انسداد چاه های غیر مجاز جدید الحفر در گلستان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار داشت: در ۵ سال گذشته حدود ۲ هزار و ۴۰۰ چاه فاقد پروانه در استان تعیین تکلیف شد . تعدادی از این چاه‌ها مشمول قانون بودند و برای آنها پروانه صادر کردیم اما بخشی هم پُر و مسلوب المنفعه شد. ضمن اینکه چاه های جدید […]

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار داشت: در ۵ سال گذشته حدود ۲ هزار و ۴۰۰ چاه فاقد پروانه در استان تعیین تکلیف شد . تعدادی از این چاه‌ها مشمول قانون بودند و برای آنها پروانه صادر کردیم اما بخشی هم پُر و مسلوب المنفعه شد. ضمن اینکه چاه های جدید الحفر غیر مجاز نیز مسدود می شوند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، جواد تیموری در نشست با اصحاب رسانه استان با موضوع سازگاری با کم آبی اظهار کرد: تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز از سال ۸۵ آغاز شد و از همان زمان این چاه‌ها و بهره برداران آنها شناسایی شده و اطلاعات آنان در قالب بانک اطلاعاتی تهیه شده است.

وی گفت: حدود ۱۵ هزار حلقه چاه فاقد پروانه و در اصطلاح غیرمجاز در استان داریم که بین ۵ تا ۲۰ متر عمق دارند و سطح زیرکشت آنها نیز از نیم هکتار تا ۲ هکتار است که عمدتا کشاورزان خرده مالک را شامل می‌شود.

تیموری افزود: معیشت این کشاورزان به این چاه‌ها وابسته است و باید با حساسیت زیادی که منجر به بروز مشکلات اقتصادی و نارضایتی‌های اجتماعی نشود این چاه‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

وی ادامه داد: بارها این بهره برداران را فراخوان کردیم که برای تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند که خیلی‌ از بهره برداران این کار را انجام ندادند با اینحال در ۵ سال گذشته توانستیم حدود ۲ هزار  و ۴۰۰ چاه تعیین تکلیف شد و تعدادی از این چاه‌ها مشمول قانون بودند و برای آنها پروانه صادر کردیم اما بخشی هم پُر و مسلوب المنفعه شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: در صورتی که بخشی از این چاه‌ها که مشمول قانون هستند حریم کافی با منابع آبی اطراف داشته باشند، اراضی تحت پوشش خود را مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کرده و کنتورهای هوشمند و حجمی نصب کنند، می‌توانند پروانه دریافت کنند که حداکثر برداشت آن ۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در سال است.

وی گفت: درباره چاه‌های غیرمجازی هم که اخیرا حفر شده‌اند هیچ راهی جز بستن آنها وجود ندارد و با متخلفان برخورد شده و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات حفاری آنها نیز توقیف می‌شود.