پنجمین جشنواره و نمایشگاه دستاوردهای پروژه توزیع ناب توزیع برق مشهد برگزار شد

پنجمین جشنواره و نمایشگاه دستاوردهای پروژه توزیع ناب شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد  که در آن دستاوردهای پروژه های پیاده سازی شده نظام آراستگی 5S،  نظام پیشنهادهای کایزنی و حلقه های کنترل کیفیت است ،  با حضور جمعی از مدیران سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی، شرکت توانیر، شرکت های توزیع برق گیلان و گلستان، خراسان شمالی، برق منطقه ای خراسان، شرکت آب منطقه و آبفای خراسان رضوی، خانه هم افزایی انرژی خراسان رضوی، و همچنین مدیرعامل، معاونت ها و مدیران و کارکنان شرکت توزیع برق مشهد برگزار شد.

به گزارش دفتر روابط عمومی، در این مراسم مهندس رمضانی مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد طی سخنانی با اشاره مفاهیم آیه 29 سوره الرحمن گفت: خداوند در این آیه فرموده : تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند از او تقاضا می کنند و او هر روز در شاُن و کاری است.

وی در ادامه گفت: این سخن خداوند متعال، پیامی برای ماست ،که هر روز باید در حال تغییر باشیم و تلاش را سرلوحه کار خود قرار دهیم .

مهندس رمضانی با اشاره به اینکه دستاوردها و افتخارات امروز توزیع برق مشهد را مدیون زحمات و تلاش های مدیران و کارکنان متخصص و متعهد  گذشته ،خصوصا آقای مهندس سعیدی هستیم گفت: همکاران عزیزی  که امروز در جمع ما حضور ندارند با زحمات شبانه روزی  باعث شدند تا این شرکت در صنعت برق به چنین درجه ای از رشد و تعالی برسد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برپایی نمایشگاه و جشنواره نظام پیشنهادهای کایزنی و ضرورت تبدیل شدن به یک سازمان یاد گیرنده گفت: برای تبدیل شدن به یک سازمان یاد گیرنده باید نقاط ضعف را شناسایی و از فرهنگ سازمانی خوبی برخوردار بود.

مهندس رمضانی در ادامه 5 اصل مهم برای تبدیل شدن به یک سازمان یاد گیرنده را تشریح کرد و گفت: 5 اصل مهم برای یک سازمان یاد گیرنده شامل تفکر سیستمی، برتری شخصی، مدل های ذهنی، آرمان مشترک و کار تیمی است.

امروز بدون نظر سیستمی نمی توان به نتیجه رسید. افراد را باید بها داد و مسیر تعالی آنها را مشخص کرد . تصاویر ذهنی افراد را باید بیرون کشید و در خارج از ذهن، آن را عملی کرد. با کار تیمی به رشد سریع تری خواهیم رسید و یاد گیری باید توأم با گفتگو باشد. مدیران از گزینه تفکر و دیدگاه سیستمی به عنوان زبان مشترک استفاده کنند و البته تحقق این امور، علاقه و عشق و اراده می خواهد.

وی تصریح کرد: همه ما با زبان مدیریت دانش آشنا هستیم اما باید اذعان کرد که تنها 10 درصد آن در کتابهاست و 90 درصد باقیمانده آن به عشق، علاقه و خون دل خوردن بستگی دارد.

مهندس رمضانی در ادامه گفت: در یک سال و نیم اخیر و خدمت در توزیع برق مشهد به عینه شاهد هستم که شما از صمیم قلب در حال کار هستید و من افتخار می کنم که امروز در خدمت شما هستم و در این سازمان همواره خود را یک” یاد گیرنده ” می دانم.

وی به تشریح 3 اصل مهم کایزن پرداخت و گفت: حذف تمام فعالیت های زائد، تلفیق فعالیت های موازی و اضافه کردن فعالیت ها برای اثربخشی از اصول مهم کایزن می باشد.

وی در پایان عناصر تأثیرگذار در توزیع ناب را تشریح کرد و گفت: در توزیع ناب، 6 عنصر اثرگذار وجود دارد که ما در 5S ، KSS و QCC به خوبی عمل کرده ایم و باید در ادامه راه بر روی مدیریت فرآیندها BPMو مهدسی مجدد  فرآیندها BPR  و نیز مدیریت زنجیره ارزش خدمات VSM و بطور عام  ناب سازی  سازمان، وقت بیشتری بگذاریم.

در این مراسم مهندس ثناگر مدیر دفتر مدیریت استراتژیک ضمن تشریح برنامه ها و اهداف جشنواره و نمایشگاه نظام پیشنهادهای کایزنی گفت: معرفی برترین های پروژه توزیع ناب، معرفی تجارب موفق حلقه های کنترل کیفیت QCC و ایده های خلاقانه کارکنان، توسعه منابع انسانی و ارتقای انگیزه آنان، ایجاد بستر تسری پیشنهادات کایزنی ، همسویی کارکنان در راستای ناب سازی فرایندها، ارتقا فرهنگ سازمانی و توسعه خلاقیت و نوآوری از جمله برنامه و اهداف این جشنواره و نمایشگاه است.

وی در ادامه به مرور برگزاری این جشنواره در سال های گذشته پرداخت و ضمن تشریح چشم انداز و استراتژی شرکت در افق 1420 گفت: چشم انداز شرکت در افق 1420 تبدیل شدن به سازمانی هوشمند و ناب است.

وی اهمیت انقلاب صنعتی چهارم  و تحقق صنعت 4 را خاطرنشان کرد وبا ارایه آماری مبنی بر ارتقای بهره وری از طریق تلفیق ناب سازی و هوشمندسازی در شرکتهای پیشروی دنیا  گفت: امروز تولیدکنندگانی که توان استفاده از صنعت 4 ناب را دارند در سال های آینده قهرمانان تعالی خواهند بود.

مهندس سالاری مجری مدیریت دانش نیز در این مراسم ضمن مرور مفاهیم ناب و گزارش عملکرد نظام پیشنهادات و حلقه های کنترل کیفیت به بررسی پیشرفت های اقتصادی در کشور ژاپن پرداخت و گفت: دستاورد سازماندهی و  سیاست گذاری و برنامه ریزی، موجب بهره وری و پیشرفت ها در ژاپن شده است.

وی گفت: امروز ما نیازمند فرهنگی هستیم که در آن هر کس به طور مستمر سعی کند روند کار بهینه شود.

در ادامه، مهندس سالای اظهار داشت  ، مطابق  گزارش موسسه گالوپ میزان دلبستگی کارکنان در سازمانهای آمریکایی را برابر با 34 درصد است  که این موضوع باعث زیان 550 میلیون دلاری به اقتصاد آمریکا شده است و قطعا این موضوع در سازمانهای ایرانی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد که می توان از مهمترین عوامل موثر در افزایش تعلق و دلبستگی سازمانی به نقش مهم  مدیران سازمانها  اشاره کرد که حدود 70 درصد است و ابزارهای مدیریتی ژاپنی ناب  نیز می تواند در افزایش تعلق سازمانی نقش فراوانی دارد .

 

وی در ادامه با اشاره به پیشنهادهای کایزنی سال 1400 گفت: سال گذشته بیش از 2500 پیشنهاد اخذ شده و حدود 95 درصد اجرایی شده و  890 نفر پیشنهاد دهنده در سال گدشته مشارکت داشته اند. همچنین بیش از 50 حلقه کیفیت در سال گذشته سازماندهی شده است و بالاترین سطح کیفیت حلقه های کیفیت را شاهد بوده ایم. ضمنا از سال 93 تا کنون بیش از 13000 پیشنهاد از کارکنان اخذ شده و بیش از 90 درصد اجرایی شده است و همچنین حدود 1000 حلقه کنترل کیفیت نیز در شرکت سازماندهی شده است و با حل مسائل مهم در شرکت گامهای موثری در ارتقای  بهره وری شرکت برداشته شده است. در این مراسم  خبر رونمایی از جلد  دوم  و سوم کتاب  نظام پیشنهادهای کایزنی و همچنین کتابهای دستاوردهای حلقه های کنترل کیفیت شرکت در دو ماه اعلام گردید

 

این گزارش حاکی است میهمانان شرکت کننده در مراسم به همراه مهندس رمضانی مدیرعامل، معاونت ها و مدیران توزیع برق مشهد از غرفه های نمایشگاه نظام پیشنهادهای کایزنی و حلقه های کنترل کیفیت بازدید کردند.در این بازدید کارشناسان هر غرفه به ارائه گزارشی از فعالیت های کایزنی و دستاوردهای پروژه توزیع ناب شامل مشخصات و ویژگی های تجهیزات تولیدی، انتفاع اقتصادی، بومی سازی و عدم وابستگی به خارج ارائه کردند.

شایان ذکر است در این مراسم، برترینهای شرکت در سازماندهی حلقه های کنترل کیفیت QCC ، برترین حلقه های کنترل کیفیت QCC ، واحدهای برتر در نظام پیشنهادهای کایزنی KSS و پیشنهاددهندگان برتر معرفی و به آنها لوح تقدیر اهدا شد.و درپایان از مهندس سالاری و مهندس ثناگر بعنوان مجریان پروژه توزیع ناب تقدیر بعمل آمد .