آزمایشات تست بلک استارت (خود راهانداز) نیروگاه ری با موفقیت انجام شد
به گزارش پایگاه خبری نیروگاه ری، مهدی تاجیک معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه ری اعلام کرد: بلک استارت یک مقوله بسیار مهم در نیروگاهها میباشد که در واقع عملیات پشتیبانی را انجام میدهد. انواع خاصی از توربینهای گازی میتوانند به گونهای تنظیم و پیکربندی شوند که برای تأمین توان مورد نیاز برای بلک استارت سایر نیروگاهها مورد استفاده قرار گیرند. معاون مهندسی و برنامهریزی نیروگاه ری با اشاره به اهمیت خود راهاندازی این نیروگاه، گفت: در هر زمانی که خاموشی گسترده در شبکه اتفاق میافتد و نیروگاهها دسترسی به شبکه برق ندارند (بلک اوت)، با استفاده از یکی از دیزل های خود راهانداز واحد، عملیات راهاندازی واحد نیروگاهی صورت میگیرد و بدین ترتیب به صورت داخلی و محلی نیروگاه را برقدار و پس از آن شبکه و برق مشترکان تأمین میشود. وی ادامه داد: آزمایشات خود راهانداز نیروگاهها یکی از تستهای مهم و حساس جهت بازیابی شبکه برق است که در زمان خاموشیهای گسترده و با اتکا به بلک استارت نیروگاه انجام میشود.تاجیک گفت: تست خود راه انداز واحدG 9 نیروگاه ری در ساعت صفر بامداد اولین روز دی ماه ۱۴۰۱ آغاز و در حضور نمایندگان دیسپاچینگ منطقه ای تهران توسط واحد بهره برداری نیروگاه ری و نماینده دفتر مهندسی با موفقیت انجام شد. در این آزمون بعد از انجام مانور پست، و بی برق شدن باس بار ۸۲ و ۸۵ ، کلیه واحدهای هیتاچی از مدار خارج شدند و خط مربوطه بی برق شد. واحد ۹ G یکی از واحدهای هفت گانه دارای قابلیت خود راه اندازی نیروگاه ری که به صورت رندوم انتخاب شد، راه اندازی و خط از طریق این واحد برق دار گردید. موضوع دارای اهمیت برای واحدهای بلک استارت، پایداری این واحدها هنگام اتصال به بارهای رآکتیو بزرگ خطوط انتقال و کنترل نوسانات ولتاژ توسط واحد می باشد، که این کار بخوبی انجام و شبکه به حالت نرمال بازگشت. در تستها نمودارهای تولید توان اکتیو، سرعت، فرکانس، ولتاژ، ژنراتور، جریان ژنراتور، جریان تحریک و ضریب توان در طول آزمون مورد پایش شرکت مدیریت شبکه قرار گرفت.
ارسال دیدگاه