انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز کمک شایانی به احیای دریاچه ارومیه می کند

پس از طی فرآیندهای اولیه تحقیق و تفحص از اسناد موجود، اکنون روند تحقیق و تفحص به بازدید میدانی رسیده و اعضای هیئت تحقیق و تفحص از پروژه‌های طرح احیای دریاچه ارومیه بازدید و دیدارهایی را در استان های آذربایجان شرقی و غربی انجام دادند .

نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله روح‌الله متفکرآزاد و سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر، جعفر راستی نماینده مردم شبستر، پرویز اوسطی نماینده مردم قروه و علی اکبر علیزاده نماینده مردم برمه و دامغان در این بازدید از تصفیه خانه مدول دوم تبریز حضور داشتند.
در این بازدید که مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان و مهندس ملکیان معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب، و سایر مدیران شرکت، اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس را همراهی می کردند در جریان آخرین اقدامات، عملیات احداث، مراحل پیشرفت قرار گرفتند
در این دیدار مهندس خانی گزارش مبسوطی ازمراحل اجرای تصفیه خانه و نیز گزارش کاملی از روند شروع تا مرحله تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز را ارائه نمود
وی این پروژه را به عنوان بزرگ ترین تصفیه خانه فاضلاب در حال احداث کشور به ظرفیت یک میلیون نفر دانست که در حال اجرا می باشد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان افزود: مدول اول تصفیه خانه فاضلاب تبریز در سال ۸۰ برای جمعیت ۶۰۰ هزار نفری احداث شد اما با توجه به جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری کلانشهرتبریز تکمیل این طرح ضروری است.
مهندس خانی ادامه داد : احداث مدول دوم تصفیه خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال ۹۵ و با اعتبار اولیه ۱۸۲ میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شد که سویل بخش مایع  بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: جمعیت تحت پوشش این طرح یک میلیون نفر و ظرفیت تصفیه خانه نیز ۲۰۷۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز خواهد بود .
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص طرح تصفیه خانه فاضلاب تبریز گفت: یکی از اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز ، استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تامین‌کننده عمده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه می باشد.
مهندس خانی افزود: با اجرای این طرح و با تجمیع پساب دو تصفیه خانه بالغ بر ۱۲۲ میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.
همچنین اعضای این هیئت با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز با حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم دیدار کردند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه جان حدود ۱۰میلیون نفر را تهدید می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار با اعضای گروه تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه مجلس دریاچه ارومیه را قلب تپنده آذربایجان دانست و اظهار کرد: این دریاچه امروز با خشکی فاصله چندانی ندارد.
وی افزود: اهل فن بهتر می‌داند که اگر با طوفان های نمکی دریاچه مواجه شویم سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان درگیر این بحران خواهد شد و جان حدود ده میلیون نفر به خطر خواهد افتاد .
امام جمعه تبریز تشکیل کمیته تحقیق و تفحص مجلس را کاری ارزشمند دانست و گفت: انتظار دارم لااقل این تیم گزارش عملکرد دولت و ستاد احیاء را در این زمینه به مردم اطلاع رسانی کنند و شفاف با مردم سخن بگویند.
نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس و رئیس هئیت تحقیق و تفحص از ستاد احیاء هم در این دیدار با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی تا زمانی که حاد نشود مورد توجه نیست گفت : احیای دریاچه ارومیه باید به نماد اراده ملی در توجه به مسائل زیست محیطی تبدیل شود.
روح‌الله متفکرآزاد با ارائه گزارشی از بازدید های انجام شده از اقدامات احیای دریاچه در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی افزود: احداث ۳۶ کیلومتر تونل در عمق ۱۵۰ متری زمین، یک شاهکار مهندسی و علمی است که قابل تحسین است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه تا دهه فجر، فاز اول تونل انتقال کانی سیب به دریاچه با انتقال سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب افتتاح می‌شود، گفت: این یک قدم رو به جلو در احیا است ولی باید قدم‌های بعدی تا احیای کامل محکم برداشته شود.