آبگذاری بیش ۷۰ درصد از سردهنه های کشاورزی در تالش

مدیر منابع آب شهرستان تالش گفت : تاکنون بیش از 10 کیلومتر از انهار شهرستان تالش لایروبی و 73 سردهنه کشاورزی آبگذاری شده است .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان؛ محمد عباس نیا با اعلام این خبر افزود: از اوایل اسفند ۱۴۰۰ تاکنون، بیش از ۷۰ درصد از سردهنه های کشاورزی شهرستان تالش بازسازی و آبگذاری شده است.
وی تشریح کرد؛ باتوجه به اینکه حدود ۹۰ درصد از سردهنه های شهرستان تالش بصورت ناپایدار و خاکی بوده و با مصالح رودخانه ای بازسازی می شوند، با سیلابی شدن رودخانه ها و ذوب برف در ارتفاعات و افزایش حجم آب رودخانه ها باعث تخریب سردهنه ها در طی دوره آبیاری می گردد که این مسئله علاوه بر افزایش هزینه مرمت و بازسازی، گاها باعث ایجاد وقفه در امر آبرسانی به مزارع می گردد.

عباس نیا افزود: براساس برنامه ریزی های به عمل آمده تاکنون بیش از ۱۰ کیلومتر از انهار تالش لایروبی شده است.
وی تأکید نمود: کشاورزان عزیز از پتانسیل بارشها، ذوب برف ارتفاعات و سردهنه های آبگذاری شده جهت شخم اراضی بهره برداری نموده و همچنین نسبت به لایروبی انهار بین مزارع به جهت تسهیل در امر آبرسانی اقدام نمایند.
عباس نیا در پایان اعلام داشت؛ کشاورزانی که دارای چاههای فعال و فاقد پروانه قبل از سال ۱۳۸۵ دارند با مراجعه به امور منابع آب شهرستان تالش  نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام نمایند.