آب شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر پاییز امسال بهره‌برداری می‌شود

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، احمد محمدی‌‎زاده روز پنجشنبه در بازدید از پروژه‎‌های آب شیرین‌کن استان بوشهر اظهار کرد: تجهیزات اجرا مابقی پروژه ۳۵ هزارمکعبی اکنون در کشور در حال ساخت است و یا اینکه وارداتی بوده و در مرحله ترخیص از گمرک بوشهر است.
وی بیان کرد: آب شیرین کن ۱۷ هزار مترمکعبی بوشهر نیز ۱۰ هزار مترمکعب آن در هفته گذشته وارد مدار شده و مابقی نیز بزودی به بهره‌‎برداری خواهد رسید.
محمدی زاده ادامه داد: آب شیرین کن یاد شده روند پیشرفت مطلوبی دارد و به دلیل گرفتن آب در ساحل و از عمق کم، پروژه احداث آبگیر در دستور کار قرار دارد که با توجه به کمبود مکان با پیگیری معاون عمرانی مشکل کمبود زمین آن برطرف خواهد شد.
استاندار بوشهر گفت: هزینه شیرین سازی آب بسیار بالا است و با توجه به کمبود آب سدها و همچنین کاهش آب چاه‎ها باید صرفه جویی آب در اولویت جدی هم استانی‌‎ها باشد.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود برق هم استانی‌ها باید نهایت صرفه جویی را داشته باشند.
محمدی‌زاده اظهار کرد: در موضوع برق بسیاری از صنایع کاهش برق داده شده و حتی کارخانه‌‎های سیمان نیز در نوبت‌‎های ۱۵ روزه از مدار خارج می‌‎شوند تا برق موردنیاز بخش خانگی به نحو مطلوبی تامین شود.
وی گفت: کاهش ساعت کار ادارات نیز با هدف تامین برق خانگی صورت گرفته است بنابراین حداکثر صرفه جویی در مصرف آب و برق در شرایط سخت امسال باید در اولویت همگان قرار گیرد.
محمدی‌زاده ادامه داد: کشور حدود ۱۵ هزار مگاوات برق کم دارد که عمده دلیل آن نیز این است که در طول ۱۰ سال گذشته سرمایه‌‎گذاری‎‌های لازم به هر دلیلی انجام نشده است.
استاندار بوشهر گفت: تا زمان تامین این کمبود برق که سال‎ها طول می‌‎کشد باید با صرفه جویی شرایطی فراهم کرد تا برق خانگی به صورت پایدار تامین شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: این استان امسال تابستان سختی به لحاظ کاهش ظرفیت منابع آبی  در پیش دارد چراکه امسال دومین سال پیاپی مواجه با خشکسالی است.
ابوالحسن عالی افزود: به طور تقریبی ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید آب استان بوشهر از لحاظ حجمی تابع منابع آبی زیرزمینی و بارش‌ها است و آبشیرین کن ها و کاهش هدررفت می تواند تاثیر خشکسالی  را کاهش دهد.
وی ادامه داد: اکنون ظرفیت تولید آب از آب شیرین‎کن‎های استان بوشهر حدود ۴۰ هزار مترمکعب است که ۱۰ هزار مترمکعب آن بتازگی از محل آب شیرین کن ۱۷ هزار مترمکعب تامین شده است.
عالی افزود: در سایر شهرهای استان از جمله سیراف و وحدتیه آب شیرین‎کن هایی در حال اجرا است ، همچنین در شهرهایی در حال انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی است که بهره‏‎‌برداری از آنها ۴۰ تا ۴۵ درصد نیاز آبی استان را در افق ۲۵ سال آینده تامین خواهد کرد.

آب شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر پاییز امسال بهره‌برداری می‌شود