ارزش و جایگاه آب در فرهنگ مردم زنجان

دوازدهمین نشست علمی فصلی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان دوازدهم مرداد ماه سال جاری در محل موزه کارخانه کبریت زنجان برگزار شد. نشست علمی فصلی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان با حضور اهالی فرهنگ و هنر زنجان با ارائه گزارشی مبسوط از اهمیت آب در فرهنگ مردم زنجان دردوران قدیم توسط دکتر مهدی […]

دوازدهمین نشست علمی فصلی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان دوازدهم مرداد ماه سال جاری در محل موزه کارخانه کبریت زنجان برگزار شد.

نشست علمی فصلی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان با حضور اهالی فرهنگ و هنر زنجان با ارائه گزارشی مبسوط از اهمیت آب در فرهنگ مردم زنجان دردوران قدیم توسط دکتر مهدی افضلی پژوهشگر و مولف  مدیر گروه فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و دکتر وطن دوست  معاون اجرایی انجمن تاریخ فرهنگ و هنر به حاضرین جلسه بیان شد.

گفتنی است با توجه به بحران آب در حال حاضر و ضرورت تبیین ارزش آب ،در این نشست گزارشی از وضعیت آب انبار ها ، قنات های قدیم  زنجان در عهد قاجاریه و اهمیت احداث آنها در گذشته ارائه گردید و معرفی آب انبار ها و قنات های زنجان و اهمیت نگاه به قداست آب در ایران قدیم، از بحث های اصلی این  نشست بود.

دکتر افضلی پژوهشگر و مولف در این نشست ، مطالبی مرتبط با قنات های زنجان و اهمیت ایجاد آنها در گذشته  را ارائه نمود و پرسش های حاضرین در زمینه چگونگی تامین آب از این قناتها را پاسخگو شد.

در ادامه فرشته وطن دوست عضو اصلی هیئت مدیره سازمان مردم نهاد سرورویان اشراق،به قداست و ارزش آب در فرهنگ ایرانیان و دلایل اهمیت صیانت آن اشاره نمود

وی مصرف بهینه آب و سعی در عدم اتلاف آن را در بخشهای مختلف اعم از کشاورزی و شرب و بهداشت را ، ریشه در حسن سابقه ایرانیان در صرفه جویی مصرف آن و ابداع راهکارهایی برای حفظ و استفاده از آن عنوان نمود.

شایان ذکر است برنامه نشست آب در فرهنگ مردم زنجان با مشارکت کارگروه فرهنگ مردمی ،شهرداری زنجان،سازمان مردم نهاد سرورویان اشراق و شرکت آب منطقه ای زنجان به مناسبت روز ملی زنجان برگزار شد.