احداث نیروگاههای تجدیدپذیر در استان قزوین توجیه اقتصادی دارد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: با وجود زیرساختها و موقعیت جغرافیایی مناسب و حمایت های تشویقی دولت، احداث نیروگاههای تجدیدپذیر در قزوین توجیه اقتصادی دارد.

 درنشست تخصصی در شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین که با حضور لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق و صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان و تیم سرمایه گذار از گروه هلدینگ «توسعه نوران انرژی بستر خاور میانه» به مدیر عاملی بهرامسیری برگزار شد راههای همکاری دراحداث نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی بررسی شد.

مسعود خواجه وند در این نشست اظهارداشت: با توجه به ضرورت حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر از چند ماه گذشته با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط برای شناسایی ظرفیت های انرژی بادی و خورشیدی در استان اقدامات مستمری صورت گرفت و مکانهای مستعد نیز شناسایی شد.
وی اضافه کرد: با شناسایی ۱۴ ساختگاه در مناطق مختلف استان که شرایط و زیرساختهای لازم را برای اجرای طرح های نیروگاهی داشتند این مناطق در یک بسته پیشنهادی به سرمایه گذاران معرفی شده است تا پس از بررسی لازم برای اجرا اقدام شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: در استان قزوین با وجود تونل بادی در تاکستان و نیز تابش مستقیم خورشید در ۲۸۰ روز سال و میزان تابش ۱۷۵۰ کیلووات ساعت در متر مربع و دمای میانگین ۱۵.۷ درجه که شرایط بسیار خوبی دارد این استان را مستعد اجرای طرح های نیروگاهی کرده است.
خواجه وند گفت: در حوزه انرژی خورشیدی در استان در مجموع امسال آمادگی داریم حداقل ۷۰۰ مگاوات طرح نیروگاهی با کمک بخش خصوصی ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اضافه کرد: یکی از اولویت های اقتصادی بودن طرح های نیروگاهی این است که مکان مورد نظر امکان اتصال به شبکه و راه دسترسی مناسب را داشته باشد و زیرساختها نیز در آن مهیا باشد تا سرمایه گذار انگیزه حضور پیدا کند.
صدور مجوز ۴ هزار مگاوات انرژی خورشیدی در قزوین
این مسئول بیان کرد: خوشبختانه از سوی شورای اقتصاد، مجوز اجرای ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور صادر شده که در فاز اول امکان اجرای ۷۰۰ مگاوات در استان پیش بینی شده که تاکنون برای ۴۰۷ مگاوات آن توافقنامه امضا شده است.
خواجه وند گفت: برای اجرای این میزان تولید انرژی خورشیدی حدود ۳ هزار هکتار زمین بلامعارض در استان شناسایی و آماده واگذاری شده که این مکانها زیرساخت و شرایط بسیار خوبی برای اجرای طرح دارند.
وی بیان کرد: در ساختگاه های شناسایی شده ظرفیت تولید ۱۸۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی وجود دارد که اگر سرمایه گذار ورود کند اجرای همه آنها توجیه اقتصادی دارد و مقرون به صرفه است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اضافه کرد: متاسفانه در سالهای گذشته مجوز تولید انرژی تجدیدپذیر( بادی، خورشیدی و تولید پراکنده) بسیاری در استان صادر شد که صرفاً در انرژی بادی حدود ۱۶۳ مگاوات و در بخش خورشیدی فقط ۴ مگاوات محقق شد و سرمایه گذاران واقعی نیامدند و چند مورد نیز فسخ شد
خواجه‌وند تصریح کرد با جدیت و تعامل خوب مدیران دستگاههای اجرایی استان و با کمک نمایندگان و استاندار محترم امیدواریم بسته های تشویقی تهیه شده در عرصه انرژی های تجدیدپذیر بتواند مورد توجه متقاضیان قرار گرفته و شاهد اجرای طرح های نیروگاهی با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی باشیم.
در ادامه این جلسه سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث ۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در فاز اول در استان اعلام آمادگی کرد.