اقدامات مدیریت مصرف انرژی و مقررات ملی ساختمان

اقدامات بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی و مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان در پست های در حال احداث و قدیمی فوق توزیع و انتقال برق منطقه‌ای یزد انجام شد. به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، ابوالفضل اسدی مدیرعامل این شرکت در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما، مهم‌ترین رویکرد شرکت برق منطقه‌‌ای یزد […]

اقدامات بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی و مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان در پست های در حال احداث و قدیمی فوق توزیع و انتقال برق منطقه‌ای یزد انجام شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، ابوالفضل اسدی مدیرعامل این شرکت در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما، مهم‌ترین رویکرد شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در طول یک سال و نیم گذشته را مدیریت مصرف بهینه برق در این شرکت و تمامی ساختمان‌های مربوطه اعم از ساختمان‌های ستادی، ساختمان‌های پست‌ها و ساختمان‌های در دست احداث عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد ادامه داد: در پست‌های موجود این شرکت راهکار‌های بدون هزینه و کم هزینه توسط همکاران ما انجام شده و این اقدامات برای فرهنگسازی در بین همکاران، گروه‌های بازدید کننده و گروه‌های تعمیراتی و پیمانکار شرکت بسیار موثر بوده است.

وی تصریح کرد: در ساختمان‌های پست‌های جدید نیز برای اینکه شرکت برق منطقه‌‌ای یزد الگوی موفقی از اجرای کامل مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان باشد، تمامی ملزومات این مبحث به طور کامل در پست‌های بهاباد، ساختمان کلید خانه پست رستاق و ساختمان در دست احداث پست سریزد در حال اجرا بوده و میزان اثربخشی این اقدامات متعاقبا اعلام می‌شود.

محمدصالح دشتی، مدیر امور انتقال شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز با اشاره به اینکه این شرکت با ۵۳ پست و بیش از ۲۰۰ بهره بردار در زمینه تولید و انتقال انرژی استان فعالیت می‌کند افزود: تلاش شده تا مصرف پست‌ها تا حد ممکن کاهش یابد که با مقایسه مصرف انرژی پست‌ها در ۴ ماهه سال جاری و سال گذشته، باوجود افزایش دما و بار پست‌های استان، کاهش ۸.۵ درصدی مصرف انرژی در این پست‌ها به چشم می‌خورد.

وی در بیان اقدامات کم هزینه و پر بازده انجام شده در این پست‌ها تصریح کرد: فرهنگ سازی بهره برداران پست‌ها در راستای کاهش مصرف انرژی، نصب توری بر روی پنجره‌ها جهت جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به ساختمان و پایش ماهیانه مصرف برق و مقایسه با ادوار گذشته برخی از اقدامات انجام شده در راستای کاهش مصرف انرژی در ساختمان پست‌های شرکت بوده اند.

دشتی ادامه داد: کاهش روشنایی‌های داخلی پست‌ها و تعویض لامپ‌های قدیمی و پرمصرف با لامپ‌های LED، تنظیم دمای سیستم‌های سرمایشی بر روی ۲۶ درجه، عایق کاری درب و پنجره‌های ساختمان پست‌ها و جداسازی اتاق کنترل و محل استقرار بهره برداران جهت کنترل بهتر دما نیز بخشی دیگر از این اقدامات هستند.

محمدحسین محمودی مجری طرح‌های ساختمانی شرکت نیز در تشریح اقدامات انجام شده جهت رعایت مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان خاطرنشان کرد: عایق کاری سقف و بدنه ساختمان، کوچک کردن پنجره‌های ساختمان پست‌ها، قرار گیری ساختمان‌ها در جهتی که کمترین تابش مستقیم آفتاب و بیشترین میزان نوردهی را داشته باشد، استفاده از لامپ‌های کم مصرف و پنجره‌های دوجداره در جهت رعایت این مبحث در ساختمان‌های در دست احداث شرکت در حال اجرا است.

مجید غفاریان کارشناس دفتر مهندسی طرح‌های شرکت برق منطقه‌‌ای یزد اجرای عایق حرارتی دیوار و سقف را از مهم‌ترین اقدامات اجرا شده در راستای رعایت مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان عنوان کرد و افزود: عایق‌های حرارتی مصالحی هستند که انتقال گرما از محیطی به محیط دیگر را به طور موثری کاهش می‌دهند.

وی ادامه داد : در انتخاب عایق حرارتی دو مولفه ضریب هدایت حرارتی و مقاومت حرارتی باید مورد توجه قرار بگیرد که در این راستا در ساختمان پست سریزد از عایق پشم سنگ استفاده شده و ضریب هدایت حرارتی آن کمتر از ۰.۰۴ وات بر متر درجه کلوین است.