اعلام تمهیدات رویارویی با سومین سال خشکسالی/ مردم الگوی مصرف آب را رعایت کنند/ سند حکمرانی آب بزودی تصویب و اجرایی می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی‌های ورود به سومین خشکسالی کشور گفت: این موضوع به معنای مدیریت منابع آبی موجود است، یعنی باید با مدیریت آب شرب شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران و شهرهای دیگر، همچنین همکاری مردم و با کمک منابع تجدید‌شونده ذخایرمان را بهبود داده و از این شرایط خارج شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی اکبر محرابیان” امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفتگو با رسانه ملی گفت: دو دستور خیلی مهم داشتیم، اول اصلاح و ارتقای نظام حکمرانی آب و دوم اینکه وزارت جهاد کشاورزی، الگوی کشت خود را ارائه دهد.
وزیر نیرو با بیان اینکه زمانی که دولت بر سر کار آمد این قول را داد که نظام حکمرانی آب را ارتقا دهد، ادامه داد: بر همین اساس سندی تنظیم شد که جزو سندهای کم‌نظیر است، از این بابت که کارشناسان حوزه آب اعم از مدیران فعلی و گذشته، متخصصان و اساتید دانشگاه‌ها و دانشمندان حوزه آب روی این سند نظر دادند و سند در ارکان مختلف به ویژه کارگروه سازگاری با کم آبی که قبلا مصوب شده بود، امروز در شورایعالی آب به تصویب اعضا رسید.
­علی اکبر محرابیان با اشاره به سه ویژگی این سند افزود: ویژگی اول که مهمترین رکن این سند است عدالت شفافیت و قانونگرایی است. ویژگی دوم، نظام تصمیم‌گیری در سطوح ملی حوضه آبریز بوده که سطوح استانی یا شهرستانی در این نظام تصمیم‌گیری حاکم است.
وزیر نیرو گفت‌: متخصصان، مدیران و فعالان بخش کشاورزی حوزه آب شرب محیط‌زیست و صنعت در توزیع آب نظراتشان اعمال می‌شود و اختیارات قابل توجهی دارند‌. بخش قابل توجه اختیارات سطوح ملی به سطوح استانی که به ریاست استانداران تشکیل می‌شود، منتقل شده و این ظرفیت را ایجاد می‌کند که با استفاده از نقطه نظرات استماع استانی و شهرستانی مدیریت مناسب داشته باشیم. این سند را با تصویب شورایعالی بزودی در هیئت دولت مصوب خواهیم کرد و بعد از تصویب هیئت دولت لازم اجرا است.
وی گفت: دستور دوم که مورد بررسی و تصویب قرار گرفت در خصوص ارائه الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی بود که کلیات آن به تصویب شورایعالی آب رسید و قرار شد مفاد اجرایی این سند در کارگروهی که به ریاست معاون اول تشکیل می‌شود مورد تصویب قرار گیرد که این هم یکی از موضوعات بسیار مهم کشور است.
وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه در الگوی کشت به دنبال مصرف بهینه آب هستیم، گفت: ما می‌توانیم با میزان آبی که توزیع و مدیریت می‌کنیم، بالاترین سطح تولید را از نظر کمی و همچنین از نظر اقتصادی برای فعالان حوزه کشاورزی داشته باشیم و با مشوق‌هایی که در این زمینه پیش‌بینی شده است، اعم از تخفیفات و خدمات که توسط وزارت جهاد کشاورزی به فعالان حوزه کشاورزی ارائه می‌شود، سطح درآمدی کشاورزان ارتقا پیدا کند و هم با میزان آبی که در اختیار داریم و با مصرف بهینه آن بالاترین تولیدات را داشته باشیم.
محرابیان گفت: دو سال خشک را پشت سر گذاشتیم. سال ۱۴۰۰-۹۹ و سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خشکسالی شدیدی داشتیم، یک‌سال در دنیا مقام سوم و یک‌سال هم مقام یازدهم خشکسالی را داشتیم. پیش‎بینی‌های سازمان هواشناسی حاکی از پاییز خشک است، بارش‌ها را ۵۰ درصد کمتر از نرمال پیش‌بینی کرده‌ایم.
وزیر نیرو افزود: این به معنای مدیریت میزان موجودی است، یعنی باید با مدیریت آب شرب شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران و شهرهای دیگر، همکاری مردم و با کمک منابع تجدید شونده بتوانیم ذخایرمان را بهبود دهیم و از این شرایط خارج شویم.
محرابیان خاطرنشان کرد: مثلا در موضوع برق با درک متقابل و صرفه‌جویی مردم و با مصرف اقتصادی توانستیم تابستان را بدون خاموشی بگذرانیم، از مردم تشکر می‌کنیم و ان‌شاءالله با همین روش هم بتوانیم از کم آبی هم گذر کنیم.
وزیر نیرو در با بیان این که مصرف آب توسط مردم انجام می‌شود، افزود: ما وظیفه داریم شرایط را با خشکسالی مدیریت کنیم، بعضی از اماکن که مصرف غیرعادی دارند به آنها ابلاغ کردیم و کسانی که بدمصرف هستند و منافع عمومی مردم را به خطر می‌اندازند حتما شناسایی شده و به آنها تذکر می‌دهیم.
محرابیان تاکید کرد: اگر اقدامی لازم است انجام شود صورت خواهد گرفت، به خاطر معدود افرادی که مسامحه کار باشند و منافع عموم مردم را به خطر می‌اندازند و در شرایطی که ما کمبود آب داریم بخواهند از آب شرب مصارف دیگری داشته باشند، این از نظر قانونی ممنوعیت دارد.
وزیر نیرو در پایان افزود: از مردم درخواست می‌کنم حتما در سطح الگو مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند و این در چارچوب همکاری و حس تفاهم امکان‌پذیر است.