مهندس عبدالصاحب ارجمند:

از تجربیات توزیع برق مشهد برای چشم انداز و راهبردهای هوشمند سازی شبکه برق کشور استفاده خواهد شد

مهندس عبدالصاحب ارجمند مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو با حضور در شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد از نزدیک با اقدامات، فعالیت ها و دستاوردهای این شرکت در حوزه های مختلف بویژه حوزه رؤیت پذیری، کنترل پذیری و هوشمندسازی شبکه توزیع آشنا شد.

به گزارش دفتر روابط عمومی، در ابتدای این بازدید و در نشستی که  با حضور مدیرعامل و معاونین توزیع برق مشهدبرگزار شد .مهندس رمضانی به معرفی توزیع برق مشهد در حوزه های مختلف شامل شاخص ها، چشم انداز، بهره برداری، مشترکین و هوشمندسازی پرداخت و گفت: این شرکت با ترسیم چشم انداز خود که براساس استاندارد های بین المللی می باشد تلاش خواهد کرد در افق ۱۴۲۰ به سازمانی هوشمند و ناب تبدیل  شود.

وی گفت: قرار گرفتن در میان ۳ شرکت توزیع برق برتر منطقه، یکپارچه سازی سیستم، کاهش تلفات به ۵ درصد، کاهش خاموشی سالیانه هر مشترک به ۱۶ دقیقه، تحقق رؤیت پذیری ۱۰۰ درصدی بار، کنترل پذیری بیش از ۷۰ درصد مشترکین، انجام ۷۵ درصد از عملیات پایش و صدور دستور کار تعمیر و نگهداری به صورت هوشمند از جمله دستاوردهای این شرکت تا افق ۱۴۲۰ خواهد بود.

در این نشست  نیز مهندس ارجمند مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو گفت: بازدید از شرکت های توزیع کشور با هدف تبادل تجربه و پوشش کارها و بیان اقدامات ارزنده این شرکت ها در سطح وزارت نیرو می باشد.

وی با اشاره به اهمیت تلفات و هوشمندسازی در صنعت برق گفت: در حوزه هوشمندسازی تنها نصب کنتورهای هوشمند مطرح نیست بلکه طرح های توسعه ای و توجه به کسب و کارها مدنظر است.

وی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در دهه های ۸۰ و۹۰ در حال حاضر به نقطه ای رسیده ایم که می توانیم در سطح بالا، نصب کنتورهای هوشمند را پیش ببریم.

مهندس ارجمند از وجود۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق در کشور خبر داد و گفت: در کشور ۷۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شده که قابل پایش است و در این رابطه کنتورهای هوشمند باید رؤیت پذیر شوند ضمن اینکه از ظرفیت موجود برای کنترل پذیری این کنتورها نیز باید استفاده کرد.

 

مهندس عبدالصاحب ارجمند مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو پس از این نشست و در بازدید از  مراحل نصب کنتور های هوشمند در توزیع برق مشهد ا فزود : شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد از لحاظ علمی از ظرفیت خیلی خوبی در سطح کشور برخوردار است ضمن اینکه از نظر عملی و تجربی نیز پیشگام بوده و در بسیاری از حوزه ها از جمله هوشمندسازی شبکه توزیع، دیسپاچینگ، هوشمندسازی کنتورهای هوشمند و نصب و استفاده از آنها  استفاده از نسل های مختلف کنتورهای هوشمند، پیاده سازی نرم افزارها و پیاده سازی بسترهای مختلف مخابراتی PLC در حوزه کنتورهای هوشمند و حتی استفاده از بسترهای هوشمند برای کنتورهای غیر هوشمند پیشرو می باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف از این بازدید، بررسی تجربیات چند ساله توزیع برق مشهد و همچنین بررسی مجدد نتایج آن و استفاده از این تجربیات برای چشم انداز و راهبردهای هوشمند سازی شبکه برق کشور می باشد. که از این تجربیات برای پروژه هایی که در آینده قرار است در سطح کشور پیاده سازی شود می توان استفاده کرد