آغاز عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاههای خورشیدی کشور در اصفهان

همزمان با نزدیک شدن به چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و با هزینه ای بالغ بر29هزار میلیارد تومان، آیین عملیات اجرایی احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در استان اصفهان با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، استاندار اصفهان، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر(ساتبا)، مدیرعامل فولاد مبارکه ،مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی در سالن همایش‌های دانشگاه کوهپایه برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان مهندس موسی رضایی مدیرعامل این شرکت در آیین گشایش بزرگ‌ترین نیروگاه متمرکز خورشیدی کشور گفت: زیرساخت های مناسبی در سال های گذشته در سطح استان اجرا شده و برنامه هایی برای توسعه این زیرساخت ها در دست اقدام است البته در منطقه اصفهان نیاز به زیرساخت های بیشتری نیز هست تا شبکه و نیروگاه های موجود توسعه پیدا کند.

 

وی گفت: یکی از طرح های بزرگ پروژه ۱۰۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه است که پیشرفت خوبی داشته و در آینده ای نزدیک فاز اول آن به بهره برداری می رسد. این در حالی است که امروز به خاطر کمبود سوخت قسمتی از ظرفیت نیروگاه های استان قابل استفاده نیستند که برای برون رفت از این مشکلات باید به سمت تولید انرژی با استفاده از روش های پاک حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان اصفهان افزود: ۸۶۰ گیگاوات نیروگاه تا سال ۲۰۲۲ در کل دنیا ایجاد شده که ایران نیز در بین کشورهای دنیا سرمایه گذاری خوبی در این زمینه داشته است که فولاد مبارکه با سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه خورشیدی، ظرفیت موجود نیروگاه های خورشیدی کشور را به دو برابر می رساند.

 

مهندس موسی رضایی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۱۰ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در استان اصفهان است که شامل تعدادی نیروگاه کوچک و بزرگ است، همچنین کمتر از ۵ درصد ظرفیت نیروگاه های بادی کشور، در استان اصفهان ایجاد شده و امیدواریم در این زمینه نیز اصفهان بتواند توسعه قابل توجهی را انجام دهد.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان مناقصه به ثمر رسیده در سطح کشور در زمینه نیروگاهی به استان اصفهان تعلق دارد که ظرفیت آن چیزی حدود ۴ هزار مگاوات است که فولاد مبارکه عملیات اجرایی بخشی از آن را آغاز می کند.

سپس میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهورورئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور طی سخنانی اظهار کرد: فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌قدم شده و اقدامات ارزشمندی انجام داده است که به همین خاطر از این شرکت برای برداشتن این گام بلند تقدیر می‌کنیم.

 

در ادامه مراسم سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان، طی سخنانی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته گریبانگیر مردم استان بوده آلودگی هواست و استان را با تعطیلی‌های مکرر مواجه کرده است. هرچند یکی از راهکارها برای حفظ سلامت مردم محدودیت در تردد و آموزش است، ولی همه مأموریت‌های ما سلبی نیست.

استاندار اصفهان بیان کرد: بهبود کیفیت سوخت مصرفی، بهبود کیفیت خودروها، بهبود فیلتراسیون صنایع، توسعه فضای سبز و… از مأموریت‌های ایجابی است که در دولت سیزدهم به‌عنوان دولتی که دغدغه سلامت مردم را دارد با جدیت دنبال می‌شود.

 

مرتضوی افزود: آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی نیز گواهی بر سخنان ماست. طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر کشور برای ایجاد ۴ هزارمگاوات منعقد شد که امروز شاهد اجرای عملیات اجرایی ۱۰۰۰ مگاوات از آن در استان اصفهان هستیم تا این استان گام بلندی برای تولید انرژی پاک در کشور بردارد.

وی به روند اجرای این پروژه پرداخت و عنوان کرد: پس از پیگیری‌های مکرر و تسهیل امور نیروگاه‌های خورشیدی در استان تا مرحله انتخاب پیمانکار پیش رفتیم تا امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

استاندار اصفهان گفت: با ظرفیت‌هایی که در استان داریم، می‌توانیم بخش عمده‌ای از انرژی کشور را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تأمین کنیم تا هوای پاک را به مردم هدیه دهیم.

 

مرتضوی خاطرنشان کرد: نیروگاه شهید منتظری به‌عنوان یک نیروگاه آلاینده به دلیل استفاده از سوخت مایع شناخته می‌شود که امیدواریم با ظرفیت تولید انرژی پاک در استان، این نیروگاه وارد مراحل نوسازی و دانش‌بنیان شود.

وی افزود: امروز به‌طور هم‌زمان شاهد کلنگ‌زنی مجموعه ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در شهرستان کوهپایه، مجموعه ۲۰۰ مگاواتی در شهرستان شاهین‌شهر و سایر شهرستان‌ها ازجمله ورزنه، شهرضا، نجف‌آباد، نطنز، کاشان، تیران و کرون و دهاقان هستیم.

استاندار اصفهان متذکر شد: استان اصفهان در پیک مصرف حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات به‌ویژه در فصل تابستان مصرف انرژی برق دارد و با وارد مدار شدن این میزان انرژی تجدیدپذیر می‌تواند کسری موجود را جبران و به جلوگیری از آلودگی هوا کمک کند.

مرتضوی اضافه کرد: در حال حاضر فقط ۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در استان تولید می‌شود و با بهره‌برداری از ۱۰۰۰ مگاوات انرژی پاک در این استان، جهش ۲۰ برابری در این حوزه را شاهد خواهیم بود که این مهم با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی اتفاق افتاده است.

 

در ادامه دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) اظهار کرد: فولاد مبارکه با خط‌شکنی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ۶۰۰ مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات از طریق انرژی بادی تولید می‌کند.

وی با بیان این که طی ۱۲ سال گذشته در کل دنیا ۸۰ درصد ظرفیت‌های نصب‌شده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مابقی انرژی فسیلی است گفت: با محاسبه قیمت سوخت می‌توانیم بگوییم که امروز تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور صرفه اقتصادی دارد؛ اما ظرفیت نیروگاه‌های موجود نصب‌شده در قسمت تجدیدپذیر، حدود یک‌درصد از کل ظرفیت کشور است که این میزان اصلاً کافی نیست و باید توسعه یابد. یکی از چالش‌های موجود در زمینه تولید انرژی، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی است که منجر به کاهش سوخت تخصیص‌یافته به نیروگاه‌ها می‌شود و انرژی تجدیدپذیر می‌تواند راهکاری جایگزین برای حل این مشکل باشد.

معاون وزیر نیرو افزود: نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و متوسطی که در استان اصفهان در حال احداث هستند تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. به‌طورکلی ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر در کشور برنامه‌ریزی‌شده که صنایع در این زمینه ۲۳۰۰ مگاوات را متعهد شده‌اند و فولاد مبارکه با خط‌شکنی در این زمینه ۶۰۰ مگاوات را از طریق نیروگاه خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات را به‌صورت نیروگاه بادی تأمین می‌کند.

دکترکمانی در پایان تصریح کرد: ۱۰۰مگاوات از نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به همین دلیل از این شرکت تشکر می‌کنیم و امیدواریم مسئولان استان نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهند تا این پروژه به‌موقع به بهره‌برداری برسد.

در پایان گفتنی است: ۱۰۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی شامل نیروگاه شرکت فولاد مبارکه به ظرفیت۶۰۰ مگاوات و در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار در منطقه کوهپایه، نیروگاه ۲۱۰ مگاواتی با سرمایه گذاری شرکت مپنا نیرو در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار در منطقه شهرک بزرگ صنعتی شمال اصفهان و ۱۵ شرکت سرمایه گذار دیگر بخش خصوصی نیز با مجموع ظرفیت ۲۴۷ مگاوات دیگر شرکتهایی بودنئ که در قالب همین برنامه، کلنگ زنی احداث نیروگاه خورشیدی آنها انجام شده و عملیات اجرایی آنها نیز آغاز شد.

شایان ذکر است: اهمیت پروژه های مذکور درکاهش آلودگی هوا به عنوان اصلی ترین مزایای استفاده از انرژی های تجدید پذیر بوده و با بهره برداری از این پروژه های استراتژیک علاوه بر اشتغال زایی مستقیم وغیر مستقیم نیروی کار، صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی ، سوخت و آب ، از انتشار میلیونها تن گازهای گلخانه ای نیز جلوگیری خواهد شد.