اقدامات موثر آبفای قزوین برای گذر از تابستان سخت ۱۴۰۰

به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب استان قزوین، بیرنوندی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: ۱۴۴ روستای استان قزوین با تنش آبی رو به رو هستند و به ۸۲ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود. بیرنوندی خاطرنشان کرد: که از این تعداد ۶ روستا […]

به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب استان قزوین، بیرنوندی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت:
۱۴۴ روستای استان قزوین با تنش آبی رو به رو هستند و به ۸۲ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.
بیرنوندی خاطرنشان کرد: که از این تعداد ۶ روستا تحت پوشش آبفا نیستند ، اما آبرسانی سیار برای آن‌ها صورت می‌گیرد و برای ۲۶ روستا هم به صورت مقطعی آبرسانی می‌شود.
وی افزود: شهرستان قزوین با ۵۲ روستا بیشترین و شهرستان البرز هم کمترین تعداد روستای دارای تنش آب در استان قزوین را به خود اختصاص داده است.
بیرنوندی گفت: ۷۶۶ لیتر در ثانیه در تابستان کمبود آب داشتیم که بیش از ۶۲۰ لیتر آن به شهر‌های استان بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین تصریح کرد: ۱۲۹ میلیون متر مکعب در سال ، آب تولید می‌شود
و ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه آب در استان قزوین وجود دارد که فرسودگی سالیانه شبکه آبرسانی در سال بعلت شرایط همواره وجود داشته و شرت اب وفاضلاب بطور متوسط سالانه ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر را که بیشتر ان درسطح روستاهاست اصلاح وبازسازی میکند
در پی یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی ابن برنامه با شدت بیشتر در دستور کار قرار گرفته است
وی افزود: شماره تلفن ۱۲۲ با بیش از ۰ ۳ خط دایر، به صورت شبانه روزی در حال دریافت اطلاعات شکستگی لوله‌های آب از سوی مشترکین است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با بیان اینکه دو نوع هدر رفت داریم هدر رفت فیزیکی که بعلت نشت شبکه است وعموما در کل جهان وجود دارد و هدر رفت ظاهری آب که بیشتر بعلت وسایل اندازه گیری و سرقت اب است ، گفت: در استان قزوین به طور متوسط ۲۵ درصد هدررفت آب در بخش شهری و روستایی داریم که در سطح شهرها این عدد ۱۸ درصد است وبرنامه های اصلاح و بازسازی برای کاهش این هدررفت همچنان ادامه دارد
به گفته بیرنوندی، استان قزوین در موضوع هدررفت آب، با اقدامات خوبی که انجام داده رتبه ۴ کشوری را به خود اختصاص داده است افزود با اصلاح شبکه آبرسانی و برطرف کردن فرسودگی ها، میزان هدررفت آب نیز درحال کاهش است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین ، اظهار داشت: با همکاری مراجع قضایی جرایم سرقت آب و انشعاب‌های غیرمجازی، بازدارنده است و با همکاری خوب مردم بامتخلفان برخورد می‌شود.
وی افزود: آن دسته از مشترکانی که درست مصرف می‌کنند باید به صورت دایم از آب شرب بهره‌مند شوند، اما با کسانی که تخلف می‌کنند به صورت قانونی برخورد شود.
بیرنوندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دلایل تنش آبی در استان قزوین گفت: امسال به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش بارش نزولات جوی، سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و آمار‌ها نشان می‌دهدبا وجود کاهش بارندگی ها متوسط مصرف ما در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه ۱۲ درصد رشد داشته است.
بیرنوندی تصریح کرد: شهر تاکستان به عنوان دومین شهر دارای تنش آبی در استان قزوین در ۴ ماهه امسال ۱۸ درصد نسبت به دوره مشابه افزایش مصرف داشته است و این در عمل نشان‌میدهد هنوز این باور در میان مردم نهادینه نشده است که در دوران تنش آب، در مصرف آب صرفه جویی باید در اولویت های کاری ما باشد.
وی افزود: مشکلات کمبود آب با حفر بیش از ۲۰ حلقه چاه و اقدامات دیگری نظیر کاهش فشار و مدیریت آب با سیستم تله متری، برطرف شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با اشاره به سیل آوج و الموت شرقی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تصفیه خانه معلم کلایه از سیستم سرامیکی استفاده شده است و آب تصفیه شده با کیفیت بالایی وارد شبکه می‌شود که این طرح برای اولین بار به صورت پایلوت در کشور، در الموت شرقی استفاده شده است.
وی افزود: همچنین نیترات و آرسنیک، بیشترین تهدید آلایندگی در آب شرب د هستند که با استفاده از فناوری‌های روز میزان آرسنیک موجود در آب در جایی که مشکل داشتیم به حداقل ممکن رسیده است.
بیرنوندی گفت: در سیل الموت شرقی ۱۷ روستا آسیب دید که با پیش بینی‌های صورت گرفته و استفاده از مخازن ذخیره، آبرسانی به مردم روستا‌های سیل زده به طور منظم صورت گرفت.
وی افزود: بیش از ۱۷ میلیارد تومان به تأسیسات شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در سیل آوج و الموت شرقی آسیب وارد شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین تصریح کرد: هزینه هر متر مکعب آب شرب در سال گذشته هزار و ۶۶۰ تومان بود و حدود یک سوم قیمت تمام شده از مشترکان خانگی دریافت شده است.
وی افزود: سیتم ارتباط با مشترکان استان قزوین بعلت بسترسازی مناسب پایلوت کشوری شده افزود بامراجعه به سایت شرکت و دفاتر پیش خوان از ۲۲ خدمت شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در بستر الکترونیک استفاده کنند و نیازی به حضور فیزیکی مردم به امور اب وفاضلاب ها نیست