بازدید نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور از طرح فاضلاب ماکو

کارشناسان معاونت مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب فاضلاب کشور به همراه کارشناسان برنامه و بودجه کشور از طرح تصفیه خانه فاضلاب ماکو بازدید کردند.

در سفری دو روزه طی نشستی که باحضور معاونت بهره برداری و توسعه فاضلاب استان ،مدیر امور ماکو و کارشناسان این حوزه برگزار شد مهندس علیزاده با تاکید لزوم تکمیل تصفیه خانه فاضلاب ماکو و خطوط انتقال فاضلاب شهر،استفاده از روشهای تامین مالی متنوع و کمک های مالی سازمان منطقه آزاد را برای تسریع درتکمیل بهره برداری از طرح اجتناب ناپذیر دانست . 

در ادامه مهندس بهزاد علیزاده معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب آذربایجان غربی ،در حاشیه بازدید از طرح تصفیه خانه فاضلاب ماکو طی سخنانی گفت: مساحت تصفیه خانه فاضلاب ماکو ۵.۱ هکتار است است که در یک مدول و سه خط طراحی شده و ظرفیت فاز اول اجرایی مدول یک ۶۸۸۲هزار متر مکعب در حال اجراست که جهت پوشش ۴۴ هزار نفر در دست اجراست .

وی با اشاره به مزیت های این طرح گفت: کل طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر ماکو از پیشرفت فیزیکی ۳۹ درصد برخوردار میباشد که براین اساس تا کنون ۳۴ کیلومتر شبکه جمع آوری فرعی و اصلی در نقاط مختلف شهر اجرا شده است . همچنین در قالب طرح یاد شده تصفیه خانه فاضلاب شهر نیز از پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصدی برخوردار میاشد .

مهندس بهزاد علیزاده در ادامه این سفر با بیان اینکه، فاضلاب ها یکی از عوامل آلودگی محیط زیست هستند که باید آنها را به طریق بهداشتی جمع آوری، تصفیه و مجددا به گردش آب در طبیعت برگرداند افزود : امروزه به دلیل کمبود آب در دنیا، تصفیه فاضلاب و بازگرداندن آب مصرف شده به چرخه اهمیت پیدا کرده است؛ آب پاک و سالم یکی از اساسی‌ترین منابع انسان‌ها برای زندگی بر روی کره زمین است. یکی از روش‌های دست‌یابی به آب سالم تصفیه فاضلاب است؛ فاضلاب‌ها امروزه یکی از منابع با ارزش و ضروری تامین آب به شمار می‌آیند.

علیزاده خاطرنشان ساخت : کاهش بارش ها، پایین آمدن سطح آب بسیاری از چاه‌های کشاورزی و خشک شدن دریاچه ارومیه از عواملی بود که استفاده از فاضلاب و برگرداندن آن به چرخه مصرف را در آذربایجان‌غربی مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه افزود : درحال حاضر این پروژه از محل اعتبارات عمرانی در حال اجرا بوده و کل طرح ۳۹درصد پیشرفت فیزیکی برخورداراست.

علیزاده در ادامه این جلسه گفت : جهت تسریع تکمیل پروژه و تکمیل سامانه فاضلاب ماکو ، نیاز به تامین وپرداخت اعتباری بیش از ۲ هزار و پانصدمیلیارد ریال بصورت نقدی میباشد که با عنایت به پیگیریهای بعمل آمده از بانک صادرات و مساعدت همکاران محترم سازمان برنامه و بودجه و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مراحل نهایی اخذ یک هزار میلیارد ریال تسهیلات نقدی از محل ماده ۵۶ دردست اقدام میباشد که این مهم میتواند گامی بلند در جهت اتمام هر چه سریعتر تصفیه خانه انتقال ماکو پروژه بشمآر آید .

کارشناسان این حوزه در این بازدید با قدردانی از تلاش های شرکت آب و فاضلاب وخصوصا مدیرعامل این شرکت در راستای تامین آب شرب و جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، بر هرگونه همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و شرکت مهندسی آبفای کشور با شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی و پیگیریهای لازم برای تامین و تزریق اعتبار برای اتمام این پروژه با لحاظ اولویت تاکید کرد.

شهرستان ماکو در شمال غرب ایران و در شمال استان آذربایجان غربی قرار گرفته‌ و از شمال به رودخانه قره‌سو و کشور ترکیه، از شرق به رودخانه ارس و جمهوری آذربایجان و شهرستان پلدشت و از مغرب به کشور ترکیه و شهرستان چالدران و از جنوب به شهرستان شوط محدود است.

 شهرستان ماکو بخشی از منطقه آزاد ماکو به عنوان جوانترین منطقه آزاد کشور، از نظر جغرافیایی بزرگترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد جهان بعد از منطقه آزاد شانگهای چین است و به تنهایی بیش از ۷۵ درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده‌است.

تصفیه‌خانه فاضلاب ماکو که با تکمیل آن، قریب به اتفاق خانوارهای این شهرستان، از خدمات سامانه مربوط به آن بهره خواهند شد، گامی هوشمند برای مدیریت منابع آبی میباشد.