اقدامات شرکت آب منطقه ای کرمان برای حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی

در 4 ماهه ابتدای سال جاری اقدامات بسیار امیدوار کننده ای در زمینه نصب کنتور، پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیر مجاز و اصلاح و تعدیل پروانه چاه های کشاورزی انجام شده است.

گزارش برقآب با عنوان “حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی در استان کرمان” در مورد فعالیت‌های شرکت آب منطقه ای کرمان، سینا روزبهانی در رابطه با حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی در استان کرمان صحبت می‌کند. این گزارش در چهار بخش پوشش داده می‌شود.

بخش اول: اقدامات در زمینه نصب کنتور و پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیرمجاز
در این بخش، مطالبی در رابطه با اقداماتی که در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ انجام شده است بیان می‌شود. این اقدامات شامل نصب کنتور‌ها، پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیرمجاز و اصلاح و تعدیل پروانه چاه های کشاورزی است. طبق گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان، تاکنون ۳۳۷ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده است که این اقدام منجر به صرفه جویی ۳.۰۴ میلیون متر مکعبی آب شده است. همچنین، بیش از ۵۰۰ عدد کنتور حجمی نیز نصب شده است.

بخش دوم: اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی
در این بخش، اهمیت اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی بر اساس مصوبات شورای عالی آب و بر اساس دستورالعمل طرح احیا و تعادل بخشی بیان می‌شود. سینا روزبهانی اظهار داشته است که تا کنون ۷۴۵ پروانه اصلاح و تعدیل شده است.

بخش سوم: کنترل و بهره برداری از چاه های مجاز
در این بخش، گزارش به حجم صرفه جویی حاصل از کنترل و بهره برداری از چاه های مجاز اشاره می‌کند. در چهار ماهه ابتدای سال جاری، حجم صرفه جویی حاصل از کنترل و بهره برداری از چاه‌های مجاز ۴.۸۳ میلیون متر مکعب بوده است.

بخش چهارم: آزاد سازی حریم و بستر رودخانه‌ها و توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز
در این بخش، فعالیت‌هایی در رابطه با آزاد سازی حریم و بستر رودخانه‌ها و توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز بیان می‌شود. سینا روزبهانی اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری، ۲۳ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها آزاد شده و ۲۶ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شده است.

در ادامه، گزارش به اهمیت اجرای جدی طرح احیا و تعادل بخشی در استان کرمان به علت تغییر اقلیم و کاهش بارندگی ها در سال جاری می‌پردازد و نیز به همکاری و حمایت سایر دستگاه‌های وظیفه مند اشاره می‌کند.