پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه‌های جهاد آبرسانی در همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از پیشرفت 80 درصدی پروژه‌های قرارداد اول جهاد آبرسانی در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان، فرهاد بختیاری‌فر روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در نشست رسانه‌ای پروژه‌های جهاد آبرسانی، اظهار کرد: پروژه‌های محرومیت زدایی استان همدان، شامل ۱۶۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۵۰۹ میلیارد تومان در راستای پیشبرد اهداف رفع محرومیت‌زدایی و آبرسانی به روستاهای استان، به همت دولت سیزدهم و با هماهنگی قرارگاه بسیج سازندگی امام حسن مجتبی(ع) در سال ۱۴۰۰ آغاز شد. 
بختیاری‌فر با اشاره به اینکه پروژه‌های آبرسانی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو است،  تصریح کرد: ما همواره جزء هفت استان برتر کشور در پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها هستیم و هر هفته این پروژه‌ها را با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و استانداری همدان، رصد می‌کنیم. 
وی خاطرنشان کرد: این پروژه شامل ۵۴ باب مخزن با حجم ۱۹۶۵۰ متر مکعب، ۲۲۳ کیلومتر خط انتقال، ۱۸۲ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه، هشت باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰۱ لیتر در ثانیه و ۲۲ حلقه چاه با آبدهی ۱۱۰ لیتر درثانیه است.  
بیشترین عملیات اجرایی پروژه‌های در شهرستان‌های کبودراهنگ و تویسرکان است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان پیرامون خلاصه عملیات اجرا شده و در حال انجام، عنوان کرد: مخزن زمینی به تعداد ۱۹ باب و ۱۵۲۰۰ متر مکعب، اجرای خط انتقال به طول ۱۹۵ کیلومتر، اجرای شبکه توزیع به طول ۱۲۰ کیلومتر، حفر چاه و بهسازی چشمه و قنات به تعداد ۳۷ حلقه و احداث دو باب ایستگاه پمپاژ در استان، اجرا شده است. 
بختیاری‌فر با بیان اینکه بیشترین عملیات اجرایی در شهرستان‌های کبودراهنگ و تویسرکان بوده است، مطرح کرد: این اقدامات با هدف خدمت رسانی به مردم انجام شده و ممکن است حتی در احجام قرارداد هم نباشد. 
وی با اشاره به پروژه‌های جهاد آبرسانی در شهرستان بهار، گفت: احداث مخزن ۲۵۰،۵۰۰ و ۲۰۰ متر مکعبی در روستاهای گنده جین، رسول آباد سفلی و جعفرآباد، اجرای خط انتقال و اصلاح شبکه در روستاهای گنده جین، آق کهریز، دهنجرد، روان و حسین آباد آشوری و حفر چاه ،لایروبی و بهسازی قنات در روستاهای رباط زعفرانی، حسن ابدال ، مالک اشتر، میهمله علیا و خلیل کرد در روستاهای شهرستان بهار، اجرا شده است. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان بیان کرد: احداث مخزن ۲۰۰ متر مکعبی و اجرای خط انتقال در روستای عشاق و حفر چاه در روستای کرتیل آباد و پیرسواران در شهرستان ملایر، حفاری چاه مکانیکی در روستای جربانلو و اجرای خط انتقال در روستاهای تکیه، یارمجه باغ و قره بلاغ در شهرستان رزن، احداث مخزن ۴۰۰ متر مکعبی و اجرای خط انتقال و اصلاح شبکه‌ی روستای حکان در شهرستان درگزین و اتمام عملیات ساخت مخزن ۳۰۰ مترمکعبی در روستاس ده موسی، اتمام عملیات حفاری چاه مکانیکی روستای توانه، کرک علیا، کرک سفلی، شیراوند، گوشه بدیع الزمان و اتمام عملیات اجرای شبکه و خط انتقال در روستاهای زرین باغ، ده موسی و طائمه در شهرستان نهاوند، اجرا شده است. 
بختیاری‌فر ادامه داد: اجرای عملیات خط انتقال و اصلاح و توسعه شبکه در روستاهای سد خرمرود و مجتمع اشترمل، احداث مخزن ۵۰۰ و ۲۰۰ متر مکعبی روستای اشتران و بوجان، اتمام حفاری چاه روستاهای گنبله، کهنوش، کرزان، وردآوردعلیا، قلقل، حاجی آباد، قلعه نورورز، آرزووج، خیرآباد، سازیان و احداث ایستگاه پمپاژ مجتمع اشترمل در شهرستان تویسرکان و اجرای عملیات خط انتقال و اصلاح شبکه در روستاهای سراوک، فیض آباد، حفر دو حلقه چاه دستی در روستاهای بخش تجرک، اجرای شبکه روستاهای قشلاق، عمرآباد و قبان قلی، احداث مخزن بتنی ۵۰ متر مکعبی روستای قشلاق مجتمع پیشخور و اجرای خط برق و تجهیز چاه روستای فیض آباد در شهرستان فامنین به اتمام رسیده است. 
وی با بیان اینکه احداث مخازن ۱۰۰۰۰، ۶۰۰ و ۵۰۰ متر مکعبی مجتمع سنگستان، روستای ارزانفود و چشین و اجرای خط انتقال ارزانفود، سیمین ابرو و حیدره بالای شهر در شهرستان همدان انجام شده، اظهار کرد: اتمام عملیات ساخت مخزن ۳۰۰ و ۵۰۰ متر مکعبی روستای پیرملو و کمک علیا و سفلی، احداث ایستگاه پمپاژ مجتمع النجه گنجه با مخزن ۲۰۰ مترمکعبی، حفر چاه مکانیکی در مجتمع چنار علیا، و کمک علیا، حفر چاه مکانیکی روستای کمک علیا و سفلی و اجرای خط انتقال و اصلاح شبکه روستای ملاولی در شهرستان اسدآباد و اتمام عملیات ساخت پنج باب مخزن زمینی و هوایی با ظرفیت ۷۰۰ مترمکعب در روستاهای کندتپه، قوره جینه و جزوان ، پرورق و نورآباد، اجرای عملیات لوله گذاری خطوط انتقال و اصلاح شبکه در مجتمع عظیم دره، آقکند و اتمام عملیات حفاری چهار حلقه چاه دستی و مکانیکی در روستاهای سرایجوق و دالیجو، پرورق و داق داق آباد در شهرستان اسدآباد، اجرا شده است. 
برنامه‌ریزی برای تأمین آب پایدار روستایی‌
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه منابع تأمین آب این روستاها از چشمه، قنات، چاه و سد است، تصریح کرد: در صورتی که وضعیت بارش و سفره‌های زیرزمینی مناسب باشد، آبرسانی به این روستاها پایداری مناسبی دارد. هدف ما این است که چاه‌ها و مجتمع‌های آبرسانی در نقاطی اجرا شود که منابع آب زیرزمینی پایداری دارند اما تضمین ۱۰۰ درصدی در این زمینه وجود ندارد و به میزان بارش بستگی دارد. 
بختیاری‌فر با بیان اینکه روستاهای مجتمع پیشخور در فامنین و اشترمل در تویسرکان بیشترین تنش آبی در استان را دارند، مطرح کرد: با توجه به نیاز استان و دستور استاندار، تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار و تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب باید از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند به همین دلیل قرارداد دوم جهاد آبرسانی در استان برای آبرسانی به حدود ۳۳۰ روستا با اعتبار ۹۶۰ میلیارد تومان منعقد شده است. 
وی با بیان اینکه با اجرای این قرارداد ۴۹۰ روستای استان آبرسانی می‌شوند، خاطرنشان کرد: تعداد روستاهای شهرستان‌های درگزین، رزن و ملایر، در قرارداد اول کم‌تر بود به همین دلیل تلاش ما بر این بوده تا این موضوع را در قرارداد دوم، جبران کنیم. 
پیشرفت ۱۰ درصدی قرارداد دوم جهاد آبرسانی به روستاهای استان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به پیشرفت ۱۰ درصدی قرارداد دوم جهاد آبرسانی به روستاهای استان، یادآوری کرد: ۶۸ هزار خانوار شامل ۲۲۴ هزار نفر از قرارداد دوم جهاد آبرسانی به استان، بهرمند می‌شوند.  
بختیاری‌فر ادامه داد: هنوز اعتباری برای قرارداد دوم به ما ابلاغ نشده است و امیدواریم با ابلاغ اعتبارات بر اساس برنامه زمانبندی، اقدامات لازم را انجام دهیم.      
حدود ۱۷۰ روستا و شهرهای همدان، بهار، صالح‌آباد، گل تپه، شیرین سو و پایگاه نوژه از آب سد تالوار، بهرمند می‌شوند. 
ساکنین روستاهای استان بیش از الگوی مصرف، آب استفاده می‌کنند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه ساکنین روستاهای استان بیش از الگوی مصرف، آب استفاده می‌کنند، بیان کردند: یکی از مشکلات عمده ما در روستاها، عدم رعایت الگوی مصرف است و از آب شرب برای احشام و آبیاری محصولات جالیزی استفاده می‌کنند. اگر از آب فقط برای مصرف شرب استفاده کنند، مشکلی به وجود نمی‌آید. 
بختیاری‌فر با بیان اینکه کمتر از ۲۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو دستگاه تانکر تهیه کردیم که به شهرستان‌های کبودراهنگ و ملایر تحویل داده می‌شوند تا ناوگان آبرسانی ما را تقویت کنند. 
وی در پایان با اشاره به اینکه برای آبرسانی به روستاها از ظرفیت خیّرین استفاده شده است، عنوان کرد: حاج اکبر ابراهیمی، یکی ازخیّرین بزرگ کشور است که در این راه به ما کمک می‌کند. ما هر ماه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها را به بنیاد ارسال می کنیم و آن‌ها لوله در اختیار ما قرار می دهند. مجمع خیّرین استان نیز فعال است تا از ظرفیت خیّرین دیگر استفاده شود. 
مجری طرح جهاد آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم در این نشست، اظهار کرد: ساکنین روستاهای استان در زمینه‌ی جهاد آبرسانی با ما به خوبی همکاری کردند و این پروژه نتایج خوبی به دنبال داشته است.
میرزائی با بیان اینکه آبرسانی به روستاهای استان منجر به مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها می‌شود، تصریح کرد: در اجرای بخشی از کارها، به دلیل نیاز استان، اقدامات ما بیشتر از قرارداد بوده است.