فرماندار ارومیه از تصفیه خانه فاضلاب بازدید کرد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، غلامحسین عماری فرماندار شهرستان ارومیه از بخش های مختلف تصفیه خانه فاضلاب ارومیه بازدید نمود.

به گزارش برقآب و روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، غلامحسین عماری فرماندار شهرستان ارومیه از بخش های مختلف تصفیه خانه فاضلاب ارومیه بازدید نمود.

در این بازدید که لطیف خوش سیرت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز حضور داشت، عماری تصفیه خانه فاضلاب را از ضروریات توسعه شهر ارومیه دانست و عنوان کرد: مقوله آب در کشور ما دارای اهمیت بسیار بالا و استفاده از پساب فاضلاب نیز از موضوعات مهم در مدیریت منابع آب بوده که همین موضوع توجه به تصفیه خانه های فاضلاب را دو چندان می کند.
خوش سیرت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز در این بازدید با بیان اینکه طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه برای افق سال ۱۴۲۰طراحی شده است، اظهار داشت: تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با ظرفیت کل ۲۰۰ هزارمترمکعب در شبانه روز در چهار مدول برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در نظر گرفته شده است.
لطیف خوش سیرت با اعلام اینکه مدول اول تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به ظرفیت کل ۴۰ هزارمترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۲۰۰هزار نفر با سیستم لجن فعال از نوع بیولاک در سال ۸۱ شروع و در سال ۸۷ به بهره برداری رسیده است، افزود: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نیز به ظرفیت کل ۴۰هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۲۰۰هزار نفر با سیستم لجن فعال از نوع بیولاک در سال ۸۷ شروع و در سال ۹۳ به بهره برداری رسید.
وی گفت: مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نیز با ظرفیت کل۶۰هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۳۰۰ هزار نفر با سیستم SBR در سال ۹۴ شروع و هم اکنون با هزینه کرد اعتباری بالغ بر ۸۳۵ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی کل ۹۰.۳۷ درصد در حال احداث بوده و با تامین اعتباری به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال قابل بهره برداری خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص مدول های اول و دوم اظهار داشت: با توجه به اینکه تجهیزات مدول اول و دوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه بدلیل تکنولوژی ساخت آنها، خارجی هستند، تامین لوازم یدکی و هزینه های تعمیرات بسیار زیاد بوده که مستلزم حمایت مالی و تامین اعتبار از محل منابع دولتی در این زمینه است.
خوش سیرت افزود: طراحی و احداث و بهره برداری شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب برای فاضلاب خانگی بوده و تخلیه غیرمجاز فاضلاب صنعتی با بار آلودگی بسیار بالا و همچنین نوع فاضلاب های آن که شامل مواد لزج و چسبنده و با    PH  متفاوت هستند، فرآیند تصفیه را مختل و مشکلات بهره برداری و کیفی را در پی دارد.
خوش سیرت در خصوص توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب نیز گفت: با توجه به اعتبارات تخصیصی در راستای تکمیل سامانه فاضلاب ارومیه و در جهت تسریع در عملیات اجرایی، صدور مجوزهای حفاری و اخذ هزینه های مربوطه توسط شهرداری می بایست تسریع و مطابق اعتبارات تخصیص یافته و فهرست بهای مربوطه بدون اعمال ضرایب دریافت تا شرکت آب و فاضلاب با حداکثر توان نسبت به اجرای شبکه و خطوط انتقال اقدانم نماید.
وی ادامه داد: با عنایت به وظایف شرکت آب و فاضلاب در راستای جمع آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب، در تمامی جبهه های کاری شامل شبکه جمع آوری، خطوط انتقال و تصفیه خانه، فعال بوده و بصورت همزمان در تمامی جبهه های کاری فعالیت می نماید.