اولین شورای حفاظت از منابع آب فارس و سازگاری با کم‌آبی

نخستین شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی با حضور استاندار، معاون استاندار، مدیرعامل آب منطقه‌ای، مدیران ارشد و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار و تصمیمات قاطعی نظیر ممنوعیت استفاده از چاه‌ برای تامین آب فضاهای سبز توسط شهرداری‌های شیراز و صدرا، تسریع در تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز کشاورزی، مواجهه جدی با متخلفان حوزه آب همراه بود.

اولین شورای حفاظت از منابع آب فارس و سازگاری با کم‌آبی

به گزارش برقاب،  روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس، سیاوش بدری مدیرعامل در اولین شورای حفاظت با اشاره به عملکرد سال گذشته در موضوع طرح مهم احیاء و تعادل بخشی منابع آب استان، گفت: در سال ۱۴۰۲ مجموع ۲۷۸۹ حلقه چاه پر و‌مسلوب المنفعه شد. وی حجم آب صرفه‌جویی شده از این محل را بالغ بر ۴۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

رئیس هیئت مدیره آب منطقه‌ای فارس در خصوص نصب کنتور بر روی چاه‌های مجاز در سال ۱۴۰۲ گفت: در مجموع ۵۶۲۹ حلقه چاه مجهز به کنتور شده اند، وی با اشاره به فعال بودن بیش از ۸۰ گروه گشت و بازرسی آب در فارس، به آمار عملکرد این گروه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: همه اقدامات انجام شده توسط این گروه‌ها به صورت آنلاین روی سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده، قابل مشاهده و پیگیری و راستی آزمایی است.

بدری ضمن یادآوری اینکه، استان فارس در سطح کشور، بهترین عملکرد را در تعادل بخشی داشته است، هدف‌گذاری انجام شده در حوزه احیاء و تعادل بخشی منابع آب این استان در سال ۱۴۰۳ ارائه و اضافه کرد: انسداد ۶۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز، نصب ۱۱ هزار کنتور و اصلاح و تعدیل حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ فقره پروانه‌ بهره‌برداری در دستور کار امسال قرار داشته و از فروردین آغاز شده است.

نوذر جلالی نماینده مجری طرح نیز در خصوص پیشرفت طرح جامع آب استان گفت: از شهریور سال گذشته این طرح شروع شده و تاکنون هفت جلسه فنی، تخصصی با ذینفعان و گروداران در ۱۲ سازمان و نهاد برگزار شده است.

او با بیان اینکه هدف از این تحقیقات تدوین برنامه راهبردی مدیریت آب با اولویت شرب، زیست محیطی، صنعت و کشاورزی دانست و گفت: حوزه بختگان و مهارلو از مهمترین و پیچیده‌ترین حوزه‌های آبریز فارس در این مطالعات به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.

معاون حافظت و بهره برداری آب منطقه‌ای فارس نیز در خصوص میزان تاثیر بارندگی بر منابع آب تجدیدپذیر و موضوع رهاسازی آب برای شهرستان‌های زرقان، خرامه و مرودشت، توضیحات مبسوطی ارائه داد و گفت: رهاسازی ۱۵۰ میلیون مترمکعب بر اساس مصوبه کارگروه آب و کشاورزی استان برای سه شهرستان مصوب شده بود که ۲۲ فروردین امسال عملیات رهاسازی شروع شد.

وی با بیان اینکه برنامه منابع و مصارف آب استان به روزرسانی شده است، گفت: با توجه به نگرانی آبفا در خصوص افت شدید سطح آب چاه‌ها به دلیل کمبود بارندگی در زمستان سال گذشته، این شرکت آب مورد نیاز ۲ سال شرب را لحاظ کرده است.

در پایان ‌سایر حاضرین از جمله رئیس سازمان جهاد کشاورزی و معاون سازمان هواشناسی در خصوص پیش بینی وضع هوا و دما اظهار نظر کردند.