گنجایش مهم قانون برای رشد تولید صنایع آب‌بر

هدف وزارت نیرو از بازچرخانی آب، تأمین پایدار آب مورد نیاز صنایع با استفاده از پساب است و این در حالی است که حجم پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب 1/6 میلیارد مترمکعب در سال و حجم آب مورد نیاز صنعت 3/6 میلیارد مترمکعب در سال اعلام شده است.

به گزارش برقاب:ظرفیت مهم قانون برای رشد تولید صنایع آب‌بر/ افزایش ۵ برابری سهم آب صنعت از پساب تصفیه شده و بهداشتی تا پایان برنامه + اینفوگرافیک . بازچرخانی آب و استفاده مجدد از پساب (فاضلاب تصفیه شده) یکی از رویکردهایی است که هم اکنون با جدیت و به منظور حفظ منابع آبی دنبال می شود و بازچرخانی آب در صنایع و استفاده مجدد از پساب فاضلاب یکی از تمهیدات وزارت نیرو است.
تولید صنایع آب‌بر، بازچرخانی و استفاده مجدد آب، مجموعه فرآیند‌هایی است که آب را از منابع مختلف بازیابی کرده، تصفیه و آماده استفاده مجدد می‌کند.آب حاصل از این فرآیند را می‌توان برای اهداف سودمندی مانند کشاورزی و آبیاری، تأمین آب آشامیدنی، احیای آب‌های زیرزمینی، فرآیند‌های صنعتی و احیای محیط زیست، استفاده مجدد کرد. استفاده مجدد از آب می‌تواند جایگزین‌هایی برای منابع آب موجود باشد و برای افزایش امنیت، پایداری و انعطاف‌پذیری آب مورد استفاده قرار گیرد.
منابع آبی که می‌توانند در بازچرخانی مورد استفاده قرار گیرند شامل فاضلاب شهری، فاضلاب‌های صنعتی، آب طوفان و سیل، رواناب کشاورزی است. این منابع آب به اندازه کافی تصفیه می‌شوند تا “مشخصات مناسب برای هدف” را برای استفاده بعدی خود برآورده کنند. “مشخصات مناسب برای هدف” الزامات تصفیه برای رساندن آب از یک منبع خاص به کیفیت مورد نیاز، برای اطمینان از سلامت عمومی، حفاظت از محیط زیست، یا نیاز‌های خاص کاربر است.
این درحالی است که پساب تصفیه‌شده صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای بخش صنعت دارد و صنایع بزرگ باید برای مشارکت در طرح‌های فاضلاب و تأمین آب مورد نیاز خود پیش‌قدم شوند.
هدف وزارت نیرو از بازچرخانی آب، تأمین پایدار آب مورد نیاز برای مصارفی چون صنعت، آبیاری فضای سبز شهری و مواردی از این دست است، از طرفی با توجه به تغییرات اقلیمی و پیرو آن کاهش محسوس بارش‌ها طی سال‌های اخیر در کشور و همچنین با درنظر گرفتن محدودیت منابع آب تجدیدپذیر و زیرزمینی، به منظور جهش تولید در صنعت کشور، بازچرخانی و بازتخصیص آب به عنوان محور‌های مهم در دستور کار قرار گرفته است.
بر اساس آمارهای جدیدی که از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور منتشر شده است، وضع موجود حجم پساب خروجی تصفیه خانه‌های فاضلاب ۱/۶ میلیارد مترمکعب در سال و حجم آب مورد نیاز صنعت ۳/۶ میلیارد مترمکعب در سال اعلام شده است.
از سوی دیگر ۵ درصد از آب مورد نیازصنعت با استفاده از پساب تأمین می‌شود که رسیدن به ظرفیت تولید پساب تصفیه شده و بهداشتی به میزان ۲/۴ میلیارد مترمکعب در سال برای مجموع مصارف صنعت، فضای سبز و کشاورزی و تأمین ۲۵ درصد آب مورد نیاز صنعت از طریق اجرای طرح‌ها به روش بیع متقابل و فروش پساب طی برنامه پنج ساله هفتم در دستور کار قرار دارد.
بر اساس این گزارش پایین بودن تعرفه آب برای صنایع، کمبود اعتبارات و عدم بهره‌گیری بخش صنعت از ظرفیت پساب از چالش‌های پیش رو به شمار می‌رود و بر این اساس واقعی کردن تعرفه آب صنایع، تأمین مالی از طریق عرضه پساب در بورس و الزام صنایع آب‌بر به تأمین آب مورد نیاز از طریق پساب و آب دریا از جمله راهکار‌ها برای تحقق تأمین پایدار آب مورد نیاز صنایع با استفاده از پساب است.
پیشتر علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو موضوع بازچرخانی منابع آبی کشور را بسیار مهم ارزیابی و اعلام کرده است: منابع آبی کشور محدود است و بر همین اساس ضروری است از این منابع به نحو مطلوبی استفاده شود؛ بازچرخانی آب، آن هم پساب تصفیه‌شده و بهداشتی فاضلاب به دلیل پایداری آن، بهترین نوع منابع آبی برای مصارف صنعت و کشاورزی است.
به گفته وزیر نیرو قانونگذار در سال ۱۴۰۲، حکم بسیار ارزشمندی که  بند «ع» تبصره هشت قانون بودجه است را تدوین کرد که بر اساس آن، صنایع کشور با روشی جدید از منابع آب نامتعارف با اولویت پساب بهداشتی بهره‌مند می‌شوند. اجرای بند «ع» تبصره هشت قانون بودجه یک ظرفیت بسیار عالی و منحصر بفرد است که بر اساس آن می‌توان آب قابل توجهی برای توسعه صنعت ایران فراهم کرد و موجب می‌شود بتوان تا حدود ۴ میلیارد مترمکعب آب جدید برای صنایع کشور با استفاده از ظرفیت پساب تصفیه شده، شیرین‌سازی آب دریا و سایر منابع آب نامتعارف فراهم کرد که این امر یک فرصت قابل توجه برای صنایع کشور و رشد تولید محسوب می‌شود. بازچرخانی آب به صورت پساب تصفیه‌شده و بهداشتی بهترین نوع منابع آب برای مصارف بخش صنعت و کشاورزی به شمار می‌رود؛ این منابع تا زمانی که شهر‌ها دایر هستند، به صورت پایدار و بدون وابستگی به شرایط بارشی قابل تأمین است. این اتفاق موجب تولید طولانی‌مدت و مستمر بدون ریسک بارش و همچنین ایجاد توسعه پایدار در سایه تولید طرح‌های صنعتی در کنار شهر‌ها خواهد شد.
به گفته محرابیان صنایع کشور با بهره‌مندی از تولید صنایع آب‌بر  ۲.۷ میلیارد مترمکعب آب، میلیون‌ها اشتغال و هزاران میلیارد ارزش افزوده تقدیم کشور می‌کنند این درحالیست که امروزه بسیاری از صنایع کشور وجود دارند که به دلیل فقر منابع آبی، قادرنیستند زنجیره‌های تولید خود را کامل و طرح‌های توسعه‌ای را اجرایی کنند. زمانی که پساب طرح‌های فاضلاب به صنایع کشور تزریق شود با نتایج ارزشمندی روبرو خواهیم شد به طوری‌که بدون کوچکترین اختلالی، روند تولید به صورت طولانی‌مدت و مستمر در صنعت کشور امکان‌پذیر خواهد بود.