احیای دریاچه ارومیه راه حلش بستن چاه‌ها آب کشاورزی وتغییرالگوی کشت آن است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بارش‌های اخیر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه موجب بهتر شدن وضعیت این دریاچه شد، اما در کنار آن حتماً باید اقداماتی برای احیای دریاچه اتفاق بیفتد که مهم‌ترین آن بستن چاه‌های آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است.

به گزارش برقاب : احیای دریاچه ارومیه راه حلش بستن چاه‌ها آب کشاورزی وتغییرالگوی کشت آن است .  به نقل از خبرگزاری خانه ملت، “سمیه رفیعی” ضمن اشاره به اینکه رفتارهای طبیعت به‌صورت قطعی قابل پیش‌بینی نیست،در خصوص احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: زمانی که صحبت از حال و هوای این دریاچه می‌شود، به عنوان یک اکولوژیست بارها گفته‌ام  و می‌گویم که اظهارنظر قطعی درمورد مرگ یا احیای یک اکوسیستم، اظهار نظر باطلی است؛ زیرا ساختارها و رفتار طبیعت قابلیت پیش‌بینی صددرصدی ندارد؛ بنابراین به همه دوستانی که به نحوی راجع به حوزه  محیط زیست صحبت می‌کنند توصیه می‌کنم نسبت به اظهارنظرهای قطعی و بدون شناخت دقیق و پیش‌بینی‌های درست، بیشتر تامل کنند.
نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظیفه کارشناسان محیط زیست در قبال آگاهی که می‌خواهند از این طریق به سطح جامعه برای مطالبه دهند؛ اضافه کرد: باید دقت لازم را در آگاهی دادن به مردم و همراه کردان آن‌ها داشته باشیم. آگاهی اگر می‌خواهد مردم را همراه کند، باید اصولی و درست باشد. امیدوار یا ناامید کردن مردم از یک پدیده زیستی هم مرحله بعد از آگاهی دادن است که البته اساتید حوزه محیط‌زیست هم بر آن تأکید دارند.
وی در ادامه درباره امکان احیای مجدد دریاچه ارومیه هم عنوان کرد:  بارش‌هایی که اخیراً در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاده، جای خوشحالی دارد و امیدواریم با ادامه این بارش‌ها حال دریاچه ارومیه بهتر شود. البته در کنار آن حتماً باید اقداماتی برای احیای دریاچه اتفاق بیفتد؛ مهم‌ترین آن هم بستن چاه‌های آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است که هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر است و بهتر بود در طول این سال‌ها که بحث دریاچه ارومیه مطرح است انواع و اقسام کارهایی که انجام شده، روی این حوزه تمرکز انجام می‌گرفت.
این نماینده مجلس در پایان پروژه انتقال آبی که برای تغذیه دریاچه ارومیه در حال انجام است را جزو اقدامات خوب و درخور برای حفظ و احیای این دریاچه مهم کشور خواند که باید انجام شود و افزود: امیدوارم یکپارچگی در تصمیمات برای احیای دریاچه ارومیه بیش از پیش اتفاق بیفتد.