گران ترین نوع سیستم آبیاری

آبیاری قطره ای را می توان گران ترین نوع سیستم آبیاری دانست، زیرا هزینه های سرمایه گذاری و راهبری این سیستم به مراتب بیشتر از سایر روش هاست. نباید تصور کرد که تمام سیستم های آبیاری قطره ای، پیچیده و اعمال آن ها مشکل خواهد بود زیرا برعکس تصور عموم، برخی از این سیستم ها […]

آبیاری قطره ای را می توان گران ترین نوع سیستم آبیاری دانست، زیرا هزینه های سرمایه گذاری و راهبری این سیستم به مراتب بیشتر از سایر روش هاست.

نباید تصور کرد که تمام سیستم های آبیاری قطره ای، پیچیده و اعمال آن ها مشکل خواهد بود زیرا برعکس تصور عموم، برخی از این سیستم ها بسیار ساده پیاده سازی می شوند.

به عنوان مثال در آبیاری کوزه ای (Porous Pot Irrigation) یک ظرف سرامیکی قابل نفوذ در پای هر بوته گیاه یا درخت در داخل خاک نصب شده و با لوله یا دست آب به داخل آن ریخته می شود تا آب به تدریج در خاک نفوذ کرده و به مصرف گیاه برسد.

امروزه کمبود آب باعث شده است که حتی روش های آبیاری قطره ای غیر اتوماتیک که نیروی کارگری مورد نیاز در آن ها بسیار زیاد است توسعه پیدا کنند.

آبیاری قطره ای این ذهنیت را در بین برخی زارعین به وجود آورده است که در این سیستم مقدار کمی آب به زمین داده می شود. حال آن که آبیاری قطره ای به مفهوم کم آبیاری نیست و اگر لازم باشد با این سیستم نه تنها اطراف گیاه بلکه تمام سطح زمین مرطوب شود.