دیرعامل توزیع برق شیراز خبر داد:

اجرای طرح تعویض لامپ‌‌های روشنایی معابر با مشارکت بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز اعلام کرد که گام‌های اولیه برای اجرای طرح تعویض لامپ‌های روشنایی معابر در سطح 11 شهرستان تحت پوشش این شرکت، با مشارکت بخش خصوصی برداشته شده است.

مهندس محمدرضا سلاحی گفت: با توجه به اهمیت مدیریت مصرف انرژی برق و نظر به لزوم داشتن یک برنامه اثرگذار در این زمینه، مباحث و راهکارهای مختلفی از سوی کارشناسان و متخصصان صنعت برق بررسی شده است.
او با اشاره به اینکه در گذشته و با هدف مدیریت مصرف انرژی برق، به ویژه در تابستان چراغ‌های روشنایی معابر در نقاط مختلف یک درمیان خاموش شد، گفت: این اقدام یک راهکار موقت و البته تاحدودی اثرگذار بود اما کارشناسان به دنبال راه‌های جایگزین، مستمر و موثر بودند.
سلاحی گفت: یکی از پیشنهادهای تاثیرگذار، تعویض لامپ‌های پرمصرف بخارسدیم استفاده شده در چراغهای روشنایی معابر با لامپ‌های ال ای دی کم مصرف بود که با توجه به اثرگذاری آن در میزان صرفه‌جویی مستمر انرژی برق، مورد تایید و در دستور کار قرار گرفت.
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه اجرای این طرح هم به لحاظ میزان مصرف انرژی برق هم به لحاظ طول عمر لامپ‌ها و هزینه‌هایی که صرف نگهداری و تعمیر و تعویض می‌شود، اثرگذار خواهد بود، گفت: با اجرای این پروژه عمر هر لامپ به ۵ تا ۱۰ سال افزایش می‌یابد بدون اینکه از میزان و کیفیت روشنایی کاسته شود و از طرفی به ازای هر لامپ باتوجه به لامپ جایگزین شده صرفه‌جویی مصرف برق حاصل می‌شود.
او خاطرنشان کرد: تعداد کل لامپ‌های بخار سدیم موجود در شبکه تحت مدیریت توزیع برق شیراز، بیش از ۲۳۵ هزار عدد است، گفت: برآورد هزینه این اقدام عددی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است.
او با بیان اینکه تامین این میزان اعتبار در کوتاه مدت توسط صنعت برق ممکن نیست، گفت: برهمین اساس موضوع استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت و فراخوانی برای جلب مشارکت منتشر شد که ۲ سرمایه‌گذار ابراز تمایل کردند.
سلاحی با بیان اینکه بررسی صلاحیت این سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار گرفته است، گفت: براساس طرح پیشنهادی، این اقدام برای سرمایه گذار صرفه ۵۰ تا ۷۰ درصدی اقتصادی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز اضافه کرد: به ازای هر یک کیلووات ساعت صرفه جویی در مصرف برق، با مبنای قیمت مبادله انرژی در بازار برق، به سرمایه‌گذار اوراق صرفه‌جویی واگذار خواهد شد. در ضمن پیش بینی امکان عرضه این اوراق صرفه‌جویی در بازار بورس شده است.
او گفت: این اقدام علاوه بر زمینه‌سازی برای صرفه جویی در مصرف برق، در بحث مصرف گاز نیز اثرگذار خواهد بود، زیرا به ازای هر یک کیلووات ساعت برق نیازمند مصرف ۳۲۵ هزارم مترمکعب گاز هستیم؛ یعنی تولید هر سه کیلووات ساعت انرژی برق نیازمند صرف یک مترمکعب گاز است.
سلاحی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح امیدوار هستیم که شاهد کاهش حدود ۳۰ درصدی در میزان مصرف انرژی برق باشیم؛ البته این طرح محدود به روشنایی معابر خواهد بود و نقاطی نظیر جاده‌های بین شهری، پارکها، بوستانها و فضاهای عمومی تحت مدیریت شهرداریها را شامل نمی‌شود.