امکان سرمایه گذاری ۶۷۰۰۰ میلیارد تومانی برای انتقال آب دریای عمان به استان کرمان

مهندس رشیدی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی کرمان حضور یافت .

مهندس رشیدی در مورد وضعیت بارندگی های اخیر و منابع آبی استان اظهار داشت : مرجع رسمی اعلام بارندگی سازمان هواشناسی می باشد اما با توجه به اطلاعات دریافتی از ایستگاههای هواشناسی شرکت آب منطقه ای در استان کرمان ، با ورود سامانه بارشی به استان در بهمن ماه، شاهد بارندگی های خوبی در شمال استان کرمان بودیم و در برخی از نقاط استان مثل کرمان، رفسنجان، راور و شهربابک موجب افزایش میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت و مدت مشابه سال گذشته شده است اما با این وجود هنوز در بسیاری از نقاط کرمان از جمله مناطق جنوبی و غربی استان مثل سیرجان، منوجان، ارزوئیه، جیرفت و کهنوج میزان بارندگی ها نسبت به میانگین بلند مدت کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود : میزان بارندگی یک سال آبی در استان کرمان که از ۱ مهر هر سال شروع می شود بر اساس میانگین بلند مدت ۱۲۹ میلیمتر و سال گذشته شاهد ۱۴۲ میلیمتر بارندگی در طول سال آبی بودیم. در حال حاضر میزان بارندگی های استان در سال آبی جاری تا این تاریخ ۶۵.۴ میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۱۵.۵ میلیمتر بود، ۴۳.۳ درصد کاهش یافته است. همچنین میزان بارندگی های استان در میانگین مشابه بلند مدت ۷۲.۹ میلیمتر می باشد، که از این نظر نیز میزان بارندگی ها در استان نسبت به میانگین بلند مدت ۱۰.۲ درصد کاهش یافته است. لذا علیرغم بارندگی های خوبی که انجام شده است با توجه به پاییز بسیار خشکی که سپری کردیم، هنوز میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین بلند مدت و سال آبی گذشته کاهش دارد .

ایشان در خصوص سدهای در حال بهره برداری استان گفت : چهار سد جیرفت، تنگوئیه سیرجان، شهید سلیمانی بافت و سد نسا بم بر اساس آخرین هیدروگرافی ۵۸۳.۲ میلیون مترمکعب حجم دارند و در حال حاضر درصد ذخیره آب سد جیرفت ۳۳ درصد، سد تنگوئیه ۲۱ درصد، سد شهید سلیمانی بافت ۴۹ درصد و سد نساء بم ۴۵ درصد می باشد که در تمامی سدهای استان حجم پرشدگی سدها نسبت به سال قبل کاهش داشته و در مجموع ۳۷ درصد است، در حالی که در زمان مشابه سال قبل این میزان ۵۴ درصد بود و شاهد کاهش ۱۷ درصدی حجم آب مخازن سدها هستیم ، لذا با توجه به وضعیت منابع آبی استان همچنان از همه هم استانی های عزیز می خواهیم که در مصرف آب صرفه جویی کنند و در نظر داشته باشند که بارندگی های انجام شده به معنی حل مشکل کم آبی در استان نمی باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان ، در مورد  طرح های توسعه ای مهم در دست اجرا عنوان کرد: از طرح های مهم استان که عملیات اجرایی آن در سفر وزیر محترم نیرو آغاز شد می توان به طرح اضطراری تامین آب کوتاه مدت شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب ازخلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور  اشاره کرد. هدف از اجرای این طرح انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان ازسامانه انتقال آب به صنایع جنوب شرق کشور به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب درسال است.

یکی دیگر از طرح های مهم که در سفر وزیر نیرو کلنگ زنی شد، طرح آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت است.  هدف این طرح جلوگیری از تنشهای اجتماعی با توجه به بحرانی بودن شرایط کمی وکیفی منابع آب شرب شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد می باشد .

طرح مهم دیگر آبرسانی به شهرهای بم و بروات ازسد نساء است . این طرح با هدف تأمین ، تصفیه و انتقال آب به شهرهای بم و بروات از سد نساء به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال در حال اجرا است. که انشاالله  به زودی فاز اول آن وارد مدار بهره برداری می گردد.

ایشان در خصوص شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان کرمان نیز اظهار داشت : هدف از اجرای این طرح شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال آن به مخازن شهرهای جنوبی استان کرمان و تامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت شهر کرمان با افق چشم انداز سال ۱۴۲۵ می باشد

وی در خصوص اجرای طرح احیا و تعادل بخشی از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای نیز گفت : برای انجام این طرح ،  ۳ پروژه مهم اجرا می شود . یکی طرح نصب کنتورهای هوشمند که تاکنون ۶۰۰۳ دستگاه کنتور نصب شده است. دوم پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیر مجاز است که از سال ۸۵  بیش از ۱۲۷۲۲ حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب المنفعه و منجر به صرفه جویی ۷۹۸ میلیون مترمکعبی شده است. سوم بحث اصلاح و تعدیل چاه های کشاورزی است که تاکنون برای بیش از ۷۰ درصد چاه های کشاورزی صورت پذیرفته است .

ایشان در خصوص همکاری سایر دستگاه ها در مدیریت آب با شرکت آب منطقه ای عنوان کرد : در خصوص همکاری بحث ایجاد سامانه دوسویه آب و برق در دست اجرا است که موضوع بسیار مهمی است. تقریبا تطابق اشتراکات آب و برق تمام شده است و از سال آینده بر اساس مصوبات هیئت وزیران مقرر گردیده است که تعرفه برق کشاورزی برای مصارف مازاد بر قدرت مجاز و ساعت کارکرد مندرج در پروانه بهره برداری معتبر چاه های کشاورزی بر اساس تعرفه تولید برق محاسبه و دریافت شود. از این رو ضروری است کشاورزان محترم در صورتی که تاریخ اعتبار پروانه بهره برداری چاه آن ها به اتمام رسیده یا قدرت مجاز برق مندرج در پروانه بهره برداری چاه نیاز به اصلاح دارد از طریق دفاتر خدمات پیشخوان دولت یا مراجعه به امور منابع آب درخواست تمدید یا اصلاح پروانه بهره برداری را ارائه نمایند.