افتتاح سامانه انتقال آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان

با تکمیل سامانه انتقال آب سد آزاد به طول ۸۸ کیلومتر، تونل ۱۱ کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در استان کردستان، فردا سه‌شنبه همزمان با هشتمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسیده و مردم این استان از آب با کیفیت سد آزاد بهره‌مند خواهند شد. معاون آب و آبفای وزیرنیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع […]

با تکمیل سامانه انتقال آب سد آزاد به طول ۸۸ کیلومتر، تونل ۱۱ کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در استان کردستان، فردا سه‌شنبه همزمان با هشتمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسیده و مردم این استان از آب با کیفیت سد آزاد بهره‌مند خواهند شد.

معاون آب و آبفای وزیرنیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: فاز اول این طرح که از طرح‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران محسوب شده شامل ۳۳ کیلومتر خط لوله و تونل، دو ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال و پست‌های برق است.

به گفته تقی زاده خامسی، فاز دوم این سامانه نیز شامل ۴۴ کیلومتر خط لوله، یک ایستگاه پمپاژ و پست برق مربوطه و ۱۱ کیلومتر تونل به قطر۳ متر اجرا شده که با اتمام حفاری مکانیزه ۱۱ کیلومتر تونل، امکان انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم فراهم می‌شود.

وی افزود:، فاز نخست این پروژه ملی با توان و تلاش متخصصان داخلی در مرداد ماه سال ۹۴ همزمان با بحران شدید آب شرب شهر سنندج با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و امکان انتقال آب شرب به شهر سنندج از طریق سد قشلاق (وحدت) فراهم شد. پروژه انشعابات هفتگانه کشاورزی و تامین آب ۴۳۰۰ هکتار از اراضی و باغات مسیر سامانه انتقال نیز در دی ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است.  
با اجرای این پروژه عظیم امکان آبرسانی شرب و صنعت به میزان ۹۰ میلیون متر مکعب در سال به شهرهای سنندج، قروه و دهگلان مهیا شده است.
این گزارش حاکی است، برای احداث این طرح تا این مقطع حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان شامل ۵۲۰ میلیارد تومان در بخش نخست و مبلغ ۶۸۰ میلیارد تومان در مرحله دوم هزینه شده که از این میزان مبلغ  ۹۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار و تخصیص یافته است.
از ثمرات این پروژه می‌توان به افزایش میزان تولید محصولات باغی از ۵.۵ هزار تن به ۵۰ هزار تن در سال، امکان اشتغال ۱۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۸۵۰ نفر به‌طور غیر مستقیم اشاره کرد. همچنین در میزان مصرف آب جهت بهینه سازی مصرف به مقدار ۱۸ میلیون متر مکعب در سال صرفه‌جویی خواهد شد.