آلودگی آب مهمترین آلودگی در محیط زیست است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان به مناسبت هفته محیط زیست، با اشاره به منابع آلوده کننده آب استان گفت: آلودگی آب ، مهمترین آلودگی در محیط زیست است و لازم است همه ما در همه ایام،  به ویژه در هفته محیط زیست ، از منابع آب پاسداری کنیم و فرهنگ پاسداری از منابع […]

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان به مناسبت هفته محیط زیست، با اشاره به منابع آلوده کننده آب استان گفت: آلودگی آب ، مهمترین آلودگی در محیط زیست است و لازم است همه ما در همه ایام،  به ویژه در هفته محیط زیست ، از منابع آب پاسداری کنیم و فرهنگ پاسداری از منابع آب را توسعه دهیم.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی اظهار کرد: زراعت و باغداری بزرگترین مصرف‎کننده آب و تولیدکننده زهاب‎های سطحی و زیرزمینی در استان است که یا به صورت دیم و یا به صورت آبیاری شده هستند که به میزان حدود ۲ میلیارد متر مکعب در سال و گاها به طور غیرمجاز با «فاضلاب‎ها» و «آب خاکستری» آبیاری می‎شوند و زهاب مخلوط یا محلول با بقایای ۲۰۰ هزار تن کود شیمیایی و حیوانی و ۲ هزار تن سموم دفع آفات نباتی مصرفی در سال توسط اراضی استان، از منابع آلوده کننده آب به شمار می‎آید.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت : یکی دیگر از این منابع آلوده کننده، جمعیت انسانی استان است که بالغ بر حدود ۲ میلیون نفر را شامل می شود. هر نفر به طور سرانه در سال ۸۰ متر مکعب آب به صورت شرب و بهداشت استفاده می‎کند که حدود ۷۰ درصد آن به صورت فاضلاب از محل سکونت انسان خارج می‎شود.
همچنین در استان گلستان سالانه حدود ۳۲۰ هزار تن زباله خانگی تولید می‎شود که حدود ۲۶۰ هزار تن از آن به مراکز بازیافت منتقل و باقیمانده یا دفن شده و یا در طبیعت پراکنده می‎شود که شیرابه‎های حاصل از آن می‎تواند به منابع آبی وارد شود.
وی افزود: منبع دیگر آلودگی آب در استان گلستان، جمعیت دام و طیور استان است که حدود ۳۷۰ هزار راس دام سنگین ، حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و ۸ میلیون قطعه ظرفیت پرورش ماکیان در استان گلستان وجود دارد و سالانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب آب را به مصرف شرب و بهداشت رسانده که حدود نیمی از این آب به صورت فاضلاب از محل پرورش دفع می‎شود و علاوه بر آن، گاها فضولات دامداری‎ها به طور موقت یا دائم در مسیر یا مجاور مجاری آبی دپو می‎شود. آبزی‎پروری به صورت ماهیان گرمابی و سردابی و میگو در استان گلستان رواج دارد که مصرف سالیانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را به خود اختصاص داده و بخشی از آن را بعد از تبخیر، با همراه داشتن بقایای کود، ضایعات دفع شده ماهی و غذا و داروهای استفاده شده در این بخش، از این محیط‎ها خارج می‎کند.
مهندس حسینی تصریح کرد: هرچند براساس قانون توزیع عادلانه آب، ممانعت، پیشگیری و جلوگیری از آلودگی آب به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، ولی با توجه به مسئولیت‎های وزارت نیرو از جمله، اجازه انحصاری تخصیص آب توسط این وزارتخانه، تامین و توزیع آب آشامیدنی مردم در شهرها و روستاها، دفع بهداشتی پساب‎های حاصله از مصرف بخش شرب، مدیریت تاسیسات آبی بزرگ مقیاس و بخشی از تاسیسات آبی کوچک مقیاس، وزارت نیرو نیز در راستای حفاظت از کیفیت منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی اموری را بر عهده گرفته است.
وی بیان کرد: منابع آب موجود در مناطق مختلف با استاندارد‎های مشخص، نمونه‎برداری دوره‎ای شده و آزمایشات لازم شامل فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مانند ph، دما، کدورت، آنیون‎ها و کاتیون‎ها روی آنها انجام می‎شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: با راه اندازی گروه‌های گشت و بازرسی،  شناسایی منشا آلودگی ها انجام و مراتب به دستگاههای متولی موضوع ،  منعکس می شود.