درصورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز سد :

بخشی از شبکه آبیاری نهب در نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، سد نهب، راه جایگزین روستای شیزر و بخشی از شبکه آبیاری سد نهب در نیمه اول سال آینده آماده بهره برداری می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، منصور ستوده مدیرعامل این شرکت در حاشیه بازدید از مراحل اجرایی سد و شبکه آبیاری نهب اظهار داشت: کنترل و تنظیم جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود، افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و احداث نیروگاه برقابی و از جمله مهمترین اهداف ساخت این سد و شبکه پایین دست آن می باشد.

ستوده با اشاره به طرح های اولویت دار و آبرسانی اضطراری وزارت نیرو گفت: تعدادی از طرح های اولویت دار وزارت نیرو بصورت ویژه و با دستور وزیر محترم نیرو توسط سامانه داشبورد در حال پیگیری هستند تا با تامین اعتبارات مورد نیاز در دولت سیزدهم به بهره برداری برسند، که سه طرح سد نهب، سد بالاخانلو و شبکه آبیاری سد نهب در زمره پروژه های اولویت دار و طرح آبرسانی از سد بالاخانلو در ردیف طرح های آبرسانی اضطراری وزارت نیرو قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان داشت: خوشبختانه از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری به استان قزوین مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال جهت تکمیل سد نهب و مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال جهت پروژه شبکه آبیاری این سد در نظر گرفته شده که از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۴۰۰ میلیارد ریال برای پروژه احداث سد نهب و ۳۲۰ میلیارد ریال جهت شبکه آبیاری سد نهب تخصیص یافته است و امیدواریم با پیگیری های دردست انجام میزان تخصیص اعتبارات این دو طرح تا پایان سال افزایش یابد.

ستوده در ادامه با اشاره به شبکه آبیاری سد نهب تصریح کرد: کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب به طول ۲۵ کیلومتر در حال حاضر پیشرفت حدود ۵۳% داشته و بحث تملک اراضی و تخصیص اعتبارات از مهمترین مشکلات فعلی پروژه می باشند. وی افزود: مراحل برگزاری مناقصه احداث کانال های درجه یک و دو این شبکه نیز با برآورد اولیه حدود ۳۶۰۰ میلیارد ریال در حال انجام می باشد و تا پایان سال جاری پیمانکار اجرایی آن انتخاب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص احداث راه جایگزین روستایی شیزر نیز گفت: عملیات اجرایی این جاده به طول ۳.۷ کیلومتر از اواخر سال ۹۹ آغاز شده و در حال حاضر نیز ۲.۵ کیلومتر از مسیر آماده آسفالت می باشد و پیشرفت فیزیکی پروژه نیز بیش از ۷۳% است.

ستوده در بخش پایانی با اشاره به بحث گردشگری در حاشیه و اطراف سد نهب بیان داشت: مباحث مرتبط با گردشگری بعد از عقد تفاهم نامه بین وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در دستور کار  شرکت های آب منطقه ای قرار گرفته و در همین راستا نیز مطالعات گردشگری سد نهب و تعیین مدل های مالی برای این طرح انجام و با توجه به اخذ مجوزهای استانی اقدامات مربوط به واگذاری کار به سرمایه گذار بخش خصوصی در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی در برنامه کاری شرکت آب منطقه ای قزوین قرار دارد.