افق روشن دهه فجر و آبرسانی روستایی در استان فارس

دهه فجر سال ۱۴۰۰ را میتوان نقطه عطف در اجرای طرح های آبرسانی روستایی در استان فارس نامید ، بر اساس آمارهای موجود طرح های آبرسانی در دهه فجر امسال با اجرای ۱۸ طرح و پروژه آبرسانی در شهرستان های این استان رقم خورده است.

امسال طرح های آبرسانی روستایی همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در شهرستان های ممسنی ، رستم ، کوار ، لارستان ، جهرم ، اوز، داراب،  لامرد، خرمبید، نی ریز و بیضا کلید خورد و موجی از امید در دل های روستاییان  این مناطق ایجاد کرد ، بهره برداری از برخی طرح های آبرسانی روستایی در مناطق دور افتاده و محروم به قدری شور آفرین است که خاطره باز کردن شیر آب و دست و رو شستن با آب سالم و بهداشتی را برای برخی از روستاییان از رویا به واقعیت رساند.

۱۸ طرح آبرسانی شهری و روستایی در استان فارس هدیه دهه فجر به مردم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: هم زمان با فرا رسیدن چهل و سومین فجر انقلاب اسلامی، ۱۸ طرح آبرسانی شهری و روستایی در این استان به بهره برداری رسید یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

علی جان صادق پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس  در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۸ طرح و پروژه  آبرسانی در ۸ شهرستان این استان رقم خورده است ، با گشایش یا آغاز عملیات اجرایی این طرح ها و پروژه های آبرسانی که اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال به آن اختصاص یافته است، جمعیتی بالغ بر ۲۴ هزار  خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس افزود: شرکت آبفا استان فارس به مناسبت این ایام از ۵ حلقه چاه آب شرب، بیش از ۴۱ هزار  متر خط انتقال آب، ۲۷ هزار  متر اصلاح یا توسعه   شبکه  توزیع آب، ۶ هزار ۸۰۰ متر خط انتقال برق، ۶ باب مخزن ذخیره با ظرفیت ۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعب و یک باب ایستگاه تقویت فشار در شهرستانهای اوز، داراب، جهرم، لارستان، لامرد، خرمبید، نی ریز و بیضا بهره برداری یا عملیات اجرایی آن را آغاز  کرد.

صادق پور در آیین بهره برداری از طرح های آب و فاضلاب در شهرستان داراب هم گفت: طی سالیان گذشته اجرای طرح های آبرسانی شهری و روستایی جریان داشته است و پیش از این نیز طرح های مختلف آبرسانی در شهرها و روستاهای شهرستان داراب، به ویژه روستای اعراب چگینی اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروز به دلیل عدم تطابق عرضه و تقاضای آب، دیگر جست و جوی منابع آب جدید، نه از نظر جغرافیایی در دسترس است و نه به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و تنها راه برون رفت از بحران کم آبی  اجرای طرح های مدیریت مصرف آب  است بی تردید باید در اندیشه  گسترش اقدامات فرهنگی در جامعه باشیم و با مدیریت مصرف و ترویج فرهنگ استفاده  بهینه از آب، منابع آب محدودمان را حفظ کنیم.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس با اشاره به اینکه در ایام دهه  مبارک فجر ۱۵ طرح و پروژه ی آبرسانی در شهرستان های استان گشایش یافت و عملیات اجرایی ۳ طرح آبرسانی نیز آغاز شد، بیان داشت: شرکت آبفا استان فارس  ۳ طرح و پروژه   آبرسانی  شامل  طرح آبرسانی به مردم روستای اعراب چگینی، طرح آبرسانی به شهرک غدیر و پروژه   آبرسانی به جنوب شهر داراب را کلید زد.

آغاز عملیات اجرای و بهره برداری از پروژه آبرسانی به شهر دهکویه لارستان

همزمان با دهه پر فروغ فجر طی مراسمی با حضور مسئولین شهرستان لارستان، آغاز عملیات اجرایی یک پروژه و بهره برداری از دو پروژه آبرسانی به دهکویه لارستان با اعتباری بالغ بر ۳۶ میلیارد ریال انجام گردید.

پروژه  ۲۴۰۰ متر خط انتقال آب در دهکویه لارستان مورد بهره برداری قرار گرفت و عملیات اجرای ساخت ایستگاه پمپاژ این شهر آغاز شد .

سید عبدالمهدی میرپور مدیر امور آبفا شهرستان لار طی سخنانی  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، به بیان اقدامات امور آبفا لارستان در شهرها و روستاهای شهرستان پرداخت و اظهار داشت، خیرین  منطقه در شهر و روستاهای شهرستان به خوبی در اجرای پروژه های آبرسانی یار و مددکار در امور آبفا لارستان بوده و هستند و انتظار داریم بیش از پیش در اجرای پروژه های آبرسانی ما را یاری نمایند.

میرپور در ادامه افزود: پروژهایی که  به میمنت فرا رسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد افتتاح آن هستیم شامل اجرای خط انتقال به طول ۲۴۰۰ متر با استفاده از لوله های پلی اتیلن ۲۲۵ میلیمتری و همچنین مهندسی مجدد و کف شکنی چاه آب شرب شهر دهکویه می باشد .

وی اضافه کرد :  برای انجام این پروژه ها هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال صرف گردیده که بخشی از آن توسط خیرین منطقه تامین شده  است. همچنین شاهد آغاز عملیات اجرایی ساخت ایستگاه پمپاژ شهر دهکویه با مشارکت خیرین هستیم که شامل ساخت اتاقک ۶۴ متر مربعی توسط خیر این منطقه حسن برزین و خرید و نصب تاسیسات آن با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال می باشد.

همچنین همزمان با دهه پر فروغ فجر طی مراسمی با حضور مسئولین شهرستان لارستان عملیات اجرای پروژه آبرسانی به روستای لاغران و ساخت مخزن بتنی ۵۰۰ متر مکعبی بخش بنارویه لارستان آغاز گردید.

سید عبدالمهدی میرپور مدیر امور آبفا لار در این مراسم اظهار داشت، پروژه ای که  به میمنت فرا رسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود شامل احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی روستای لاغران می باشد که این پروژه با اعتباری معادل معادل ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی آغاز می گردد که با تکمیل آن ۶۰۰ خانوار این رویتا از مزایا آن بهره مند می گردند.

۳ طرح آبرسانی شهری و روستایی در داراب

۳ طرح آبرسانی شهری و روستایی با حضور معاون استاندار فارس، نماینده مردم شهرستانهای داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین محلی در شهرستان داراب گشایش یافت.

محمود رضا رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در آیین گشایش طرح آبرسانی به روستای اعراب چگینی شهرستان داراب گفت: ایام دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی برای بیان خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم و یادآوری رشادت ها و پایمردی های مردم انقلابی ایران  در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ می باشد.

وی اظهار داشت: آنچه امروز در شهرستان داراب در مدار بهره برداری قرار می گیرد، حاصل زحمات خادمان در شرکت آبفا فارس می باشد که امیدوارم مورد رضایت خداوند قرار گیرد.

وی تاکید نمود: در دهه  فجر امسال پروژه های متعددی در جای جای استان فارس گشایش می یابد که طرح ها و پروژه های آبرسانی نیز بخش مهمی از آن است.

رضایی کوچی افزود: مردم باید در مصرف آب این نعمت الهی صرفه جویی کنند و با مصرف بهینه ی این گوهر بی بدیل خلقت، هم شکر گذار خداوند باشند و هم خدمات مطلوب و مداوم آبرسانی را استمرار بخشند.

علی جان صادق پور مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس هم   اظهار داشت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، در ادوار مختلف این نظام، دولتها همواره خدمت رسانی به مردم را رسالت خود دانسته و در جهت رفع مشکلات مردم گام برداشته اند.

وی افزود: طی سالیان گذشته اجرای طرح های آبرسانی شهری و روستایی جریان داشته است و پیش از این نیز طرح های مختلف آبرسانی در شهرها و روستاهای شهرستان داراب، به ویژه روستای اعراب چگینی اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این مسوول  ادامه داد: امروز به دلیل عدم تطابق عرضه و تقاضای آب، دیگر جستجوی منابع آب جدید، نه از نظر جغرافیایی در دسترس است و نه به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

صادق پور تنها راه برون رفت از بحران کم آبی را اجرای طرح های مدیریت مصرف آب دانست و افزود: بی تردید باید در اندیشه   گسترش اقدامات فرهنگی در جامعه باشیم و با مدیریت مصرف و ترویج فرهنگ استفاده ی بهینه از آب، منابع آب محدودمان را حفظ کنیم.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه در ایام دهه ی مبارک فجر ۱۵ طرح و پروژه آبرسانی در شهرستان های استان گشایش خواهد یافت و عملیات اجرایی ۳ طرح آبرسانی نیز آغاز می گردد، بیان داشت: شرکت آبفا استان فارس به میمنت فرارسیدن چهل و سومین ایام فجر شکوهمند انقلاب اسلامی، ۳ طرح و پروژه ی آبرسانی که شامل  طرح آبرسانی به مردم روستای اعراب چگینی، طرح آبرسانی به شهرک غدیر و پروژه   آبرسانی به جنوب شهر داراب می باشد را به پیشگاه مقدس شهدای انقلاب در این خطه و مردم قدرشناس این مناطق تقدیم می کند.

۳ طرح آبرسانی در شهرستان داراب شامل طرح آبرسانی به روستای اعراب چگینی با حفر، تجهیز و برق رسانی به یک حلقه چاه آبرفتی همراه با اجراز ۱۵۰۰ متر خط انتقال آب و ۵۰ متر خط انتقال برق، طرح آبرسانی به جنوب شهر داراب است .

اصلاح و بازسازی ۵ کیلومتر خط انتقال آبرسانی و اصلاح ۲ کیلومتر شبکه  توزیع آب و همچنین طرح آبرسانی به شهرک غدیر ، شامل حفر، تجهیز و برق رسانی به یک حلقه چاه، اجرای ۱۲ کیلومتر خط انتقال آب و ۶ کیلومتر خط انتقال برق نیز بهره برداری شد.

اعتبار هزینه شده در این طرح ها ۶۰ میلیارد ریال عنوان شده است و با بهره برداری از این طر ح ها و پروژه   آب رسانی، بالغ بر ۱۸۰۰ خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.