در نشست مدیرعامل آبفا خراسان رضوی با اصحاب رسانه اعلام شد:

ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب استان ۲ برابر می شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در نشست با اصحاب رسانه استان به پرسش های خبرنگاران در دو حوزه آب شرب و فاضلاب پاسخ داد.

تهیه برنامه جامع تامین آب شهرها و رستاها / ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب استان ۲ برابر می شود

 

به گزارش برقآب، “حسین امامی” ابتدا گزارش وضعیت منابع ، ضرورت ها و چالش های حوزه آب شرب و اقدامات این شرکت را برای تامین آب کمی و کیفی به عنوان وظیفه ذاتی آبفا به اطلاع رساند .

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران بابیان اینکه ۱۰درصد سهم احداث واحدهای مسکن ملی در کشور مربوط به خراسان رضوی است اظهار داشت: از این سهم ۹۳ درصد در شهرستان های استان به جز (شهرستان مشهد) ساخته می شود که آبفا  متولی ارائه خدمات آب و فاضلاب به متقاضیان ساکن در این واحدها می باشد.

به گفته وی در سال جاری ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین زیر ساخت های آب و فاضلاب واحدهای ملی در شش سایت فعال هزینه شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری ، یکی از اهداف آبفا را بکارگیری ظرفیت خیرین و واقفین در تامین آب روستاها برشمرد و یادآورشد: از مجموع ۸۸۸ روستای مورد تعهد افراد خیر و واقف آب ،۳۷۲ روستای محروم استان با ۸۲۰ میلیارد ریال در دو سال گذشته  از آب شرب پایدار برخوردار شده اند و آبرسانی به ۱۵۲ روستا هم  در دست اقدام است .

“امامی” افزود: ادامه پدیده خشکسالی و کاهش بارش ها توان آبدهی چاه های استان سالانه با کاهش بین ۵تا۱۰درصد  ۱۸ شهر استان را با تنش آب شرب مواجه کرده است.

وی گفت: برای مقابله با این مشکل اقدام به تهیه برنامه جامع تامین آب پایدار کمی و کیفی برای هر یک از شهرستان ها شده است که شامل حفر و جابجایی و احیای چاه ، ساخت مخزن ، احداث تصفیه خانه آب و … می باشد.

به گفته وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در باره وضعیت آبرسانی سیار گفت: در پیک مصرف  تابستان ۶٠٠ روستا در استان به صورت سیار آبرسانی شدند که ٣٣٠ روستا از این تعداد دائمی به صورت سیار آبرسانی می شوند.

وی گفت: ١۶٧ روستا در استان به صورت خودگردان هستند اما در زمان کمبود آب باید آبرسانی به این روستاها را نیز انجام دهیم.

طرح محرومیت زدایی از روستاها

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا خراسان رضوی  به طرح محرومیت زدایی دولت اشاره و پیشرفت اجرای پروژه های آبرسانی در قالب این طرح در استان را ۷۰ درصد اعلام کرد که توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال انجام است.

“مهدی جهان طلب” افزود: در اجرای این طرح مشکل آب شرب  ۱۲۱ روستا با ۱۰۶ هزار نفر جمعیت در ۱۳ شهرستان ، با  صرف ۵ هزارو ۷۵۴ میلیارد ریال برطرف می شود.

 

تلاش برای افزایش جمعیت تحت پوشش فاضلاب

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب آبفا استان نیز  از تلاش این شرکت برای ارتقاء میزان بهره مندی جمعیت استان از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب از ۳۳ درصد حال حاضر به ۶۵ درصد در برنامه هفتم توسعه خبرداد که منجر به توسعه صنعت به واسطه استفاده از پساب و در مقابل هدایت آب از حوزه صنعت به سمت مصرف شرب شهرها و روستاها خواهد شد.

“محمدسهرابی” ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب استان  را ۸۷ هزار مترمکعب اعلام کرد که  با سیاست های اجرا شده تا پایان ۱۴۰۵ به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

مشترکین پرمصرف و بدمصرف

معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفا خراسان رضوی نیز خدمت رسانی این شرکت به یک میلیون و ۳۳۰ هزار مشترک شهری و روستایی را خاطر نشان کرد و گفت:از این تعداد ۶۲ درصد خوش مصرف و  ۳۸ درصد پرمصرف و بدمصرف هستند.

“محمدسلطانی” الگوی مصرف آب را ۱۵ مترمکعب برای هر مشترک در ماه اعلام کرد و اظهار داشت: مشترکین پرمصرف بین ۱۵ تا ۳۰ مترمکعب وبد مصرف ها بیش از دو برابر الگو ، مصرف آب دارند.