ر بازدید مدیر کل بازسی استان از پروژه شبکه قره سو زرین گل عنوان شد:

اعلام آمادگی سازمان بازرسی استان برای رفع برخی موانع اجرای طرح

در بازدید مدیر کل بازرسی استان از پروژه احداث شبکه آبیاری و زهکشی قره سو - زرین گل بر رفع برخی موانع و چالش های این طرح با بانک توسعه اسلامی و بانک مرکزی و تسریع در اجرای این طرح تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان،  محمد تقی مشهدی در این جلسه و بازدید که مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ، معاون طرح و توسعه و ذیحساب شرکت و مشاور و پیمانکار پروژه حضور داشتند، اظهار کرد: طرح قره سو – زرین گل، از طرح های بزرگ استان است که در حال حاضر با برخی موانع رو به رو است.

مدیر کل بازرسی استان با بیان اینکه اهداف این پروژه استراتژیک و نیاز استان است، افزود: دغدغه ما اجرای این پروژه و افزایش سرعت آن است که اگر اجرا نشود در آینده نزدیک به معضلات استان افزوده می شود و باید مسائل آن با سرعت بیشتر و حسن جریان اجرا شود.

مشهدی بیان کرد: سازمان بازرسی استان مسائل این پروژه را که مربوط به سطح کلان کشور(بانک مرکزی و بانک توسعه) است، پیگیری و ورود می کند، تا بتوان سرعت اجرای این پروژه را افزایش داد.

مهندس سید محسن حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان نیز در این جلسه اظهار کرد: طرح آبیاری و زهکشی قره سو زرین گل  شامل ۱۲ هزار شبکه است که به شکل زیرزمینی و تحت فشار اجرا می شود و جزو اولین طرح هایی است که در کنار پروژه ، مشارکت مردمی را نیز جلب می کند.

مهندس حسینی افزود: مدرن شدن کل شبکه های سنتی و تلفیقی منطقه علی آبادکتول و فندرسک رامیان، ساخت آب بندان برای خارج از شبکه و انجام کارهای مطالعاتی از دیگر اجزای این پروژه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: سالی ۵۰ میلیارد تومان می بایست دولت برای این پروژه در موافقت نامه ها در نطر بگیرد که صرف هزینه های خدمات کارفرمایی مانند استملاک و نظارت شود اما برای سال جاری ۳۰ میلیارد تومان و برای سال آینده نیز حدود ۳۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است و این امر موجب کندی کار می شود.

معاون طرح و توسعه شرکت در این جلسه اظهار کرد: تعاملات بین دستگاه های نظارتی و اجرایی ایجاد شده است ، در هر چه بهتر مدیریت کردن این پروژه ها به ما کمک می کند.

مهندس گیلک افزود: سد نرماب و پروژه قره سو – زرین گل دو پروژه اساسی استان است و تقاضا داریم در پیمودن این مسیر اجرای طرح سازمان بازرسی به ما کمک نماید تا مسائل بهتر و بدون مشکل پیش رود.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی قره‌سو – زرین‌گل در ارائه گزارشی از وضعیت این طرح گفت: طرح حاضر به وسعت حدود ۱۲ هزار هکتار در محدوده شهرستان علی ­آباد کتول و در ۴۰ کیلـومتـری شرق گرگـان واقع شده است.

محمدرضا یوری افزود: کنترل سیلاب، کاهش مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری،ایجاد اشتغال توسعه پایدار، بهبود سیستم‌های انتقال آب، افزایش تولید محصولات زراعی، مشارکت مردم در بهره‌برداری از شبکه و انجام مدیریت منابع در حوزه‌های آبریز محدوده طرح رضایت‌مندی حقابه‌بران در بالادست با احداث سازه‌های مربوطه از جمله مهم ترین اهداف این طرح است.

وی تصریح کرد: احداث ۸۴ کیلومتر کانال آبیاری، ۱۲۱ کیلومتر اجرای کانال زهکشی، خرید و اجرای خط لوله پلی‌اتیلن  ، تهیه دستگاه آبیاری قرقره‌ای بوم‌دار (۳۵۰ دستگاه) احداث و ترمیم آب‌بندان (۱۲۰ هکتار) و احداث نیروگاه برق‌آبی کوچک (۲۵۰ کیلووات) از جمله اجزای این طرح است.

یوری بیان کرد: خرید، حمل و باراندازی حدود ۱۵۴ کیلومتر لوله، ۱۰,۱۰۰ عدد اتصالات پلی‌اتیلن و ۵۰۰ عدد شیر هیدرانت مورد نیاز، استقرار تیم مطالعات اجتماعی و آزادسازی بیش از ۱۴۰ کیلومتر مسیر خط لوله درجه ۳ آبیاری، عملیات لوله‌گذاری خطوط لوله درجه سه به میزان ۱۲۰ کیلومتر، آغاز عملیات اجرای کانال آبیاری و اتمام بیش از ۲۱۰۰ متر به‌صورت فلوم ، احداث ساختمان توانمندسازی بانوان با پیشرفت حدود ۱۰۰ درصدو ساختمان بهره‌برداری با  پیشرفت حدود ۷۰ درصد از جمله اقداماتی است که تاکنون در این پروژه انجام شده است.

وی عدم تخصیص اعتبار مناسب نقدی به طرح جهت پرداخت کسورات قانونی در تعهد دولت، پرداخت هزینه استملاک اراضی، خسارت کشت و همچنین پرداخت مطالبات قراردادهای شرکت‌های مهندسین مشاور نظارت، آزمایشگاه و بازرسی تجهیزات که جزء وظایف کارفرما بوده و از محل تسهیلات قابل پرداخت نمی‌باشد، نداشتن هم‌خوانی برخی از قوانین بانک توسعه اسلامی با بانک قوانین داخلی و طولانی شدن روند اعلام تأییدیه توسط بانک توسعه اسلامی در مراحل مختلف برگزاری مناقصات و پروژه‌ها طی ۱۰ماه گذشته و ایجاد وقفه در پرداخت و طولانی شدن واریز وجوه از سوی بانک مرکزی ایران به حساب پیمانکاران، مشاوران و فروشندگان از مهم ترین مشکلات وموانع اجرای این پروژه تاکنون بوده است.

گفتنی است در پایان این جلسه از اجزای مختلف طرح بازدید به عمل آمد.