جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد

جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد به میزبانی شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد. به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، در این جلسه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به وضعیت بحرانی آب در این شهرستان گفت:

به گزارش برقاب،جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد به میزبانی شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد. به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، در این جلسه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به وضعیت بحرانی آب در این شهرستان گفت: خراسان رضوی بیشترین اضافه برداشت از منابع زیرزمینی را در بین سایر استان های کشور دارد و این امر به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی طی سی سال گذشته می باشد. حسین اسماعیلیان اظهار داشت: همچنین بدترین وضعیت سرانه آب تجدید پذیر در کشور مربوط به دشت مشهد بوده و مجموعه این عوامل به اضافه وابستگی تامین آب این کلانشهر به منابع آب سطحی و کاهش شدید بارندگی و افت منابع و ذخایر سدها، تأمین آب دومین کلانشهر کشور را با دشواری و بحران جدی رو به رو کرده است. وی افزود: علیرغم بارندگی های اخیر، کماکان سدهای مشهد هیچ ورودی نداشته و با ادامه این روند، ۴۶ درصد کمبود آب در شرایط پیک مصرف خواهیم داشت. اسماعیلیان همچنین پروژه های تعریف شده و در حال اجرا برای تأمین آب مشهد را در سه دسته کوتاه مدت شامل اجرای خط انتقال غرب، حفر و جابه جایی چاه ها، اتصال چاه های کشاورزی و ادارات به شبکه توزیع، میان مدت شامل جایگزینی پساب با آب کشاورزی، انتقال آب از سد شوریجه، انتقال آب از هزار مسجد و بلند مدت شامل انتقال آب از دریای عمان، تشریح نمود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به اقدامات خوب شهرداری مشهد در حوزه آب، این شهرداری را پیشرو در اهتمام نسبت به موضوع آب با انجام پروژه هایی از جمله جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز، احداث تصفیه خانه سپتاژ برای اولین بار در کشور و نیز فعالیت های موثر در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات شهری دانست.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز در این جلسه با تأکید بر همکاری مستمر و بیش از پیش این شورا در راستای آگاهی بخشی و فرهنگسازی اجتماعی نسبت به موضوع آب، تبادل اطلاعات و ارتباطات بیشتر را بین شرکت آب و فاضلاب مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد خواستار شد. حجت الاسلام حسن منصوریان همچنین به تشریح برخی اقدامات انجام شده توسط این کمیسیون در زمینه اطلاع رسانی بحران آب پرداخت.

گفتنی است در پایان این جلسه مواردی همچون استفاده از بسترهای موثر و اصلی اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی در نقاط پربازدید شهر مشهد نظیر بیلبوردها، تلویزیون های شهری، پرچم های محیطی و ظرفیت مربوط به اطلاع رسانی در اتوبوس ها، تاکسی ها و قطار شهری در حوزه مدیریت مصرف آب، اجرای برنامه های آموزشی، پویش ها، جشنواره ها، اقدامات مناسبتی مرتبط با موضوعات شهر دوستدار آب، انتشار محتواهای آموزشی و ترویجی در فضای مجازی در اختیار شهرداری مشهد، لحاظ اولویت آموزش های مرتبط با آب در آموزش های ضمن خدمت مدیران و کارکنان شهرداری، هماهنگی در اطلاع رسانی به زائرینی که از مبادی ورودی مختلف (جاده، فرودگاه، راه آهن، پایانه مسافربری و …) به شهر مشهد وارد می شوند به تصویب کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد رسید.