افزایش مصرف و محدودیت تولید برق دو عامل اصلی مدیریت بار اضطراری است.

افزایش مصرف و محدودیت تولید برق، دو مشکل اساسی و از عوامل مهم در مدیریت بار اضطراری محسوب می‌شوند. مدیر عامل شرکت توزیع برق در جمع شماری از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی با اشاره به مطلب فوق بیان کرد: متوسط رشد مصرف سالانه برق در کشور، بین دو تا پنج درصد است، اما به دلیل […]

افزایش مصرف و محدودیت تولید برق، دو مشکل اساسی و از عوامل مهم در مدیریت بار اضطراری محسوب می‌شوند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق در جمع شماری از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی با اشاره به مطلب فوق بیان کرد: متوسط رشد مصرف سالانه برق در کشور، بین دو تا پنج درصد است، اما به دلیل گرمای زودرس و دیگر عوامل ازجمله وجود دستگاه‌های غیر مجاز استخراج رمزارز، مصرف برق استان حدود ۱۸ درصد افزایش یافت و مرکز کنترل شبکه ناچار به اعمال مدیریت بار برای حفظ شبکه شد.

” سید محمد موسوی زاده ” کمبود بارندگی و کاهش توان نیروگاه های برق آبی را از دیگر دلایل کمبود تولید برق در کشور برشمرد و گفت: نیروگاه های حرارتی نیز طبق برنامه در مرحله بازآماده سازی بوده، در حالی که مصرف برق به شکل غیرمنتظره ای از اواسط اردیبهشت ماه افزایش یافت.

وی با اشاره به مشخص بودن میزان تولید برق در کشور یادآور شد: برای هر استان، سقف مصرف مجاز تعیین می‌شود و چنانچه این میزان از سقف مجاز فراتر رود، ناگزیر به مدیریت بار اضطراری هستیم.

موسوی زاده با عنوان این که ظرف روزهای گذشته، گلایه‌هایی از سوی مردم در زمینه قطع برق بیش از نوبت‌های اعلام شده مطرح گردیده افزود: شبکه توزیع برق در شرایط حساس کمبود تولید، در هفته‌های اخیر، به صورت لحظه‌ای و طی تصمیمات روزانه و آنی مدیریت شد و اگر این مهم اعمال نمی‌شد، امکان از دست رفتن شبکه محتمل بوده و خسارات سنگینی برای همه بخش ها به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق با تاکید بر این که عدم قطعی برق در استان، مشروط به همکاری کلیه مشترکان به ویژه بخش صنعت میسر است خاطرنشان کرد: با هماهنگی صورت گرفته در حال حاضر، مشترکان شهرک های صنعتی دو روز در هفته همکاری نموده و صنایع فولاد هم تا سه هفته آتی برق آنها در مدار مصرف نبوده تا بتوان روزهای گرم را سپری نموده و از پیک بار تابستان، بدون خاموشی به مشترکان عمومی گذر نماییم.

در ادامه “مصطفی کرمی”، مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق این شرکت در مورد شرایط بهره برداری از شبکه قدرت و لزوم موازنه لحظه ای بین تولید و مصرف مطالبی را تشریح نموده و پیرامون مشکلات محتمل در صورت بروز عدم تعادل بین تولید و مصرف، منحنی مصرف سوخت و سقف تعریف شده توسط توانیر، علّت اعمال خاموشی ناشی از عبور منحنی مصرف از سقف مجاز، دلایل بروز خاموشی های بی برنامه و خارج از بازه های اطلاع رسانی، وضعیت تولید و مصرف از انتهای اردیبهشت ماه تاکنون و علت ناپایداری فرکانس و مشکلات ناشی از آن در سطح شبکه توزیع و اعمال خاموشی ناگهانی به مشترکین را تبیین کرد.