اولین باران بر فراز قله گرینلند

کارشناسان بنیاد ملی علوم ایالات متحده، از اولین بارش باران بر فراز قله یخی گرینلند که ۱۴ اوت (شش روز قبل) رخ داد، خبر دادند.  این نخستین باری است که بارش باران به جای برف در قله یخی بزرگ گرینلند به ثبت رسیده است. به طور معمول دمای هوا در قله ۳۲۱۶ متری گرینلند زیر […]

کارشناسان بنیاد ملی علوم ایالات متحده، از اولین بارش باران بر فراز قله یخی گرینلند که ۱۴ اوت (شش روز قبل) رخ داد، خبر دادند.

 این نخستین باری است که بارش باران به جای برف در قله یخی بزرگ گرینلند به ثبت رسیده است.

به طور معمول دمای هوا در قله ۳۲۱۶ متری گرینلند زیر صفر است و بارش باران در این ناحیه از نشانه های بارز بحران تغییرات آب و هوایی در سطح جهان است.

باران در حالی در این ارتفاع بارید که گرینلند سه روز فوق العاده گرم را گذرانده بود و دمای هوا در برخی نواحی ۱۸ درجه سانتی گراد بیش از حد میانگین آن در این منطقه ​​گزارش شد و این باعث ذوب شدن یخ ها در بیشتر مناطق این قله یخی شد.

بنابر گزارش اخیر هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوای آمریکا، تردیدی نیست که انتشار بیش از اندازه گاز کربن که ناشی از فعالیت های انسانی است، باعث گرم شدن کره زمین و ایجاد تأثیرات مخربی از جمله ذوب یخ ها و افزایش سطح دریاها می شود.

تد اسکامبوس، محقق مرکز ملی اطلاعات برف و یخ در دانشگاه کلرادو که بارش باران در قله گرینلند را گزارش کرد اظهار‌کرد: آنچه اتفاق افتاد بی سابقه است و در طول هزاران سال دیده نشده است و صادقانه بگویم تا زمانی که فعالیت های انسانی باعث آسیب به آب و هوا شود، این وضعیت تغییر نخواهد کرد.

به گفته دانشمندان علوم زیست محیطی، این رویدادهای “غیر منتظره” غیر معمول نیستند اما به نظر میرسد در آینده تشدید می شوند.

اگر تمام یخ های گرینلند ذوب شود، سطح آب های زمین حدود شش متر افزایش می یابد. اگرچه وقوع این امر قرن ها یا هزاره ها طول میکشد اما تریلیون ها تن یخ از دست رفته گرینلند از سال ۱۹۹۴ میلادی، باعث افزایش سطح دریاها شده و شهرهای ساحلی جهان را به خطر انداخته است.

بنابر گزارشات، سطح دریاها در حال حاضر ۲۰ سانتیمتر افزایش یافته است.

بر اساس تخمین دانشمندان، یخ های گرینلند سریعتر از هر زمان دیگری به نسبت ۱۲ هزار سال گذشته در حال ذوب شدن هستند. برای مثال در سال ۲۰۱۹ سرعت ذوب یخ ها حدود یک میلیون تن در دقیقه ثبت شد.