گذر از خشکسالی با صرفه جویی در مصرف آب

آقای شاهرخی، استاندار همدان پس از بازدید میدانی سه ساعته از تاسیسات آبی شهر همدان به مردم اطمینان داد تابستان امسال را به شرط رعایت الگوی مصرف و صرفه جوئی ها از بحران خشکسالی عبور خواهیم کرد. کاهش بارش‌ها و گرمی زودرس هوا مدیران ارشد استان را به فکر چاره اندیشی برای عبور موفق و […]

آقای شاهرخی، استاندار همدان پس از بازدید میدانی سه ساعته از تاسیسات آبی شهر همدان به مردم اطمینان داد تابستان امسال را به شرط رعایت الگوی مصرف و صرفه جوئی ها از بحران خشکسالی عبور خواهیم کرد.

کاهش بارش‌ها و گرمی زودرس هوا مدیران ارشد استان را به فکر چاره اندیشی برای عبور موفق و کم تنش ار بحران کم آبی در تابستان امسال انداخته است.
  کارشناسان می گویند : خشکسالی های امسال استان همدان در پنجاه سال گذشته بی سابقه بوده است.
پژوهش ها نشان می دهد بیش از ۹۰ در صد آب مصرفی استان همدان در بخش کشاورزی و به شیوه سنتی آبیاری است. این در حالیست که کشاورزان استان همدان سالها از بی برنامگی در بخش کشاورزی رنج و زیان می بینند.
استاندار پس از دریافت گزارش‌ مدیران صنعت آب و برق در استان ، در بازدیدی میدانی و البته چند ساعته از تاسیسات آبی و وارزیابی منابع آبی موجود با اطمینان به مردم قول داد که امسال تابستان امسال ، کمبود آب در استان وجود نخواهد داشت.
آقای شاهرخی این قول را البته با تکیه بر منابع آبی موجود در استان ، ساخت هر سه سال یک سد انتقال پساب تصفیه شده برای نیروگاه تولید برق مفتح وصنایع موجود و نیز مسدود کردن ۲۵ حلقه چاه نیروگاه این نیروگاه به رسانه‌ها داد.در حال حاضر سد اکباتان بعنوان اصلی‌ترین منبع تامین کننده آب شهر همدان در کنار سد آبشیه و منابع ابی موجود همانند عباس اباد ، دره مراد بیگ و خاکو و چاه‌های موجود حدود هزار و ۷۰۰ لیتر آب در ثانیه برای مصرف جمعیت شهر همدان تامین می کند.مدیر عامل آب منطقه‌ای همدان در نشست شورای حفاظت آب گفت : برای تامین منابع آبی پایدار در استان علاوه بر اجرای خطوط آبر سانی از سد تالوار بطول ۱۴۰ کیلیومتر، سد‌های خرومرود و گرین هم در دست ساخت است که روند ساخت این طرح‌ها شتابان شده است.