۱۳ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب با انسداد ۶۲۲ چاه در کبودرآهنگ

صرفه‌جویی آب

به گزارش برقاب، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، “هادی خضریان” با بیان اینکه در سه سال گذشته خشکسالی باعث کاهش ذخیره منابع آب در شهرستان کبودرآهنگ شده است، گفت: به‌رغم کاهش بارندگی در شهرستان در تامین آب جهت مصارف مختلف هیچ خللی ایجاد نشده است.
وی افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون با انسداد ۶۲۲ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان از مصرف آب بیش از ۱۳ میلیون و ۱۹۸ هزار متر مکعب آب جلوگیری شده است.
خضریان عمق انسداد این تعداد چاه غیر مجاز را تقریبا ۱۸ کیلومتر دانست و افزود: تعداد انسداد چاه‌های غیر مجاز در سال جاری ۱۵۲ حلقه است که با انسداد این تعداد چاه در شهرستان ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار مترمکعب در مصرف آب زیرزمینی شهرستان با عمق انسداد ۳۵۹۰ متر جلوگیری شده است.
وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های حادث شده، ۱۱۸ حلقه از تعداد چاه‌های مسدود شده از سال ۱۴۰۰ تاکنون، چاه‌های غیر‌مجازی بودند که در شعاع ۱۰۰۰ متری از چاه‌های تامین کننده آب شرب در شهر و روستا وجود داشت که با دستور قضایی و خارج از نوبت مسدود شد.
خضریان افزود: نصب کنتور در شهرستان با قدرت ادامه دارد و در سال جاری ۵۷ حلقه چاه مجاز در شهرستان کبودرآهنگ به انواع کنتور مجهز شده‌اند تا میزان برداشت و حفاظت از منابع آب زیرزمینی کنترل شود.
وی با بیان اینکه تسهیلات کم بهره لازم برای نصب کنتور از طریق شعب بانک مهر ایران در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود گفت: با تفاهم نامه‌ای که بین شرکت آب منطقه‌ای استان با بانک مهر ایران منعقد شده کشاورزان در اسرع وقت جهت نصب کنتور اقدام و از این مزایا استفاده کنند.
خضریان تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون پروانه ۳۱۴ حلقه مجاز در شهرستان اصلاح و تعدیل شده است و تا پایان سال حدود ۲۰۰ مورد دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد.