برق‌کشی از دستگاه‌های دولتی و مترو تا تجهیز چراغ‌ها به UPS

۴ سناریو برای حل مشکل قطعی برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی

قطعی برق شهر تهران برای فعالیت چراغ های راهنمایی و رانندگی نیز دردسرساز شده؛ به‌گونه ای که براساس اعلام پلیس، موجب افزایش تصادفات در پایتخت شده است، هرچند که شهرداری تهران اعلام کرده که برنامه‌های کوتاه و بلندمدتی برای رساندن برق به چراغ های راهنمایی و رانندگی دارد.

به گزارش برقاب، قطعی زمانبندی شده برق صدای رئیس پلیس راهور تهران را نیز در آورد بگونه ای اعلام کرده است که قطعی برق منجر به افزایش تصادفات می‌شود و در تشریح جزییات تاثیرات قطعی برق چراغ های راهنمایی و رانندگی اعلام کرد: قطع برق مشکل جدی برای ترافیک ایجاد می‌کند و باعث تردد کاذب می‌شود، ما در جلساتی که در سه سال گذشته انجام داده‌ایم ۳۰ تقاطع را اعلام کرده‌ایم که برق چراغ‌های آنها قطع نشود اما اتفاقی نیفتاده است و قطعی برق مشکل جدی ایجاد می‌کند و شب‌ها در بزرگراه‌ها باعث ایجاد حادثه می‌شود و منجر به افزایش تصادفات فوتی و جرحی می‌شود.

برق کشی از ایستگاه های مترو برای روشن ماندن چراغ های راهنمایی

مذاکراه با دستگاه های دولتی دارای ژنراتور برای تامین برق چراغها

با وجود تاثیرات نامناسب قطعی برق بر جریان ترافیک، شهرداری تهران نیز به عنوان متولی چراغ های راهنمایی و رانندگی تمهیدات کوتاه و بلندمدتی را برای مهار خاموشی چراغ ها در نظر گرفته است بگونه ای که حمید برادران مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در مورد برنامه های کوتاه مدت این شرکت برای مهار بی‌برقی چراغ های راهنمایی و رانندگی به ایسنا می گوید: در مورد نگهداشت چراغ های راهنمایی در زمان قطعی برق نقشه‌ای از اداره توزیع برق منطقه ای تهران اخذ کردیم که براساس آن پهنه بندی و زون بندی های قطعی برق در تهران مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه کمتر از ۷ درصد یعنی حدود ۳۵ تقاطع،  از تقاطع های هوشمند شهر در جوار دو منطقه اداره برق شهر تهران برق‌کشی از دستگاه‌های دولتی و مترو تا تجهیز چراغ‌ها به UPS  قرار دارد، ادامه می دهد: بر همین اساس یکی از اولویت های ما این است که با توجه به تعداد کم چراغ‌های راهنمایی و رانندگی که در جوار دو منطقه برق هستند رایزنی برای استفاده از برق هر دو منطقه برای روشن نگه داشتن چراغ ها انجام می شود و سوئیچ هوشمندی خواهیم داشت که اگر برق یک منطقه قطع شود بلافاصله چراغ بر روی برق منطقه دیگر سویچ می شود که خاموشی چراغ  کمتر شود و در مرحله دیگر در نظر داریم از مکان‌های دولتی و مهم مجاور چراغ های راهنمایی که قطعا دستگاه ژنراتور برق دارند؛ برق دریافت کنیم که در گام اول در حال رایزنی با ایستگاه های مترو در مجاورت چراغ های راهنمایی هستیم تا از برق آنها برای روشنایی چراغ های راهنمایی و رانندگی در زمان قطعی برق استفاده کنیم و به موازات آن با برخی ارگان‌ها در تعامل هستیم که تنها در زمان قطعی برق، از برق ژنراتور آنها برای فعالیت چراغها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در این میان برای پایداری تامین برق چراغ‌ها  افزایش تعداد تجهیزات UPS ( دستگاه ذخیره برق)  برق‌کشی از دستگاه‌های دولتی و مترو تا تجهیز چراغ‌ها به UPS را به تعداد ۲۵۰ سامانه اضافه برخط را در دستورکار قرار دادیم، ادامه می دهد: در سال ۹۸، تعداد ۹۲ چراغ راهنمایی و رانندگی را به تجهیزات UPS مجهز کردیم. البته اتفاقات مختلفی همچون خرابی، گرمای شدید و …  تنها حدود ۶۵ درصد این باطری ها فعال هستند. با بررسی های انجام شده مقرر شده که مزایده خرید تجهیزات UPS برای ۲۵۰ تقاطع برگزار شود اما این بار  از UPSهایی استفاده خواهد شد که مختص چراغ است و بعد از جدا شدن از سیستم کارایی دیگری ندارد چراکه در پنل چراغ راهنمایی و رانندگی کدگذاری شده است و به محض جدا شدن غیرقابل استفاده است مگر اینکه تاییدیه  و رمز ورود را دریافت کند که در نظر داریم در مناقصه ابتدایی برای ۵۰ تقاطع برگزار کنیم.

وی تاکید می کند:تا پایان آذرماه تعداد ۲۵۰،  UPS وارد چرخه می شود.

با پیمانکاران به جمع بندی رسیدیم که به ما کمک کنند که در ساعات قطعی برقی با پاورهای پورتابل کمترین میزان خاموشی را داشته باشیم اما لازم است که برنامه قطعی برق به درستی اجرا شود.وی با بیان اینکه سعی داریم تا قبل از اتمام فصل پاییز با  روش‌های کوتاه مدت، پایداری تامین برق را در چراغهای راهنمایی و رانندگی داشته باشیم، اضافه می کند: دوربین‌های طرح ترافیک و آلودگی‌ها در تامین برق به روش UPS دیده شده است و مشکل خاموشی دوربین‌های پلاک‌خوانی محدوده‌ها را نیز رفع خواهیم کرد.

برادران با تایید بر اینکه در حال حاضر راهکار نهایی برای عدم خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی برق‌کشی از دستگاه‌های دولتی و مترو تا تجهیز چراغ‌ها به UPS  استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در این حوزه است، می‌گوید: در حال حاضر با یک سرمایه گذار این موضوع را دنبال می‌کنیم تا برق تامینی تجهیزات از منابع تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و حتی توربین‌های بادی کوچک مقیاس تامین شود. در حال طراحی و پیگیری شیوه های اقتصادی آن هستیم که بر این اساس شرکت خدمات گیرنده است و مسولیتی در قبال نگهداری تجهیزات نداریم کما اینکه پیش از این یکی از شرکت‌های مخابراتی این تجربه موفق را داشت بگونه‌ای که از پشت‌بام های مجاور برای نصب پنل‌های خورشیدی استفاده کرد و موفقیت آمیز بود. اگر این پروژه برای سرمایه گذار ما به صرفه باشد احتمال دارد تامین برق همه چراغ های راهنمایی تقاطع های هوشمند و برنامه پذیر را طی قراردادی به مدت ۵ سال به شرکت مذکور واگذار کنیم که البته این موضوع درمرحله مطالعات است.

وی با تاکید بر اینکه به سرعت در حال تامین زیرساخت های لازم برای اجرای راهکارهای کوتاه مدت هستیم برق‌کشی از دستگاه‌های دولتی و مترو تا تجهیز چراغ‌ها به UPS  بگونه ای که با مدیریت ایستگاه های مترو و همچنین ارگانهای مجاور چراغ های راهنمایی و رانندگی برای استفاده از برق آنها مکاتبه و رایزنی شده است، افزود: معمولا در میدان حتی اگر چراغ راهنمایی و رانندگی فعال باشد، پلیس مدیریت میدان را برعهده دارد چراکه براساس سلسه مراتب مدیریت شهری، پلیس حاضر در تقاطع بر چراغ ارجحیت دارد و حالا در زمان خاموشی ها، حضور فیزیکی پلیس بیشتر شده و به مدیریت ترافیک کمک می‌کند. اما در این میان برای مدیریت ۵۰ تقاطع مهم همچون تقاطع توحید، تهرانپارس و… که حجم تردد بالاست با پیمانکاران به جمع بندی رسیدیم که تا اجرای برنامه های کوتاه مدت که به نظر تا ۱۰ روز آینده اجرایی می شود؛ به ما کمک کنند که در ساعات قطعی برقی با پاورهای پورتابل کمترین میزان خاموشی را داشته باشیم اما لازم است که برنامه قطعی برق به درستی اجرا شود