با حضور مدیر کل سازمان بازرسی استان خراسان رضوی وضعیت تامین آب مشهد تشریح شد

با حضور مدیرکل سازمان بازرسی استان خراسان رضوی و هیئت همراه ؛ وضعیت تامین آب مشهد و چالش های پیش رو و نیز اجرای شبکه و شرایط تصفیه خانه های فاضلاب توسط مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تشریح گردید.

به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، مهندس حسین اسماعیلیان در ارتباط با شرایط بارندگی و وضعیت منابع تامین آب مشهد اظهار داشت: در سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ ؛ ۶۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم و در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز میزان بارندگی نسبت به بلند مدت ۲۳ درصد کاهش داشته است، این در شرایطی است که در مشهد بخش قابل توجهی از آب شرب توسط منابع سطحی تامین می شود و کاهش بارندگی‌ها تاثیر سریعی در آورد سدها دارد. وی تصریح کرد: در ۲ سال گذشته از ذخایر قبلی موجود در سدها استفاده شد، به همین دلیل ذخایر سدهای مشهد به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است و امیدواریم بارندگی‌ها در سال جاری به میزان مناسب باشد و شاهد افزایش حجم سدها باشیم. مهندس اسماعیلیان در ادامه گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی، علیرغم اقدامات انجام شده در حوزه تامین آب، میزان تولید در ۸ ماهه اول سالجاری نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به برنامه های تامین آب تا ابتدای خرداد سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: پروژه نبی اکرم (ص) با اجرای خطوط جمع آوری چاه های داخل شهر در پهنه های L وs،  حفر و تجهیز چاه ها، تکمیل احداث مخازن ذخیره به میزان  ۹۰۰۰۰ متر مکعب و خطوط مربوطه، اتصال ۳۰ حلقه چاه های سایر دستگاه ها، بهسازی و مهندسی مجدد ۳۰ حلقه چاه، ذخیره آب حاصل از مدیریت فشار در ۱۶ زیر پهنه فشاری و نیز ارتقاء کیفی سد کارده از اهم اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته برای تامین آب مشهد می باشد. وی با بیان اجرای ۸۲ درصد از شبکه فاضلاب شهر مشهد در ارتباط با وضعیت تصفیه خانه های فاضلاب اظهار داشت: هم اکنون شهر مشهد با ۵ تصفیه خانه فاضلاب، امکان تصفیه ۲۶۳ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز را دارد. در ادامه این جلسه حجت الاسلام فتوحی با تشکر از اقدامات و برنامه ریزی های شرکت آب وفاضلاب مشهد ابراز داشت: آنچه امروز دیدم فراتر از حد تصورم بود و باید به احترام آسیب شناسی های کارشناسانه؛  برنامه ریزی ها، و سرمایه گذاری های بسیار خوب انجام شده، تمام قد ایستاد. مدیر کل سازمان بازرسی استان خراسان رضوی تاکید کرد: آنچه در توان و ظرفیت این سازمان است در کنار شرکت آب و فاضلاب مشهد خواهد بود و افتخار می کنیم که در جهت پیشبرد اهداف تامین آب مشهد نقش موثری داشته باشیم.

گفتنی است مدیرکل سازمان بازرسی استان خراسان رضوی و هیئت همراه از مرکز پایش تصویری و کنترل هوشمند آب و فاضلاب مشهد بازدید کردند.