افزایش اعتبارات طرح های آب در استان گلستان

نماینده مردم شهرستان های مینودشت، گالیکش و کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی در جلسه با مدیرعامل و مدیران شرکت آب منطقه ای گلستان که در محل فرمانداری مینودشت و با حضور فرماندار مینودشت برگزار شد، گفت: سال گذشته سال پر چالشی و پرکاری برای بخش آب استان بود که این چالش ها […]

نماینده مردم شهرستان های مینودشت، گالیکش و کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی در جلسه با مدیرعامل و مدیران شرکت آب منطقه ای گلستان که در محل فرمانداری مینودشت و با حضور فرماندار مینودشت برگزار شد، گفت: سال گذشته سال پر چالشی و پرکاری برای بخش آب استان بود که این چالش ها توسط شرکت آب منطقه ای استان خوب مدیریت شد و مدیریت خوبی در بخش آب استان انجام شد که امید است این روال مستمر باشد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، دکتر آریان پور افزود: با توجه به بحث خشکسالی و کمبود آب امسال با کمبود آب شرب نیز به ویژه در کلاله مواجه هستیم که البته اعتبارات خوبی برای سال جاری در نظر گرفته ایم که با اجرای آن ها بخشی از مشکلات بحث آب شرب استان حل می شود.
وی تصریح کرد: سد نرماب نیز که مقرر بود برای آبگیری تا پایان خرداد آماده شود در حال آماده شدن است و البته برای سال جاری نیز همان اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان برای آن اختصاص یافته است.
دکتر آریان پور با بیان اینکه در روستاهای داخل مخزن سد چایلی چند سالی است خدمات رسانی جدید به علت احداث سد متوقف شده است گفت: تدابیری برای حل مشکلات این روستاها اندیشیده شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در این جلسه‌ گفت: در هر کدام از شهرستان های مینودشت و کلاله و مراوه تپه و گالیکش که حوزه فعالیت حضرتعالی در مجلس شورای اسلامی است، مباحث دارای اولویت فعال داریم. در مینودشت، سد نرماب، در گالیکش بحث مدیریت سیلاب، در مراوه تپه سد چایلی(مختومقلی فراغی) و در کلاله بحث اراضی شیبدار که حجم رسوب فراوانی را پس از هر بارش روانه شهرها و روستاها می کند و طرح آبرسانی.
مهندس سید محسن حسینی  اظهار کرد: از ۳ هزار کیلومتر رودخانه در استان حدود ۸۰۰ کیلومتر آن در ۴ شهرستان مینودشت، گالیکش و کلاله و مراوه جاری است که سال گذشته از مجموع اعتبارات استانی مبلغ بسیار کمی برای ساماندهی این رودخانه ها اختصاص داده شد.
مهندس حسینی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبارات آبرسانی به نوار مرز، سد چایلی، آبرسانی به کلاله و نرماب افزایش داشته است، از نماینده مردم تشکر کرد و گفت: در بودجه سال جاری تاکنون برای نرماب ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده است و در حال حاضر کار نصب دریچه ها نیز برای این سد آغاز شده و در پایان خرداد آماده آبگیری است.
وی افزود: ۶۱ واحد مسکونی سایت جنگلده بالا نیز تا یک ماه دیگر کامل تکمیل شده و کار ساخت مابقی واحدها نیز توسط بنیاد مسکن انجام می شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: برای جابجایی سه روستای دیگر داخل مخزن سد نیز تلاش ما این است کار را به عهده بنیاد مسکن بسپاریم.
مهندس حسینی با بیان اینکه سد چایلی(مختوم قلی فراغی) هم اکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: از محل اعتبارات آبهای مرزی برای این سد تقاضای اعتبار داریم که اگر مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری اختصاص پیدا کند می توانیم سد را به پیشرفت ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ برسانیم.
وی در ادامه به وضعیت منابع آبی در سال آبی جدید اشاره کرد و گفت: طی ۸ ماهی که از سال آبی گذشته است بارش ها در استان نسبت به درازمدت ۳۰ درصد کاهش داشته ومتوسط دمای استان نیز ۶ دهم درجه طبق آمارافزایش داشته است.
وضعیت رواناب در سرشاخه ها طی این مدت ۵۰ درصد و در دشت ۸۰ درصد کاهش داشته است وسدهای استان نیز در حال حاضر ۲۹ درصد آب دارند که سال گذشته در همین زمان ۸۰ درصد آبگیری شده بود.
مدیر عامل شرکت افزود: مجموعه شرایط نشان از خشکسالی دارد وباید برای کاهش خسارات خشکسالی به تناسب کشاورزان ۲۰ تا ۵۰ درصد سطح زیر کشت خود را کاهش دهند.
فرماندار شهرستان مینودشت هم در این جلسه ضمن تشکر از شرکت آب منطقه ای،  بر تسریع در ساخت سایت جنگلده بالا تاکید کرد.