بازچرخانی پساب ضرورتی اجتناب ناپذیر است

میزگرد بررسی صنایع آلوده‌کننده منابع آب و محیط زیست با تاکید بر بازچرخانی و تصفیه پساب واحدهای تولیدی در شرکت آب منطقه‌ای یزد برگزار شد.

میزگرد بررسی صنایع آلوده‌کننده منابع آب و محیط زیست با تاکید بر بازچرخانی و تصفیه پساب واحدهای تولیدی در شرکت آب منطقه‌ای یزد برگزار شد.

به گزارش برقآب و روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، طبق آمار و اسناد موجود، وضعیت منابع آبی یزد نسبت به سایر استان‌های کشور ضعیف و شکننده است و این استان یکی از فقیرترین مناطق کشور از نظر منابع آب به شمار می‌رود به نحوی که میانگین بارش ۳۰ ساله استان ۹۳ میلیمتر ، ۲۰ ساله ۸۹ میلیمتر و ۱۰ سال گذشته هم ۸۲ میلیمتر بوده که این آمارها نشان می‌دهد در هر دهه حدود هفت میلی‌متر از میزان بارش‌ها کاشته شده‌است.

در این شرایط یکی از اساسی‌ترین وظایف مردم به خصوص مسئولان با همکاری رسانه‌های گروهی تلاش برای حفظ منابع موجود و جلوگیری از آلودگی و هدررفت منابع توسط صنایع آلاینده در ۲ حوزه آب و محیط زیست است که به همین منظور میزگردی با موضوع بررسی صنایع آلوده‌کننده منابع آب و محیط زیست با تاکید بر بازچرخانی و تصفیه پساب واحدهای تولیدی، و با حضور نمایندگانی از اداره کل محیط زیست، مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد، شرکت شهرک های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد و شرکت آب منطقه ای یزد برگزار گردید.

بازچرخانی و تصفیه پساب ضرورتی اجتناب ناپذیر
«ناهید غلام نژاد»مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این که بخش اصلی آب مورد استفاده مردم توسط چاه‌های استان تامین می‌شود و آب انتقالی تنها برای جبران کسری و شیرین‌سازی منابع موجود مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین وظایف در شرایط کنونی توجه به حفظ سفره‌های زیرزمینی است که این موضوع از طریق همکاری مردم و در سایه تلاش و برنامه‌ریزی علمی با اقدام‌های مناسب بر اساس شرایط موجود استان قابل تحقق است.
وی گفت: برای حفظ منابع آب شرب سالم موجود، تاکنون ۹ محدوده و قلمرو (زون) در مناطق مختلف پیش‌بینی شده که دستگاه‌های متولی مجاز به صدور هیچ گونه مجوزی برای فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی در این محدوده‌ها نیستند و منابع موجود از هر لحاظ حراست می‌شود.
مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد، تصریح کرد: تعدادی شهرک و ناحیه صنعتی نسبت به راه‌اندازی تصفیه خانه‌ فاضلاب اقدام نمودند و ضروری است کلیه کارخانه های مستقر در این شهرک ها، فاضلاب خود را در شبکه فاضلاب تخلیه نمایند و اقدامات لازم جهت راه اندازی تصفیه خانه سایر شهرک های صنعتی انجام گیرد و کارخانجات مستقر در خارج از شهرک ها و نواحی صنعتی نیز اقدامات لازم در خصوص دفع بهداشتی فاضلاب را انجام دهند.
وی در ادامه بیان کرد: چنانچه کارخانجات سیستم های بهداشتی دفع فاضلاب را در واحد خود اجرا و پساب تصفیه شده را بازچرخانی و استفاده مجدد نمایند، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف آب انجام خواهد گرفت.
بازچرخانی و تصفیه پساب در شرایط کمی آبی استان ضروری است
«حسن سلمانی»رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت یزد نیز گفت: یکی از اساسی‌ترین وظایف این مرکز، نظارت دقیق بر آب مصرفی شهروندان است که سالانه به صورت منظم و مستمر با همکاری سایر دستگاه‌ها طبق مقررات انجام می‌شود و تاکنون همکاری خوبی در این زمینه وجود داشته است .
وی تحقق اهداف در خصوص پیشگیری از آلودگی آب را مستلزم همکاری و همراهی همه مردم و مسئولان دانست و بیان کرد: فاضلاب موجود در کارخانجات از عوامل مهم آلایندگی آب و محیط زیست است که در این ارتباط باید بررسی کامل در خصوص نحوه فعالیت واحدها و رعایت دقیق استانداردها مورد توجه متولیان قرار گیرد.
رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت یزد تصریح کرد: فاضلاب صنایع از نظر آلایندگی مضرتر از فاضلاب‌ خانگی است که باید در این ارتباط اقدامات مناسب برای کاهش مشکلات و برون‌رفت از برخی معضلات موجود صورت گیرد که بهترین روش استانداردسازی امکانات واحدها است.
وی به اهمیت بازچرخانی آب در شرایط کمی آبی استان برای استفاده مجدد در صنایع با هزینه محدود و همچنین گسترش واحدهای کم‌آبخواه سازگار با منابع استان تاکید کرد و از مسئولان خواست در صدور مجوزهای جدید به شرایط خاص اقلیمی استان بیش از پیش توجه داشته باشند.
سلمانی گفت: باید پساب فاضلاب تصفیه شده را در بخش‌های قابل استفاده به کار بگیریم تا بخشی از کم‌آبی استان از این طریق جبران شود.
فعالیت صنایع آب بر، توجیه زیست محیطی ندارد
«مژگان رضوان فر»رییس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست یزد اظهار کرد: مدیریت منابع آبی موجود به خاطر شرایط خاص استان باید در اولویت دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک امر حیاتی در حفظ وضعیت موجود قرار گیرد.
وی با بیان این که باید در استان صنایعی مستقر و به فعالیت مشغول شوند که کم‌آبخواه باشند، در این شرایط خاص کویری و کم‌آبی موجود ،فعالیت صنعت کاشی و فولاد که آب‌بر است توجیه زیست محیطی ندارد، خاطرنشان کرد: باید برای توسعه یزد، صنایع با دانش فنی بالا و متناسب با شرایط کم‌آب استان در اولویت قرار گیرد، علاوه بر آن در شرایط موجود بارچرخانی آب در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی با بهره‌گیری از دانش روز نیز به خاطر وضعیت کم آبی استان ضروری است.
رضوان‌فر تاکید کرد: کار نظارت بر واحدهای تولیدی و صنعتی به صورت منظم و مستمر در چارچوب مقررات به صورت خوداظهاری مسئولان واحدها و همچنین بازدیدهای شبانه روزی برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و حفظ منابع آبی و خاکی توسط کارشناسان مرتبط رصد و پایش می‌شود.
ایجاد تصفیه‌خانه برای صنایع
«حمیدرضا رجبی»کارشناس برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: توجه به صنایع کم‌آبخواه و صدور مجوز برای فعالیت این دسته از واحدها به خاطر شرایط اقلیمی استان جزو اهداف و سیاست‌های محوری این سازمان است که با دقت اعمال می‌شود.
وی افزود: ایجاد سیستم بازچرخانی آب و همچنین راه‌اندازی تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی و تولیدی در کنار وصل واحدها به سیستم اصلی از برنامه‌های مهمی است که تاکنون در این راستا اقدام‌های خوبی صورت گرفته و تداوم آن کماکان پیگیری می‌شود و تاکنون کار بارچرخانی آب در بسیاری از واحدهای صنعتی استان اجرا شده است.
رجبی با بیان اینکه ۴۶ درصد اشتغال مستقیم یزد در بخش صنعت است اظهار داشت: در برخی استان‌ها به خاطر اهمیت صنعت نسب به صدور مجوز به راحتی اقدام می‌شود و باید در یزد نیز با همکاری و مشارکت سایر مسوولان و دستگاه‌های اجرایی متولی زمینه مناسب برای جذب بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران به وجود آید.
وی افزود: ایجاد شهرک صنعتی که دارای آلایندگی های اجتناب ناپذیر است با رعایت ملاحظات زیست محیطی و رعایت مقررات به منظور جلوگیری از آسیب این گونه واحدها به منابع آب و خاک باید در استان پیگیری شود تا در این زمینه فرصت توسعه استان از دست نرود.
رعایت مسائل زیست محیطی در اولویت است
«حبیب راهی» کارشناس شرکت شهرک‌های صنعتی یزد نیز در این میزگرد با ارائه گزارش از توسعه تصفیه خانه های فاضلاب این شهرک‌ها گفت: به خاطر شرایط خاص یزد و کمبود شدید آب یکی از برنامه‌های مهم شرکت از ابتدا تاکنون راه‌اندازی تصفیه‌خانه و بازچرخانی آب بوده که اکنون اکثر شهرک‌های زیرپوشش مجهز به این سیستم شده و بخش زیادی از واحدها از این ظرفیت استفاده می‌کنند.
وی افزود: اتصال واحدهای تولیدی و صنعتی به تصفیه‌خانه ها و استفاده از این سیتسم و همچنین بازچرخانی و تصفیه پساب نقش مهمی در حفظ منابع موجود و استفاده بهینه از آن دارد که جزو برنامه‌های محوری مسوولان شرکت‌ها صنعتی استان است .
این مسئول گفت: هم‌اکنون تخلیه فاضلاب در شرکت‌ها و بین واحدها کم است و از بازچرخانی و تصفیه پساب موجود برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و برای اجرای کامل طرح‌های مورد نیاز، آمادگی همکاری با سایر بخش‌ها وجود دارد.