چهار سد جدید در بوشهر ساخته خواهد شد

استاندار بوشهر اظهار کرد: امروز کارگاه های سدسازی استان بوشهر کاملا فعال هستند و 4 طرح سدسازی جدید نیز درا ین استان آغاز به کار خواهد کرد.

چهار سد جدید در بوشهر ساخته خواهد شد

به گزارش برقاب، احمد محمدی زاده در گفتگوی تلوزیونی گفت: استان بوشهر در انتهای حوضه آبریز واقع شده است و رواناب های زاگرس جنوبی عمدتاً از جلگه بوشهر به دریا سرازیر می شوند.

وی اظهار کرد: در ابتدای دولت با مطالعات انجام شده، چندین سد دارای پتانسیل آبگیری یا بهره برداری در بوشهر انتخاب شده و با پیگیری و استمرار در عملیات اجرایی این پروژه ها به سرانجام رسید.

محمدی زاده با اشاره به سدهای آبگیری شده عنوان کرد: یکی از این سدها، سد باغان در شهرستان جم است که خوشبختانه پس بارندگی اخیر مجموع ذخایر مخزن این سد به بیش از ۶ میلیون مترمکعب رسید که انتفاع آن هم به شهرستان جم و صنایع مستقر در آن و هم به شهرستان دشتی خواهد رسید.

وی افزود: اگرچه عملیات اجرایی در سد باغان همچنان ادامه دارد، اما ظرفیت خوبی برای ذخیره آب در این سد ایجاد شده است. این شرایط در سد اخند در شهرستان عسلویه نیز انجام شده است و مراحل ذخیره سازی آب همزمان با تکمیل عملیات اجرایی  اخند نیز در حال انجام است.

استاندار بوشهر سدهای دالکی و دشت پلنگ را طرح های مهم تامین آب استان بوشهر نامید و گفت: پس از آبگیری ، بر تسریع عملیات اجرا دالکی در شهرستان دشتستان و سد دشت پلنگ در شهرستان دشتی تمرکز شده است که دو سد بزرگ محسوب می شوند.

محمدی زاده اظهار کرد: سد دالکی در ابتدای دولت سیزدهم  ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در حال حاضر این پروژه بیش از ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه کرد: این پروژه به دلیل تامین آب بخشی از نخلستان های شهرستان دشتستان، دارای اهمیت بالایی است و خوشبختانه با پیگیری های مستمر، شاهد پیشرفت قابل توجهی در عملیات اجرایی این سد هستیم.

استاندار بوشهر عنوان کرد: سد دشت پلنگ نیز با حجم مخزن ۱۵۰ میلیون مترمکعب یکی از سدهای بزرگ استان بوشهر است و یکی از طرح های مهم تامین آب در استان بوشهر محسوب می شود. این سد با توجه به استقرار پیمانکاری توانمند و تامین منابع مالی از طریق فاینانس خارجی، دارای سرعت پیشرفت مطلوبی است.

احمد محمدی زاده افزود: با توجه به ورود ماشین آلات عمرانی به عنوان بخشی از منابع مالی این سد، علاوه بر تامین مالی پروژه، دستگاه هایی که برای عمران و آبادانی کشور نیز مورد نیاز است در استان بوشهر موجود شده و در واقع  دشت پلنگ از دو منظر به نفع کشور بوده است.

وی با اشاره به نقش مهم سد باهوش در شهرستان تنگستان بیان کرد: عملیات اجرایی سد باهوش نیز در دولت سیزدهم آغاز شد و امروز کارگاه این سد کاملا فعال و پویا مشغول به کار است و تکمیل ، تامین آب نخلستان های اهرم را تضمین خواهد کرد.

محمدی زاده عنوان کرد: سد دهرود نیز یکی از سدهایی است که در این دولت آغاز به کار کرده است و در طی سه ماه، به کارگاهی کاملا فعال تبدیل شده است.

استاندار بوشهر با معرفی دیگر سدهای آماده به ساخت در استان بوشهر گفت: پیگیری آغاز عملیات اجرایی  نیز به طور جدی در دستورکار طرح های سدسازی استان بوشهر قرار دارد. سد دره عنبری، سد چهارروستایی، سد دره گپ و سد دره رجدون از جمله این پروژه ها هستند که در مراحل مختلف مطالعات قرار دارند و در تلاشیم تا حداقل دو پروژه از این طرح ها تا پیش از پایان دولت آغاز به کار کنند.

وی تصریح کرد: طرح های سد سازی یکی از موضوعات مهم و جدی در استان بوشهر هستند که در تامین آب شرب و کشاورزی و همچنین در جلوگیری از بروز آسیب های سیلاب و تخلیه رواناب ها به دریا، نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.