مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان:

کاهش ۷ درصدی بارندگی‌ها در زنجان و ضرورت مصرف بهینه آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: کاهش 7 درصدی میزان بارندگی‌ها در استان زنجان طی سال آبی جاری، وظیفه همگان را برای صرفه جویی و مصرف بهینه آب این مایه حیات به خصوص در روزهای گرم سال به سنگین نموده است.

به گزارش برقاب، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، اکبر باقری ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود ۲۲۹ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده است که این میزان نسبت به سال قبل حدود ۷ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت حدود ۱۵ درصد کاهش دارد.

وی افزود: رعایت الگوی مصرف در همه بخش ها ضروری است چرا که بارشهای روی داده در مناطق مختلف کشور و زنجان کمتر از سال قبل و میانگین بلند مدت است و این به معنی فشار بر منابع آبی زیرزمینی است و در صورت بی توجهی به این مهم به خصوص در بخش های پرمصرف مانند کشاورزی مواجهه با بحران کمبود آب دور از انتظار نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تصریح کرد: کشاورزان و بهره برداران باید با خودداری از کشت های آبی غیرمجاز و انتقال آب به اراضی غیرآبخور اولیه و دیم، این شرکت را در مدیریت منابع محدود آبی یاری کنند.

باقری خاطرنشان کرد: افت سطح آبهای زیرزمینی در استان نشان دهنده اهمیت توجه به امر مهم و ضروری صرفه جویی و مصرف بهینه آب است، چراکه با برداشت های بی رویه از این منابع به طور متوسط سالانه بیش از ۸۰ درصد از سطح آب سفره های زیر زمینی استان افت پیدا می کند.

وی اظهارداشت: از سوی شرکت آب منطقه ای زنجان برای افزایش ذخیره سازی و مدیریت مصرف آب اقداماتی صورت گرفته که از جمله؛ مهار سیلاب ها و تغذیه مصنوعی دشت ها و آبخوانها، انسداد چاه‌های غیرمجاز، اصلاح و تعدیل پروانه ها و تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری را می توان نام برد