سامانه نوین نانوحباب در تصفیه‌خانه آب ساوه برای اولین‌بار با حضور معاون رییس جمهور افتتاح شد

افتتاح سامانه نوین نانوحباب در تصفیه‌خانه آب ساوه برای اولین‌بار در کشور

به گزارش برقاب،در راستای ارتقاء کیفیت آب و تامین سلامت جامعه و همچنین بهره گیری از ظرفیت علمی شرکت های دانش بنیان، برای نخستین بار در کشور ، از سامانه نانو حباب در تصفیه خانه آب ساوه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی «معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور» ، مخلص الائمه استاندار مرکزی، هاشم امینی “مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ” رونمایی شد.
حشمت اله عباسی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اظهار داشت: عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و با تکمیل فرآیند آزمایش، مجوز طرح از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در دیماه سال‌جاری اخذ و همزمان با دهه فجر وارد مدار بهره برداری رسمی شد.
حشمت اله عباسی افزود: تصفیه خانه آب شرب شهر ساوه در ۲۰ کیلومتری این شهر و در پایین دست سدالغدیر واقع شده است. این تصفیه خانه با ۵۷۵ لیتر بر ثانیه، تامین کننده ظرفیت اسمی بخشی از نیاز آب شرب جمعیت ۲۵۰ هزار نفری شهر ساوه است.
وی گفت: از آنجاکه سهم عمده ای از طعم و بوی حس شده در آب تصفیه خانه شهر ساوه ناشی از وجود جلبک های کلروفیسه و دیاتومه است، ازن می تواند به طور موثری سبب حذف آنها شود.
وی بیان کرد: به منظور افزایش حلالیت ازن در آب و کاهش هدررفت آن، ارتقاء عملکرد ازن زنی برای حذف طعم و بو در آب و به دنبال سیاست های کلان دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان، با رایزنی های انجام شده فیمابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری(ستاد ویژه توسعه فناوری نانو )، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اجرای طرح پایلوت تزریق نانو حباب ازن برای اولین بار در کشور با هزینه ۲.۵ میلیارد تومان در تصفیه خانه آب شهر ساوه توسط شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و بهره برداری آزمایشی آن در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.
مدیرعامل آبفا استان تاکید نمود با توجه به کاهش حجم آب سد الغدیر ساوه و بالطبع کاهش کیفیت آب اما با این تکنولوژی توانستیم کیفیت آب را در حد استاندارد افزایش دهیم .

در ادامه این جلسه هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طی سخنانی اظهار داشت : خوشبختانه اکنون در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری شاهد جهش بالایی در استفاده از شرکت های دانش بنیان در کشور بودیم.

وی با بیان اینکه صنعت آب و فاضلاب دو خدمت بزرگ را در حوزه توزیع آب شرب و جمع آوری فاضلاب به مردم کشور ارائه می‌دهد  تصریح کرد : ما به جهت شرایط اقلیمی که در حوزه آب با آن مواجه هستیم نیاز بیشتری  به استفاده از دانش متخصصان و فن آوری های نوین در این دو حوزه می باشیم .

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود : با تفاهم نامه ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد امروز در دهه مبارک فجر از سامانه نوین نانو حباب در تصفیه خانه آب شهر ساوه رونمایی و مورد بهره برداری قرار گرفت.
امینی تاکید نمود : سامانه نانوحباب دو تا سه برابر راندمان کار را افزایش  و هزینه های انرژی را به شدت کاهش می دهد.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی «معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور» در این مراسم با اشاره به جنبش نرم افزاری مورد تاکید رهبر انقلاب گفت: در طی ۲۰ سال گذشته تاکید مقام معظم رهبری به طور ویژه در بحث جنبش نرم افزاری بوده و اکنون نیاز هست که اثر و نتیجه استفاده از شرکت های دانش بنیان و بهر گیری از علم و فناوری جوانان و متخصصان این کشور را بیش از بیش احساس شود.
وی با اشاره به اینکه همه مردم ساوه هم اکنون از کیفیت آب شرب رضایت دارند آن را نشانه استفاده از دانش متخصصان این کشور عنوان نمود