گفتار صادقانه، انعکاس صادقانه

سیدمحمد مسافری: برخی از افراد روابط عمومی را توجیه‌گر رفتار سازمان در افکار عمومی می‌دانند.

 

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از مدیر روابط عمومی آبفا کاشان سیدمحمد مسافری؛  این ذهنیت منشأهای متفاوتی دارد؛ انتظار افراد شاغل در یک سازمان و به ویژه مدیران بالادستی از مسئولان روابط عمومی برای توجیه افکار عمومی بر اساس منافع مدیر یا سازمان به هر نحوی و واکنش‌های توجیه‌گرانه روابط عمومی‌ها در رویدادهای متعدد می‌تواند از مهمترین عوامل شکل‌گیری این تصور باشد.

وقتی که توجیه‌گری به عنوان یک اصل و وظیفه برای روابط عمومی تعریف گردد، قهرا” کارکنان آن مجموعه باید به پنهان کردن حقیقت، بیان نکردن واقعیت، لابی با برخی از مجموعه‌های موثر در ارائه تصویر سازمان و … تن دهند تا بتوانند از کوه ،کاه و از کاه، کوه ساخته و چهره مجموعه خود را بزک نمایند.

این رویکرد اگر چه در کوتاه مدت می‌تواند به اصطلاح دستآوردی موقت برای سازمان‌ها داشته باشد، اما به مرور زمان بذر بی‌اعتمادی را در دل مردم پرورش داده و روز به روز فاصله مجموعه‌ها را با بدنه جامعه بیشتر می‌کند.

خیر امروز و فردای هر مجموعه‌ای را باید در کلام گهربار وجود ذی جود، حضرت رضا علیه السلام یافت که در پاسخ فردی که از ایشان راهکاری را برای دست یافتن به این مهم طلب کرده بودند، فرمودند: «لا تَکْذِبْ»؛ یعنی دروغ نگو.

فطرت پاک انسانی گفتار نیک و صادقانه را به جان می‌پذیرد و این موضوع در بین ایرانیان که به صورت تباری مردمی نجیب و موحدزاده‌اند، جایگاه ویژه دارد. لذا، خیر هر سازمان و مجموعه در پرهیز از وارونه جلوه دادن واقعیت‌هاست. باید با مردم صادقانه سخن گفت و صادقانه از آنان برای حل مشکلات کمک خواست.

بیان و انعکاس صادقانه، بازخورد صادقانه را در پی خواهد داشت و در چنین فضای سالمی، جامعه به سعادت و سلامت دست می‌یابد. لذا اگر بخواهیم از تقارن هفته روابط عمومی، با دهه کرامت و میلاد حضرت شمس الشموس (ع)، توشه‌ای برگیریم می‌توانیم به همین سخن ایشان تمسک نموده و از آن حضرت برای موفقیت در طی این مسیر، استمداد طلبیم.