اجرای طرح جهاد آبرسانی به ۱۶ هزار روستای کشور

وزیر نیرو با اشاره به این که عزم دولت برای اجرای طرح‌های عظیم مهار آب کشور، صد‌ها کیلومتر خطوط انتقال و تونل جزم است، گفت: امروز ۶۰ هزار روستا در کشور وجود دارد و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده میزان برخورداری آبرسانی به روستا‌ها به حدود ۹۵ درصد جمعیت این بخش می‌رسد.

علی‌اکبر محرابیان، در آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران که با حضور مدیرعامل شرکت، اعضای هیئت مدیره و مدیر روابط عمومی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: طرح جهاد آبرسانی در ۱۰ هزار روستای کشور در حال اجراست و هم‌اکنون با پیشرفت ۲۹ درصدی در حال تداوم است.عزم دولت برای اجرای پروژه‌های عظیم صنعت آب کشور جزم است
وی افزود: قرار است در سه سال این کار تمام شود و تعداد روستا‌ها در طرح جهاد آبرسانی به ۱۶ هزار روستا خواهد رسید. آبرسانی به این تعداد روستا، میزان برخورداری آب روستایی را به حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور می‌رساند.
وزیر نیرو بیان اینکه هم اکنون ۶۰ هزار روستا در کشور وجود دارد که فرآیند آبرسانی در بخشی از این روستا عملیاتی و محقق شده است، ادامه داد: امروزه شاهد تغییرات اقلیمی در سطح جهان هستیم. این تغییرات آب و هوایی باعث تغییرات الگو‌های بارشی در جهان به‌ویژه در ایران شده است، در این شرایط ضرورت مدیریت منابع آب امری پراهمیت و غیر‌قابل انکار است.
وی ادامه داد: کاهش بارش‌ها و افزایش تقاضای آب با توجه به رشد صنعت و اقتصاد در کشور دو مولفه‌ای است که برآیند توجه به مدیریت منابع آب را دوچندان می‌کند.
دکتر محرابیان گفت: اگر سرانه آب قابل برنامه‌ریزی را در طول ۵۰ سال گذشته بررسی کنیم، می‌بینیم که سرانه آب قابل مدیریت و تجدیدپذیر به شدت کاهش یافته و سرانه آبی که در اختیار هر ایرانی قرار می‌گیرد از حدود ۶۵۰۰ متر مکعب در سال به حدود ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است، این می‌طلبد که با روش‌های نوین بتوانیم منابع آب خود را به خوبی مدیریت کنیم.
وی تصریح‌کرد: مهمترین دلیل برگزاری نمایشگاه همین موضوع است؛ محلی که همه فعالان، دانشمندان، مهندسان، محققان، کارشناسان، فعالان اقتصادی، صنعتی و تولیدی و بازرگانی حوزه آب و آبفای کشور جمع شده‌اند که بتوانیم با روش‌های نرم فزاری و سخت‌افزاری به مدیریت منابع آب خود کمک کنیم؛ مدیریت آبی که در کشور قابل تجمیع، برنامه‌ریزی و توزیع است.
وزیر نیرو اظهار کرد: کاهش سرانه مصرف آب در کنار بعد نگران کننده، دارای ابعاد امیدبخش است. نگران کننده این که نمی‌توانیم با روش‌های گذشته و سنتی، آبی که غیر قابل مدیریت و غیر‌قابل حساب بوده را همچنان مدیریت کنیم، اما از سوی دیگر کاهش سرانه به معنای رشد اقتصادی و مصرف است.
دو راهکاری که برای حل مسئله آب داریم
وی افزود: اگر میزان مصرفی که ایرانی‌ها امروز در عرصه‌های کشاورزی و واحد‌های صنعتی خود دارند را با گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که کشور در حال رشد و پیشرفت است و این بعد خوشحال کننده ماجراست و آنچه برای ما، مسئولان و کارشناسان حوزه آب اهمیت دارد رسالت سنگینی بر دوش ما گذاشته این است که بتوانیم با این حجم بارش خدادادی همه نیاز‌های امروز و آینده مردم را تامین کنیم.
دکترمحرابیان ادامه داد: قدر مسلم دو روش داریم؛ یکی برنامه‌ریزی و مدیریت به روش‌های نرم افزاری و دومی اجرای پروژه‌های مدیریت منابع آب در کشور است.
وی گفت: در مدیریت اجرای پروژه‌های سخت افزاری، بالادستی، انتقال و مهار آب‌ها و تصفیه خانه آب و اکثر پروژه‌ها در این زمینه‌ها امروز شاهد فعالیت قابل توجه در بخش آب کشور هستیم. باید به خودمان متذکر شویم که چه بودیم و چه هستیم و این نکته مهمی است.
وزیر نیرو در همین زمینه ادامه داد: ۴۰، ۵۰ سال پیش در کدام نقطه بودیم و امروز در کدام نقطه هستیم. با بررسی وضعیت صنعت آب و برق وقتی مطالعه می‌کنم که کارشناسان ما در تعریف پروژه و امور مهندسی و اجرایی در چه نقطه‌ای بودیم و امروز در چه نقطه‌ای قرار داریم به خود می‌بالم که به عنوان عضوی کوچک و خدمتگزار در این صنعت تلاش می‌کنم.
وی گفت: امروز در داخل و خارج از کشور پروژه‌هایی در حال اجرا داریم که یکی از آن‌ها اجرای بلندترین و بزرگترین سد جهان است و سد بختیاری نامیده می‌شود، بزرگترین افتخار سدسازی ایران که امور مهندسی و اجرایی آن و ده‌ها و صد‌ها پروژه عظیم مهار و انتقال آب دیگر به دست متخصصان ایرانی در دست اجراست.
در شاخص آبرسانی روستایی از اغلب کشورپیشرفته‌تر هستیم
وزیر نیروت افزود: با توجه به مضیقه آب کشور پروژه‌های مهار آب پروژه‌های سنگینی است و به عبارتی ابرپروژ‌هایی به شمار می‌روند که در کشور در دست اجرا هستند؛ طرح‌های مهار آب در غرب کشورو صد‌ها کیلومتر خطوط انتقال و تونل هستند که به این سطح دانش افتخار می‌کنیم.
وی ادامه داد: نکته مهم و نوید بخش برای فعالان بخش آب این است که عزم دولت برای اجرای این پروژه‌ها جزم است، اعتبارات فراوانی برای این بخش گذاشته شده است و از شروع دولت سیزدهم و به‌ویژه در تدوین برنامه هفتم توسعه، موضوع آب به عنوان مهمترین عنصر اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه کشور محسوب می‌شود.
دکتر محرابیان گفت: فعالان این بخش باید سرعت کار خود را افزایش داده و به فکر اجرای طرح‌های توسعه در بخش صنعت، مهندسی و به‌ویژه در امور پیمانکاری باشند، متاسفانه شاهد این بودیم که بخش پیمانکاری کشور در سال‌های اخیر تحلیل رفت.
وزیر نیرو ادامه داد: پیام امروز من به فعالان، پیمانکاران، مهندسان مشاور و شرکت‌های صنعتی به‌ویژه دانش‌بنیان این است که عزم خود را جزم کرده و با تلاش بیشتر و سرمایه‌گذاری سنگین‌تر و اراده‌های پولادین در پی اجرای این پروژه‌ها باشید.
وی گفت: اگر شاخص‌های توسعه روستایی و مناطق محروم کشور را نگاه کنیم از اغلب کشور‌های جهان پیشرفت‌های بیشتری داریم.

محرابیان اظهار داشت: شاخص برق‌رسانی جمهوری اسلامی امروز در مناطق شهری ۱۰۰ درصد و مناطق روستایی ۹۹.۷ درصد است و مابقی نقاط باقی مانده، نقاطی است که امکان برق‌رسانی به آن‌ها به عنوان واحد‌های ساکن امکان پذیر نیست، زندگی این‌ها در مسیر کوچ و … قرار دارد که وازرت نیرو و دولت برای آن هم تدبیر کرده است؛ استفاده از پنل‌های خورشیدی که توسط این‌ها در حال حمل و نقل است، به شدت توسعه داده شده است.
وی گفت: در موضوع آبرسانی شاخص برخورداری از برق خیلی کمتر بوده است؛ وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرد و با حمایت دولت و تاکید رئیس جمهوری طرحی به نام جهاد آبرسانی در دستور کار قرار گرفت که در مرحله نخست ۱۰ هزار روستا آبرسانی می‌شود.
وزیر نیرو در این باره به حضور فعال بخش‌های مختلف، گروه‌های جهادی، نهاد‌های انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران، بسیج سازندگی، قرارگاه خاتم الانبیا و در کناراین‌ها پیمانکاران بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و به ویژه خیران آبرسان اشاره کرد و افزود: از اوایل انقلاب در بخش‌های سلامت، آموزش و مدرسه‌سازی، حضور این خیران را داشتیم، اما با شروع دولت و تشکیل یک مجمع و حضور افراد خوشنام و با‌سابقه در امور خیریه، مجامع خیرین آبرسان را در نقاط مختلف کشور راه اندازی کردیم. اولین مجمع سال گذشته در تهران برگزار شد، تا ماه گذشته ۸ مجمع در ۸ استان تشکیل شد و به زودی این مجامع یکی پس از دیگری در تمام استان‌های کشور تشکیل می‌شود.
اجرای پروژه‌های بخش آب سرعت می‌گیرد
دکتر محرابیان گفت: از یکصد پروژه تصفیه‌خانه، شبکه و خطوط انتقال فاضلاب در سراسر کشور در دست اجراست که پیشرفت آن‌ها کند بوده است و با اصلاح شیوه، بخشنامه و سیاست‌گذاری در موضوع پساب، امیدورایم اجرای طرح‌های تصفیه فاضلاب و استفاده از آب‌های غیر‌متعارف در کشور سرعت گیرد.
وی افزود: اتفاقی که افتاد این بود که در کنار آب‌های تحت‌الارضی و چاه‌ها، امروز استفاده از آب دریا و آب ژرف و انواع تامین آب با توجه به نکات کارشناسی و مسائل محیط زیستی در دستور کار بوده و سرعت بسیار خوبی گرفته است، امیدواریم منابع قابل توجهی در این زمینه تامین کنیم.
محرابیان ادامه داد: این سیاست باعث شده که تامین آب برای صنایع کشور امکانپذیر باشد. در سراسر کشور طرح‌های صنعتی داریم که این‌ها طرح‌های توسعه‌ای بوده و امکان توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر را دارند، اما به خاطر محدودیت آب امکان توسعه به آن‌ها داده نمی‌شد. با استفاده از این سیاست مناسب می‌توانیم شاهد باشیم که آن‌ها نیز طرح‌های توسعه خود را اجرا کنند.
وزیر نیرو گفت: در کنار این‌ها، طرح‌های بالادستی، سدسازی و خطوط انتقال آب با رعایت آخرین استاندارد‌های محیط زیست در دستور کار قرار گرفته و به خوبی در حال پیشرفت است.
تسریع در نصب کنتور‌های هوشمند در صنعت آب
وی با اشاره به مدیریت عرضه و تقاضا اضافه کرد: در مدیریت عرضه در موضوع اندازه‌گیری، کنتور به ویژه کنتور‌های هوشمند، باید اقدامی عملیاتی و سریع انجام دهیم؛ تاخیری که نسبت به صنعت برق وجود دارد را باید در صنعت آب جبران کنیم و آب را بتوان با حجم تعریف شده در کشاورزی، خانگی، صنعتی و … تحویل دهیم.
آقای محرابیان افزود: در این زمینه نقطه ضعف داریم. نیاز است واحد‌های صنعتی ما با استفاده از شیوه‌های نوین و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و روش‌های هوشمندسازی، گام‌های بلند بردارند و حمایت‌های وزارت نیرو از فعالان این حوزه در بخش دانش، نمونه‌سازی و در بخش تیراژ‌های سنگین اجرایی خواهد بود.
توسعه شیوه‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار گیرد
وزیر نیرو گفت: در بخش تقاضا، مهمترین عنصر فرهنگ‌سازی است؛ بزرگترین مصرف کننده آب بخش کشاورزی است که باید دو گام برداریم، یکی توسعه شیوه‌های نوین آبیاری و دیگری اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی و متناسب با تعریف اقتصادی و نیاز‌های کشور با تمرکز بر کشت کالا‌ها و محصولات استراژیک و مورد نیاز کشور باید در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه هوشمندانه وارد شده است، باید کمک کنیم این وزارتخانه در مدیریت منابع آب بتواند کار مهم و موثری را انجام دهد.
آقای محرابیان افزود: در بخش خانگی موضوع کنتور و ایجاد ابزار برای خانوار‌هایی که بتوانند که مصرف خود را به تنهایی و روش‌های هوشمند مدیریت کنند، باید در دستور کار قرار گیرد؛ کنتور‌های تجمیع شده ابزار خوبی برای مدیریت مصرف نیست.
وی در آیین افتتاح نمایشگاه صنعت آب همچنین از مشترکان خوش مصرف بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی و مچنین متخصصان و کارگران فعال در پروژه‌های آب کشور از جمله طرح جهاد آبرسانی که در نمایشگاه حضور یافتند تقدیر کرد و گفت: این نمایشگاه‌ها، جشنواره حضور و به منصه ظهور گذاشتن دستاورد‌های ما در بخش‌های طراحی و اجراست؛ به ویژه حضور بسیار پرشور شرکت‌های دانش بنیان که بر اساس گزارش‌های موجود حضور بسیار خوبی است.
وزیر نیرو افزود: امید است با دانش این شرکت‌ها و تقویت حضور این بخش شاهد رفع تنگنا‌ها در این بخش باشیم و در صنعت آب که به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین صادرکننده‌های خدمات فنی و مهندسی است، شاهد صادرات بیش از پیش در این زمینه‌ها و محصولات شرکت‌های صنعتی خود باشیم.
وی خاطرنشان کرد: پیام ما «ما می‌توانیم» است و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با استفاده از دانش شرکت‌های داخلی و محصولات این شرکت‌ها بتوانیم در زمینه تامین آب و مدیریت منابع آب گام مطمئن و امیدبخشی را برداریم.
بنا بر این گزارش در پایان این مراسم با حضور وزیر نیرو و مسئولان حاضر از سه شهروند خوش مصرف به نمایندگی از خوش مصرف‌های خانگی، سه شرکت صنعتی خوش مصرف به نمایندگی از خوش مصرف‌های صنعتی و سه کشاورز خوش مصرف و همچنین از سه کارگر نمونه به نمایندگی از کارگرانی که شبانه‌روزی برای طرح‌های غدیر خوزستان، آبرسانی شهر کرد و همدان تلاش کردند، تقدیر شد.