مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان ؛

بانوان در نحوه مصرف برق نقس اساسی دارند

همایش آموزشی نقش بانوان در مدیریت مصرف برق با حضور جمعی از بانوان شاغل در دستگاه های اجرائی، بانوان تاثیرگذار روستایی، زنان خانه دار و بانوان اقشار بسیج در شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان به اجرا درآمد.

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع برق سمنان؛ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان با اشاره به این که برای حوزه خانگی در بخش مدیریت مصرف برق برنامه هایی پیش بینی شده است افزود: اصلاح تعرفه مشترکین خارج از الگوی مصرف، پاداش مشترکین کم مصرف، رویت پذیری و کنترل پذیری مشترکین پرمصرف برق و فرهنگ سازی آموزش و اطلاع رسانی به اقشار جامعه علی الخصوص بانوان به جهت ترویج مشارکت در صرفه جویی و نحوه دریافت پاداش از مهم ترین این برنامه ها است.

سید محمد حسینی نژاد افزود: براساس برآوردها، اوج نیاز مصرف در سال جاری با فرض رشد کم مصرف حدود ۳% به عددی بالغ بر ۷۵ هزار و در شرایط دشوار به عددی افزون بر ۷۷ هزار مگاوات خواهد رسید که این اعداد بالاتر از ظرفیت تولید کشور بوده و اهمیت مدیریت مصرف در تمامی بخش ها را دوچندان می نماید.

وی با بیان اینکه قطعاً خانه و خانواده رکن اصلی هر جامعه می باشد تصریح کرد: بانوان می توانند با فرهنگ سازی مناسب و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعت های اوج بار یا انتخاب وسایل برقی با برچسب و رتبه بندی انرژی در رده های بالا میزان مصرف خانواده ها را مدیریت نموده و در طولانی مدت منجر به صرفه جویی و دریافت پاداش مصرف بهینه شوند.

حسینی نژاد یادآور شد: نزدیک به ۳۰ هزار مگاوات از مصرف برق کشور در فصل گرم، ناشی از به مدار آمدن سیستم های سرمایشی بوده و قطعاً بیشترین مصرف دستگاه های برودتی در بخش خانگی و اداری خواهد بود که با همکاری بانوان فرصت کاهش بار مصرفی در ایام گرم وجود خواهد داشت.

وی تاکید داشت: تمامی بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی و اقشار بسیج، بانوان خانه دار و تاثیرگذاران روستایی به عنوان نمایندگان و سفیران انرژی می توانند راه کارهای مصرف بهینه برق را در ادارات، منازل و سایر مکان های وابسته فرهنگ سازی کنند.

در ادامه رئیس سازمان بسیج کارمندان سپاه قائم آل محمد (عج) بیان کرد: دو مسئله کلان اقتصادی و فرهنگی دغدغه اصلی کشور است که با محوریت آحاد مردم قابل برنامه ریزی است و تحقق شعار سال جدید به فرموده مقام معظم رهبری که “جهش تولید با مشارکت مردم” همان مدیریت مصرف در بخش حامل های انرژی است که امروز رویه خوبی را در کشور نمی بینیم.

امامی افزود: هر چقدر مدیریت مصرف در بخش خانگی، اداری و تجاری انجام شود قطعاً فرصت برای بخش تولید و صنعت فراهم می شود تا تولید را افزایش دهند و قطعاً شعار سال نیز تحقق می یابد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در نظر عامه مردم اقتصاد ریاضتی معنا شد و مفهوم نادرست استفاده نکردن را ترویج داشت کما اینکه در عمل اقتصاد مقاومتی تعریفی جز درست، به جا و به موقع مصرف کردن نیست و انتظار می رود این معنا و مفهوم به درستی درک و عمل شود و قطعاً نقش بانوان در رعایت صرفه جویی حامل های انرژی انکار ناپذیر است.

همچنین در ادامه ابوالحسنی ناظر عالیه وزارت نیرو در بخش مدیریت مصرف نکاتی را پیرامون اهمیت و ضرورت مدیریت مصرف و چرایی انجام آن در این همایش متذکر شد و افزود: ناترازی در برق به دلیل به هم پیوستگی شبکه برق و غیرقابل ذخیره بودن آن اثر دوچندان دارد و عدم مدیریت مصرف امکان فروپاشی شبکه توزیع برق را دارد که به حالت عادی بازگرداندن آن قطعاً بیش از ۴۸ ساعت به طول خواهد انجامید و اتفاقات ناگواری رابه همراه خواهد داشت.

وی افزود : قانون اصلاح الگوی مصرف در سال ۱۳۸۹ مصوب و ابلاغ شده است  و تمامی افراد و ارگان ها چنانچه به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل می نمودند و قانون را در این زمینه به انجام می رساندند امروز در این نقطه نبودیم و ناترازی در کشور وجود نداشت.

ناظر عالیه وزارت نیرو گفت: مدیریت مصرف برق، با توجه به رشد فزاینده جمعیت و محدودیت های اقتصادی در آینده یک ضرورت است و اسراف و تبذیر از مصادیق بارز فرهنگ سازی بدمصرفی در کشور است که تمامی شما می توانید در ادارات و منازل با رعایت نکات ساده از بروز آنها جلوگیری نمایید.

لازم به ذکر است: شقایق یوسفی مدرس این همایش نکات کلیدی و آموزشی پیرامون مسائل مرتبط با مدیریت مصرف برق و چرخه صنعت برق از تولید تا مصرف را بیان داشت و افزود: شدت انرژی شاخص کارایی مصرف انرژی در یک کشور است و رشد ۷۵ درصدی شدت مصرف انرژی در ایران از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۸ ایران را در زمره ششمین کشور جهان با شدت مصرف انرژی بالا قرار داده است.

وی افزود: مفهوم الگوی مصرف که همان میزان مصرف انرژی متعارف در ماه برای مشترک خانگی است که براساس فراوانی پله های مصرف و تجهیزات برقی متعارف در هر منزل مسکونی تعریف می گردد می تواند کمک شایانی به وضعیت مصرف برق خانوار و همچنین مدیریت اقتصادی خانوار داشته باشد.

یوسفی افزود: تغییر وضعیت پرده های منازل مسکونی از ثابت به قابل حمل، انتخاب لامپ های مناسب با فضای محیط، زدودن گرد و خاک از لامپها، خاموش کردن لامپ های غیرضرور، استفاده از نور موضعی، استفاده از تجهیزات با رده مصرف A و بالاتر، عایق کاری و درزگیری پنجره ها و بکاربردن از پنکه ها در ساعاتی که دما ملایم تر است مانند اوایل صبح و آخر شب به جای کولر از عمده روش های ساده و بدون هزینه در منازل برای مدیریت مصرف برق می باشد.

وی به دمای آسایش ۲۴ درجه سانتی گراد در فصل گرما اشاره کرد و بیان داشت: نصب سایه بان بر روی کولرها، پرهیز از استفاده مداوم از دور تند کولر، سرویس دوره ای و تعویض پوشال ها و مدنظر قرار دادن دمای آسایش از مهمترین راهکارهای کاربردی در کاهش مصرف برق و رعایت الگوی مصرف ابلاغی شرکت توزیع در مشترکین خانگی می باشد.

وی همچنین درخصوص مدیریت مصرف انرژی در محل کار افزود: خاموش نمودن تجهیزات رایانه ای پس از ساعات پایان کار، تنظیم حالت خاموشی موقت برای تجهیزات هوشمند و استفاده از نور طبیعی و یا موضعی به جای روشن نمودن کامل سیستم روشنایی از عمده راه های ساده اما کاربردی در بخش اداری به جهت مدیریت مصرف برق است.

خاطرنشان می سازد: در پایان این همایش آموزشی که به همت دفتر مدیریت مصرف برق در معاونت فروش و خدمات مشترکین، پایگاه مقاومت بسیج نور، اموربانوان و دفتر روابط عمومی شرکتتوزیع نیروی برق استان سمنان برگزار گردید؛ از مشترکین کم مصرف خانگی استان که در سال گذشته به نسبت سال قبل موفق به حداقل ۱۰ درصد کاهش مصرف برق شده اند تقدیر و قدردانی به عمل آمد.