آبفای کاشان، مجهز به دوربین‌های پیشرفته برای بازرسی شبکه فاضلاب

با تأمین دو دستگاه دوربین ویدئومتری "کوئیک ویو و پوش راد"، شرکت آب و فاضلاب کاشان به تجهیزات تصویر برداری شبکه فاضلاب شهری مجهز شد.

آبفای کاشان، مجهز به دوربین‌های پیشرفته برای بازرسی شبکه فاضلاب

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آبفا کاشان؛ مجیدخاری‌زاده رئیس قسمت بهره‌برداری و توسعه شبکه‌ی فاضلاب امور آبفای کاشان در گفتگو با آب نما گفت ، با تأمین دو دستگاه دوربین ویدئومتری “کوئیک ویو و پوش راد”، شرکت آب و فاضلاب کاشان به تجهیزات تصویر برداری شبکه فاضلاب شهری مجهز شد.

وی گفت : بعد از مرحله احداث تأسیسات فاضلاب بعنوان یک پروژه زیر ساخت مهم در هر شهر، بهره برداری و نگهداری صحیح و اصولی آن ، نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر تأسیسات مذکور و ایجاد رفاه اجتماعی دارد.

ایشان اظهار داشت : بر اساس ضوابط بهره برداری از تأسیسات فاضلاب شهری ، سالانه ۱۵ درصد از طول خطوط لوله فاضلاب می بایست تصویر برداری شده و مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از انجام ویدئومتری شبکه‌های فاضلاب، تصویر برداری از داخل مجاری فاضلاب بدون ورود انسان به آدم‌روها ، شناسائی عیوب، پیش‌گیری از حوادث احتمالی و ثبت اطلاعات بروز وضعیت شبکه در سامانه دیدبان (سامانه یکپارچه ثبت اطلاعات ویدئومتری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ) بر اساس ضوابط بهره برداری می باشد.

ایشان در ادامه، از برگزاری کارگاه آموزشی نحوه کار و نگهداری دوربین‌های فوق در ۱۶ آذر سال جاری خبر داد. دوربین “کوئیک ویو” یک ابزار کاربردی برای بازرسی شبکه فاضلاب بدون ارسال دوربین به داخل شبکه می باشد.

این دوربین دارای یک دسته تلسکوپی به طول ۱۲ متر است که این امکان را فراهم می کند تا بدون ورود انسان به داخل منهول، با استقرار دوربین در کف مجرای آدم رو، بتوان شبکه را به صورت واضح بازرسی کرد. وجود چراغ های بسیار قوی و قدرت زوم و فکوس بالای دوربین، از جمله قابلیت های این دوربین می باشد که امکان بازرسی شبکه تا طول ۱۰۰ متر را فراهم می کند. دوربین “پوش راد” یا ” کابلی ” نیز برای بازرسی تاسیسات به کار می رود. به شکلی که یک لنز دوربین در انتهای کابل فایبرگلاس منعطف قرار می‌گیرد که به دلیل انعطاف پذیری برای بازرسی در مسیر و تاسیسات پر پیچ و خم قابل استفاده بوده و امکان بازرسی، تهیه تصویر و فیلم و ذخیره اطلاعات، انتقال تصاویر ویدئویی را در لحظه و در شرایط سخت برای اپراتور فراهم می سازد. تا قبل از این بازرسی و ویدئومتری شبکه از طریق پیمانکاران انجام می شد که مشکلات فراوانی رادر پی داشت.