بازدید رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سد شهید مدنی و طرح های احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی

مسعود باقرزاده کریمی و هیئت همراه از سد شهید مدنی و طرح های شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی درخصوص احیای دریاچه ارومیه بازدید نمودند.

 در این بازدید مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، ضمن ارائه مشخصات و وضعیت پروژه، با اشاره به اینکه آبگیری سد شهید مدنی در راستای احیای دریاچه ارومیه بر اساس تصمیمات کمیته احیای دریاچه به تصویب رسیده، افزود: این طرح به دلیل نزدیکی به شهر تبریز و قابلیت های ویژه آن در گردشگری و سرمایه گذاری عظیم صورت گرفته، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یوسف غفارزاده ضمن طرح ریسک های احتمالی عدم آبگیری سد در زمان سیلاب، خواستار تأمین اعتبار لازم برای اتمام طرح شد.

باقرزاده کریمی نیز ضمن تائید اهمیت طرح، اعلام کرد: سد شهید مدنی جزو طرح های اولویت دار وزارت نیرو است و دولت سیزدهم اهتمام جدی برای تکمیل و آبگیری سد دارد.

رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه و هیئت همراه همچنین از پروژه انتقال پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب تبریز به پیکره دریاچه ارومیه، از پروژه های احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی نیز بازدید نمودند.

در این بازدید باقرزاده کریمی گفت: برنامه‌ریزی لازم برای تامین اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری اولیه در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است سد شهید مدنی در استان آذربایجان شرقی و در مجاورت کلانشهر تبریز و با فاصله ۵ کیلومتر واقع شده است.

این سد به ارتفاع ۹۳ متر و طول تاج ۲۷۷ متر بر روی رودخانه آجی چای احداث شده و از نوع سنگریزه ای با هسته رسی، دارای مخزنی به حجم ۳۶۱ میلیون متر مکعب و طول دریاچه آن در تراز نرمال سد بالغ بر ۲۸ کیلومتر است.

عملیات احداث سد و سازه های وابسته آن در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسیده و لازمه آبگیری سد، تکمیل تملک اراضی دریاچه سد ،تکمیل احداث راه های جایگزین داخل مخزن و تکمیل جابجائی خطوط انتقال آب و برق به خارج مخزن است.