اولین سامانه پایش هوشمند روشنایی معابر کشور در مشهد افتتاح شد

اولین سامانه پایش هوشمند روشنایی معابر در سطح کشور با حضور استاندار خراسان رضوی ،هیات همراه و مدیران شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد؛ مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد در این جلسه گفت: در راستای ارتقا هوشمند سازی شبکه در حوزه روشنایی معابر و گذر از سیستم سنتی قطع و وصل روشنایی که پیش از این به وسیله ساعت نجومی و کنتاکتور اجرا میشد ، برای نخستین بار در سطح کشور ، با استفاده از قابلیت کنتور های هوشمند که امکان قطع و وصل برنامه ریزی شده از راه دور را دارد ، این روش جایگزین روش سنتی شد. به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق مشهد عبدالوحید مهدوی نیا افزود:با راه‌اندازی سامانه پایش هوشمند روشنایی معابر و ارتباط برخط آن با کنتورهای هوشمند، قابلیت کنترل و پایش برخط شبکه روشنایی معابر فراهم می شود. لازم به ذکر است که با استفاده از این سامانه امکان تشخیص خاموشی شبکه روشنایی معابر بدون تماس مشترکین و به صورت خودکار امکان پذیر بوده و در دستور کار گروه های عملیاتی جهت اصلاح و رفع عیب قرار میگیرد.

مهندس قاسم پور مشاور مدیرعامل در حوزه هوشمندسازی و طرح های کلان بهینه سازی نیز گفت: از دیگر قابلیت های این سامانه میتوان به پایش ساعتی بار شبکه معابر ، نمایش مکانی شبکه معابر،تعیین زمان دقیق روشن و خاموش شدن از طریق ثبت زمان طلوع و غروب خورشید در کنتور هوشمند اشاره کرد . قاسم پور تصریح کرد: هدف این پروژه که از برنامه های مهم هوشمندسازی شبکه توزیع می باشد، بهینه سازی فرایند های مرتبط با نگه داشت و پایش انرژی شبکه معابر بوده که باعث افزایش رضایتمندی مشترکین و مدیریت بهینه انرژی میشود.

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد از مدیران فعال و خوش فکر استان هستند و امیدواریم این مجموعه بتواند با کمک ایشان هوشمند سازی و ارتقا را بهتر انجام دهند. نظری با اشاره به این که موضوع برق از اولویت های زیر ساختی است و اولین موضوعی که باید به سرعت در دستور کار قرار بگیرد مدیریت مصرف برق است ،

گفت:مدیریت مصرف برق باید مورد مطالبه عموم جامعه قرار بگیرد همانطور که صرفه جویی در مصرف آب در فرهنگ عمومی جامعه جایگاه بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. وی با اشاره به معظل باغ ویلا ها در مصرف بی رویه برق گفت: پیشنهاد این است که با شناسایی مشترکین بد مصرف اعمال قانون کنید و مانع از فشار بر مردم و تولید کننده شوید.نظری با اشاره به این که مدیریت مصرف برق قاعدتاً از بد مصرف ها شروع میشود و باید فهرست آنها مشخص شده باشد ادامه داد: تولید کالا با مصرف انرژی زیاد برای کشور ما خوب نیست و باید به تولید کنندگان پر مصرف مهلتی برای اصلاح خط داده شود تا هزینه های تولید کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به این که در بسیاری از موارد برق به صورت نادرستی مصرف می شود افزود: در بسیاری از موارد مغازه ها و مجتمع های تجاری برق بسیار زیادی مصرف میکنند و این موضوع به خصوص در پیک‌مصرف غیر قابل قبول است.استاندار خراسان رضوی با اشاره به این که باغ ویلاهای غیر مجاز نباید برق داشته باشند و مجاز ها نیز باید الگو مصرف برق را داشته باشند، ادامه داد: سرمایه های زیادی وجود دارد که اگر طرح های مرتبط با انرژی های جایگزین برای آن دیده شود، قطعا سود آوری خوبی برای سرمایه گذاران خواهد داشت و ما نیز از این موارد حمایت می‌کنیم .

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به این که استفاده از انرژی های تجدید پذیر یک موضوع واقعی و عملی است که توسط شرکت برق مشهد با جدیت دنبال میشود گفت: همانطوری که بخاری های گازی را با کم مصرف جایگزین کردیم ، برای کولر های آبی پر مصرف نیز برنامه داریم و برای سال اول حدود ۵۰۰ هزار کولر را برای تعویض در نظر گرفتیم

دکتر خدایی با اشاره به این که مشهد قطب هوشمند سازی است و هوشمند سازی شبکه برق اقدام بسیار مهمی است برای تشخیص میزان مصرف و در نهایت مدیریت مصرف، گفت: سال گذشته اقدامات خوبی برای ضوابط مصرف برق باغ ویلاها از سوی برق مشهد انجام شد که از زحمات شرکت برق مشهد به عنوان یک شرکت پیشرو و خوشنام تقدیر میکنم .

️در پایان این مراسم سامانه پایش هوشمند روشنایی معابر توسط استاندار محترم افتتاح گردید