رئیس حوضه آبریز سفید رود بزرگ از جدیدترین اقدامات در این حوضه خبر داد:

اجرای شبکه آبیاری دو هزار هکتاری سهند با مشارکت بخش خصوصی

رئیس حوضه آبریز سفیدرود بزرگ با اشاره به اجرای شبکه آبیاری و زهکشی ۲ هکتاری سد سهند با مشارکت بخش خصوصی گفت: اجرای این طرح علاوه بر اشتغال‌زایی بالا، مردم را با نحوه استفاده مفید از زمین و آب آموزش می‌دهد.

به گزارش برقاب،ارسلان هاشمی رئیس حوضه آبریز سفیدرود بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت‌وگو با اشاره به طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو در این اجرای شبکه آبیاری حوضه اظهار کرد: در حوضه اترک، سفیدرود و حوضه‌های شمالی طرح‌های اولویت‌دار و موضوع بند (ع) تبصره ۸ که مربوط به جایگزینی آب صنایع با پساب است، با جدیت در حال اجرا است.

وی گفت: موضوع مهم دیگری که در این حوضه آبریز مورد توجه قرار دارد، بحث مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی است که از جمله موضوعات جدید به شمار می‌رود؛ در این طرح با استفاده از سرمایه و ظرفیت بخش خصوصی همچون پیمانکاران و سرمایه‌گذاران به اجرای طرح‌های زهکشی و آبیاری می‌پردازیم.

رئیس حوضه آبریز سفیدرود بزرگ تصریح کرد: یکی از این موارد، سرمایه‌گذاری در اجرای شبکه آبیاری و زهکشی سهند در استان آذربایجان شرقی است که اخیراً نیز در بازدید صورت گرفته مقرر شد نسبت به آغاز عملیات اجرایی با استفاده از ظرفیت سرمایه بخش خصوصی اقدام شود.

هاشمی افزود: این طرح که در ۲ هزار هکتار از اراضی این حوضه آبریز در حال اجراست، از جمله اقدامات بزرگی به شمار می‌رود که در قالب سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد و اثرات اقتصادی، اجتماعی و استفاده بهینه از منابع آبی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: این منطقه از جمله مناطق محروم در کشور به شمار می‌رود و این سرمایه‌گذاری علاوه بر اینکه اشتغال‌زایی بالایی به همراه دارد، شبکه‌هایی را نیز که ممکن بود با هزینه‌های دولتی در طول ۲۰ سال به انجام برسد، با استفاده از این ظرفیت حداکثر به مدت ۳ سال عملیات اجرایی آن آغاز و تکمیل شده و سود حاصل از آن نیز به مردم باز می‌گردد.

رئیس حوضه آبریز سفیدرود بزرگ خاطرنشان کرد: این طرح در قسمت‌های غربی شهرستان هشترود آذربایجان شرقی اجرا می‌شود و به غیر از این شهرستان نیز استان‌های کردستان، اردبیل، زنجان و شهرستان میانه نیز درصدد پیاده کردن این مدل هستند و کلید آغاز عمیات این طرح در این استان‌ها زده شده است.

وی این طرح را الگویی برای تقویت مشارکت مردم دانست و اذعان کرد: در این طرح مردم می‌توانند نحوه استفاده مفید از زمین و آب را آموزش ببینند و با تبدیل اراضی دیم به آبی، درآمد بیشتری کسب کنند؛ ضمن اینکه تمرکز بر استفاده از منابع دولتی برداشته شده و ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز به کار گرفته می‌شود.