آبگیری ۲ سد بزرگ در آذربایجان‌ شرقی

آبگیری دو سد قیزقلعه سی و گردیان و بهره‌برداری از ۳۳۵۰ هکتار از اراضی شبکه پایاب یکانات، با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال، روز دوشنبه هفته جاری همزمان با نهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور وزیر نیرو آغاز می‌شود. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “یوسف غفارزاده” مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی […]

آبگیری دو سد قیزقلعه سی و گردیان و بهره‌برداری از ۳۳۵۰ هکتار از اراضی شبکه پایاب یکانات، با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال، روز دوشنبه هفته جاری همزمان با نهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور وزیر نیرو آغاز می‌شود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “یوسف غفارزاده” مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: سد تنظیمی انحرافی قیزقلعه سی زیرمجموعه طرح بزرگ ملی خداآفرین به عنوان بزرگترین طرح آبی شمال غرب کشور است که با مخزنی به حجم ۶۲ میلیون متر مکعب روی رودخانه مرزی ارس احداث شده و سالانه یک میلیارد متر مکعب حقابه ایران از این رودخانه را که پیش از احداث سد از کشور خارج می‌شد، قابل استفاده کرده است.
وی افزود: این سد از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی به منظور انحراف آب به کانال پایاب خداآفرین احداث شده و سالانه دو میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کند. دو نیروگاه ۲۰ مگاواتی به منظور تولید انرژی برای دو کشور روی این سد احداث شده و بهره‌برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه سی، موجب آبیاری ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۸۵ هزار نفر در منطقه و شکوفایی اقتصادی در این دو استان خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در خصوص پروژه دومی که با حضور وزیر نیرو آبگیری خواهد شد، گفت: پروژه دوم، آبگیری سد گردیان است که با مخزنی به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب، برای آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی دیمی در شهرستان جلفا احداث شده و با ذخیره آب توسط ایستگاه پمپاژ در فصول غیر زراعی از رود ارس، امکان آبیاری در فصل کشاورزی را فراهم خواهد کرد.
غفارزاده در پایان اظهار داشت: پروژه سومی که در استان به بهره‌برداری می‌رسد، شبکه پایاب یکانات به مساحت ۳۳۵۰ هکتار است که توسط ایستگاه‌های پمپاژ از طریق رود ارس، در شهرستان مرند سیراب و موجب ایجاد سه هزار شغل مستقیم برای مردم منطقه خواهد شد.