طلوع امید آبرسانی:

البرز در مسیر رفع بحران کم‌آبی و تأمین آب پایدار

با آغاز نهضت گسترده آبرسانی توسط دولت سیزدهم، استان البرز که سال‌ها تحت فشار روزافزون مهاجرت و خشکسالی رنج می‌برد، اکنون شاهد طلایه‌داری امید برای رفع مشکلات عدیده کم‌آبی خود است.

البرز در مسیر رفع بحران کم‌آبی و تأمین آب پایدار

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آبفا استان البرز؛ با گستره جغرافیایی پنج هزارو۸۰۰ متر مربع و جمعیتی بیش از سه میلیون و۲۰۰ هزار نفر طبق گزارش های رسمی سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر به واسطه مهاجرت ها به جمعیت این استان افزوده می شود.

از دیگر سو این استان به رغم برخورداری از ۲ سد امیرکبیر (به ظرفیت ۱۸۰ میلیون متر مکعب) و طالقان (به ظرفیت ۴۲۰ میلیون متر مکعب) تا قبل از سال ۱۴۰۱ از امکانات زیرساختی مانند مخازن مناسب ذخیره آب برای برداشت سهمیه تعیین شده، برخوردار نبود و از ۱۱۰ میلیون مترمکعب سهم البرز از این ۲ سد تنها ۵۵ میلیون متر مکعب آن تا اوایل این سال برداشت می شد.

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران کم آبی البرز

کمبود مخازن ذخیره آب و تکیه بر چاه های نیم بند آب سبب شد تا بسیاری از مناطق شهری و روستایی البرز از اواسط فصل بهار تا اواخر پائیز و گاهی بیشتر با کمبود و قطعی آب مواجه شوند شهرهای مانند فردیس، گرمدره، اشتهارد ، نظرآباد ،کمالشهر، محمدشهر، ماهدشت ، مشکین دشت و بخش عمده کلانشهر کرج همواره در فصل گرم سال بیشتر تنش آبی را حتی در تابستان ۱۴۰۲ تجربه کردند و این امر گلایه ها و نارضایتی مردم را با خود داشت.

گاهی حادثه ای مانند سیل خرداد ماه ۱۴۰۲ جاده کرج – چالوس که انسداد دریچه خروجی سد امیرکبیر کرج و انباشت رسوب فراوان در رودخانه کرج را در پی داشت برای مدت ها تاثیر منفی خود را بر شبکه آبرسانی کرج و مناطق دیگر البرز گذاشت. در این شرایط چاه های آب نتوانستند نیاز شهروندان را برطرف کنند تا جائیکه تانکرهای سیار آبرسانی به کمک شهروندان استان البرز شتافتند و برای چند هفته آبرسانی از طریق تانکر یا بسته های آب آشامیدنی صورت گرفت .

شروع نهضت آبرسانی البرز از کجا بود؟

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران کم آبی البرز

طرح جامع آبرسانی که با تلاش فراوان کارشناسان شرکت آب منطقه ای استان البرز مطالعه آن بین سال های ۱۳۹۷ تا۱۳۹۹ انجام شد تا قبل از دولت سیزدهم امیدی به اجرایی شدن آن وجود نداشت .

این در حالی بود که شهریورماه ۱۳۹۹ وزارت نیرو سهمیه ۵۵ میلیون متر مکعب آب البرز را از سدها به ۱۱۰ میلیون متر مکعب افزایش داد و با این وجود محدودیت مخازن ذخیره آب و شبکه های انتقال در کنار تغییر اقلیم و خشکسالی تنش آبی را در استان البرز تشدید کرد.

سفر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ رییس جمهور به استان البرز برکات و دستاوردهای فراوانی برای این استان داشت که از جمله آن تعیین ردیف اعتباری برای طرح جامع آبرسانی این استان بود. در این میان شرکت های آب منطقه ای و آبفا این مجال را یافتند تا با حمایت دولت سیزدهم طرح جامع یا نهضت آبرسانی را آغاز کنند و آن را در جهات مختلف بسط و گسترش دهند.

شرکت آبفا در ساخت مخازن و تصفیه خانه ها و احداث خطوط انتقال آب بخش مهمی از کار را به دست گرفت و شرکت آب منطقه ای نیز افزون بر توسعه تعدادی از تصفیه خانه ها مانند تصفیه خانه شهرجدید مهستان، احداث خطوط بزرگ انتقال آب را سرعت بخشید.

نهضت ساخت مخازن

البرز در مسیر رفع بحران کم‌آبی و تأمین آب پایدار

البرز در مسیر رفع بحران کم‌آبی و تأمین آب پایدار

ساخت مخازن و تصفیه خانه های آب بخش مهم و کلیدی طرح جامع آبرسانی استان البرز است که آبفا از سال ۱۴۰۱ این طرح را در مناطق پرتنش آبی با جدیت دنبال کرد تا جائیکه اکنون مشکل کم آبی در مناطقی همچون شهر ۵۰ هزار نفری گرمدره ، شهرستان فردیس ، مناطق وسیعی از کلانشهر کرج و سایر شهرهای استان رنگ باخته و مردم از آب سالم و پایدار بهره مند هستند.

در کمتر از یکسال از سفر نخست رییس جمهور به استان البرز چندین پروژه آبرسانی در مناطق شهری و روستایی استان البرز بهره برداری شد که از جمله آنها می توان به افتتاح طرح توسعه ای تصفیه خانه های بزرگ شماره یک و ۲ کرج اشاره کرد.

برنامه ساخت ۲۹ مخزن با ظرفیت ۱۵۰ هزار متر مکعب آب

 

مدیر عامل شرکت آبفا استان البرز دربازدید یک روزه که با حضور خبرنگاران ایرنا از تعدادی از مخازن در دست ساخت استان انجام شد به بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم در نهضت آبرسانی البرز کرد و از اجرایی شدن ساخت ۲۹ مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۱۵۰ هزار متر مکعب طی چندماه اخیر در این استان خبر داد.

“حمیدرضا نامداری ” در ابتدای سخن گفت : آبفا توجه به کمبود حچم مخازن موجود در گام نخست اجرای طرح جامع آبرسانی به تعریف و اجرای پروژه های متعدد در این بخش برای استان پرجمعیت البرز همت گماشت.

وی ادامه داد: از سال گذشته پس از سفر وزیر نیرو به البرز ، نهضت مخزن سازی آب در این استان شتاب گرفت و پروژه ها در این بخش در قالب سا زو کار مناسب تعریف شد؛تاکنون تعدادی از مخازن ذخیره آب مانند طرح توسعه تصفیه خانه های شماره یک و ۲ کرج ، مخزن پنج هزار متر مکعبی محمد شهربه بهره برداری رسیده و تعداددیگری مانند مخزن پنج هزار متر مکعبی کمالشهرآماده بهره برداری است .

مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز بیان کرد: ساخت مخازن ذخیره آب استان با افق تامین آب ۳۰ ساله طراحی و در دست اقدام قرار گرفته و پروژه ها یکی پس از دیگری در حال راه اندازی است.

وی با بیان اینکه ساکنان خرمدشت و کمالشهر البرز تاچندی پیش با مشکل شدید کم آبی مواجه بودند ،گفت: اکنون این مشکل با اقدامات فنی و مهندسی آبفا برطرف شده و تا ۲۰ روز آینده نیز با گشایش مخزن جدید، مردم این منطقه ۱۵۰ هزا نفریربه آب پایدار با افق ۳۰ ساله دست خواهند یافت .

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران کم آبی البرز

مدیرعامل آبفا البرز گفت : اکنون در کلانشهرکرج حدود ۶۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در حال ساخت داریم که مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در تصفیه خانه شماره ۲ از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد : یک مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی و یک مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی دیگر در محدوده چهار راه طالقانی کرج در برنامه ساخت داریم که قرارداد آنها منعقد وکارگاه عمرانی نیز تجهیز شده است.

نامداری گفت : در اجرای نهضت آبرسانی تاکنون یک هزارو۱۰۰ میلیارد ریال برای ساخت مخازن آب البرز هزینه کرده ایم و اعتباری افزون بر۲ هزارو۷۰۰ میلیارد ریال دیگر برای تکمیل پروژه های این بخش نیاز است.

وی بیان کرد: ساخت تعدادی مخزن آب در شهر جدید مهستان ، شهر هشتگرد و چند نقطه درشهرستان فردیس در برنامه کاری آبفا است.

برخورداری نظرآباد و اشتهارد از آب سد طالقان

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران کم آبی البرز

مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز گفت : در اجرای طرح جامع آبرسانی البرز ، اینک شبکه انتقال آب سد طالقان به شهرستان های اشتهارد و نظرآباد به مرحله پایانی رسیده و به زودی ساکنان این ۲ شهرستان از آب گوارای این سد بهره مند می شوند.

نامداری بیان کرد: تلاش ها براین است تا با شتاب بخشی به طرح جامع آبرسانی قطعی و تنش آب را در تابستان ۱۴۰۳ البرز به کمترین سطح خود برسانیم.

جهاد آبرسانی در ۱۵۶ روستای البرز

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران کم آبی البرز

تامین آب ساکنان البرز فقط به محله های شهری و نقاط بحرانی در این محدوده ها ختم نشده بلکه طرج جهاد آبرسانی از سال گذشته با همکاری آبفا و قرارگاه سازندگی سپاه امام حسن مجتبی (ع) آغاز شد که در گام نخست، امسال ۶ روستای پرجمعیت و بحرانی استان سیرآب شدندو آبرسانی به ۱۵۰ روستای دیگر نیز در دست اقدام  است.

البرز حدود ۳۰۰ روستا دارد که نزدیک به ۱۷۰ روستای آنها زیر پوشش آبفا و مابقی دارای آبرسانی خصوصی هستندکه تلاش می شود تمام روستاها زیر پوشش آبفا قرار بگیرند.

توصیه به مردم

مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز در عین تشریح تلاش و موفقیت ها برای جبران عقب ماندگی ها در عرصه زیر ساخت های آب به مردم توصیه کرد که آثار شوم خشکسالی را نادیده نگیرند و همچنان صرفه جویی در مصرف آب اولویت زندگی خود بدانند.

وی تاکید کرد: امروز با محدودیت منابع آب سطحی و زیر زمینی مواجه هستیم و باید به فکر زمان حال و نسل های آینده باشیم.

نامداری گفت: هرچند تلاش دستگاه های اجرایی برای توسعه زیرساخت ها در کمترین زمان ممکن است اما مشارکت مردم در رعایت الگوهای مصرف آب برای زمان حال و آینده تعیین کننده نهایی است.

متوسط بارندگی البرز در زمان ترسالی حدود ۴۸۰ میلی متر است که سال آبی گذشته این رقم به حدود ۲۸۰ میلی متر و در پائیز امسال حدود ۳۰ میلی متر ثیت شده است.